اندازه‌گیری و مشخصه یابی پارامترهای لیزری از اهمیت ویژه ای برخوردار است

اندازه‌گیری و مشخصه یابی پارامترهای لیزری از اهمیت ویژه ای برخوردار است


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 37212
پس از طراحی و ساخت دستگاه لیزر، مشخصه یابی و اندازه‌گیری پارامترهای لیزری در درجه دوم اهمیت پس از شناخت قرار دارد.


پس از  طراحی و ساخت دستگاه لیزر، مشخصه یابی و اندازه‌گیری پارامترهای لیزری در درجه دوم اهمیت پس از شناخت قرار دارد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ برای به‌کارگیری لیزر در امور پزشکی و یا دیگر کاربردها،‌ لازم است متخصصین از مقادیر واقعی پارامترهای لیزر مانند توان ( در لیزرهای مد پیوسته و شبه پیوسته)، قطر پرتو، انرژی پالس لیزر( در لیزرهای پالسی) پهنای زمانی پالس و آهنگ تکرار پالس، طول‌موج و دقت تنظیم‌پذیری ( در لیزرهای کوک پذیر) پروفایل توزیع شدت پرتو و فاکتور کیفیت پرتو اطلاعات دقیق داشته باشند، در صورت عدم اطلاع از مقادیر دقیق پارامترهای لیزر، ممکن است نتیجه و عملکرد مطلوبی از تأثیر آن به روی اهداف مورد نظر حاصل نشود.
اندازه گیری توان خروجی لیزر با  توان لیزر
به منظور اندازه‌گیری توان خروجی لیزر، از وسیله‌ای به نام توان سنجpower meter"" استفاده می‌شود. نوع حرارتی این وسیله، هنگامی که در جلوی باریکه لیزر قرار می‌گیرد، ابتدا توان خروجی لیزر را تبدیل به حرارت و سپس آن را تبدیل به‌ یک جریان الکتریکی می‌کند، این جریان در برابر مقاومت الکتریکی تبدیل به ولتاژ شده که به صورت یک عدد روی دستگاه نشان داده می‌شود.
توان‌سنج‌های لیزری با توجه به نوع حسگر به کاررفته در آن‌ها فقط برای اندازه‌گیری توان لیزرهایی که به صورت مد پیوسته و یا شبه پالسی عمل می‌کنند قابل استفاده است، بنابراین استفاده از آن‌ها در لیزرهای پالسی توصیه نمی‌شود . حسگرهای مورد استفاده در ساخت توان‌سنج‌ها با توجه به محدوده توانی و فرکانس تکرار قابل‌اندازه‌گیری متفاوت هستند.
حسگرهای حرارتی "themal sensor" و حسگرهای فوتودیود"photodiode sensor" از جمله حسگرهای مورد استفاده در ساخت پاورمترها هستند که در محدوده وسیع طیفی 190 نانو متر تا 20 میکرومتر و از توان‌های حدود چند صد فمتو وات تا چند کیلو وات طراحی و ساخته می‌شوند.
بر اساس این گزارش؛ ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی به منظور پیشرفت و توسعه در بخش‌های نوین این حوزه و همچنین شناخت بیشتر در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم