بذرهای کاشته شده در حوزه علمی و فناوری درو می شود
ضرغام:

بذرهای کاشته شده در حوزه علمی و فناوری درو می شود


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 33040
رییس صندوق حمایت از پژوشگران و فناوران معاونت علمی گفت: سال 97 قطعا بذرهایی که در حوزه علمی کاشته‌ایم، درو می‌کنیم و علاوه بر آن بذرهای جدیدی نیز کاشته می‌شود.


رییس صندوق حمایت از پژوشگران و فناوران معاونت علمی گفت: سال 97 قطعا بذرهایی که در حوزه علمی کاشته‌ایم، درو می‌کنیم و علاوه بر آن بذرهای جدیدی نیز کاشته می‌شود.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نصرت الله ضرغام رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی درباره اقدامات این مرکز در سال 97 اظهار کرد: محورهایی که اهمیت ویژه ای برای توسعه حوزه علم و فناوری در حال و آینده دارند در سال جدید مد نظر صندوق است. یکی از این محورها توسعه زیرساخت‌های علم، فناوری و نوآوری در کشور است که با برنامه ریزی، سیاست گذاری و اجرای درست می توان به این حوزه امیدوار بود.
ضرغام ادامه داد: قرن حاضر را باید قرن ذهن و تحلیل داده ها دانست و در این زمینه برنامه های لازم را برای استفاده از تولیدات فکری و افزایش آن، پرورش افکار و استفاده از داده ها داشته باشیم. صندوق برای دنبال کردن این موضوع چندین برنامه دارد. رشد درک علمی مردم یکی از اقدامات مد نظر ما در این زمینه است.

رشد درک علمی در جامعه
وی همچنین بیان کرد: رشد درک علمی هم افزایی بین جامعه و مراکز علمی ایجاد می کند و با توجه به اهمیت موضوع ضرورت همکاری همگان در این برنامه وجود دارد و به نوعی نیاز به وفاق ملی همه سازمان ها است. بنابراین در صندوق قدم های لازم برداشته شده تا با استفاده از ظرفیت های این مرکز به این موضوع کمک شود. صندوق با تمام توان در این مسیر قدم بر می دارد. چنانچه سال 96 ساختارسازی و برنامه ریزی در این حوزه انجام شد و سال 97 اجرایی و تکمیل می شود.

تقویت ایده پردازی، خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی به برنامه بعدی صندوق در راستای ایجاد زیرساخت های علمی در سال 97 اشاره کرد و گفت: این برنامه آموزش های لازم برای تقویت ایده پردازی، خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی و کمک به توسعه مطالعات جمع دانش آموزان را هدف قرار داده که در رابطه با 13 میلیون دانش آموز آغاز شده است و امیدواریم در سال 97 به اتمام برسد. با این اقدام سطح توانمندی دانش آموزان برای ورود به جامعه و استفاده از ظرفیت های فکری این گروه افزایش می یابد.

پرورش استعداد کودکان از مهدهای کودک

ضرغام محور اقدامات بعدی را مهدهای کودک و کودکان حاضر در آنها دانست و بیان کرد: این برنامه در خصوص شناخت و پرورش استعداد کودکان حاضر در این مهدها است، همچنین در تکمیل این برنامه به سایر کودکانی که در مهدها حضور ندارند نیز خدماتی ارائه می شود که مقدمات این فعالیت در سال 96 فراهم شد و سال جاری اجرایی می شود. هدف ایجاد اکوسیستم آموزشی از خانه به مهد و از مهد به جامعه و دانشگاه است. ساختارهای لازم برای این اقدام آماده است.
وی همچنین ابراز کرد: صندوق از پروژه های علمی حمایت می کند بررسی میزان اثرگذاری این پروژه ها در زمینه رشد درک علمی و خود حمایت از اقدامات دیگری است که سال جاری انجام می دهیم تا با مشخص شدن نقاط ضعف در راستای رفع آنها اقدام شود. البته پرداختن به تحقیقات تحول آفرین را نیز باید از فعالیت های دیگر صندوق دانست. سال 97 قطعا بذرهایی که در حوزه علمی کاشته ایم را درو می کنیم و بذرهای جدیدی می کاریم. ابزار ما برای انجام تحقیقات استفاده از نیروی انسانی در داخل و خارج کشور است. با توسعه دیپلماسی علمی قصد در استفاده از این ظرفیت های در خارج از کشور داریم و در داخل نیز باز کردن درهای فیزیکی و فکری صندوق به روی جامعه است.

میزبانی از شورای جهانی پژوهش
ضرغام درباره میزبانی از شورای جهانی پژوهش در سال 97 گفت: این شورا متشکل از کشورهای مختلف است و سالیانه نشست های سراسری و منطقه ای را برگزار می کند. اساس فعالیت آن نیز پرداختن به مسائل اساسی در حوزه پژوهش است تا با نگاهی به آینده نقد شرایط موجود را انجام دهد. از عضویت ایران در این شورا نیز چند سالی می گذرد و صندوق نیز به عنوان عضو آن پیشنهاد برگزاری این نشست ها در ایران را داد. از این طریق آشنایی با ظرفیت های علمی کشور انجام می شد و کمکی برای توسعه تعاملات بین المللی کشور است چرا که برای توسعه فعالیت ها در این حوزه نیاز به افزایش این تعاملات وجود دارد. به نوعی برگزاری آن در ایران راهی برای ارتباط با شبکه علمی جهانی است.

استفاده از تمام ظرفیت های کشور برای توسعه علم و فناوری

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی در پاسخ به این پرسش که چه آرزوی برای حوزه علمی و فناوری در سال جدید دارد گفت: فکر می کنم سال پیش رو شاهد اقدامات بهتری برای این حوزه در کشور باشیم و آرزو دارم از تمام ظرفیت های کشور برای توسعه علم و فناوری بهره گرفته شود. همچنین علاوه بر ظرفیت های داخلی از ظرفیت های مالی خارج از کشور در چارچوب سیاست های نظام استفاده شود. همچنین آرزوی دیگر من افزایش رابطه بین دانشگاه و مراکز علمی با صنعت و جامعه است. البته ایجاد شرکت های دانش بنیان اقدامی شایسته در این راستا است. آرزوی دیگرم رشد علمی آن هم به صورت کمی و کیفی است و توجه به تحقیقات در مرزهای دانشی و فرا دانشی. همچنین تحقیقات کاربردی بر اساس نیاز و ضرورت باشد.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم