بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌های شهر اجرایی می‌شود

بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌های شهر اجرایی می‌شود


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 34611
هدررفت انرژی در ساختمان‌های ما به وفور دیده می‌شود مشکلی که نیاز به نگاه اساسی دارد و معاونت علمی و فناوری نیز به دنبال راه حلی برای این مشکل است.

 

هدررفت انرژی در ساختمان‌های ما به وفور دیده می‌شود مشکلی که نیاز به نگاه اساسی دارد و معاونت علمی و فناوری نیز به دنبال راه حلی برای این مشکل است.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بخاری روشن بود و پنجره باز. نمی دانست کمی آنطرف تر در روستایی دورافتاده چه تعداد آرزوی این بخاری روشن را دارند. روشن بودن بخاری و باز بودن پنجره ها یکی از آشناترین تصاویر از بی توجهی به مصرف انرژی در ساختمان ها است. شاید این مسئله در کنار ناکارامدی ساختمان ها، ایران را پرمصرف ترین کشور در مصرف انرژی تبدیل کرده است.

با توجه به سهم بالای مصرف انرژی نهایی در بخش ساختمان، طی دو دهه اخیر صرفه جویی در مصرف انرژی یكی از چالش های مهم جهان امروز است. جهانی که با سرعت به سمت تولید روش های جدید در انرژی پیش می رود تا آیندگان ما دچار کمبود نشوند. سهم بخش ساختمان در مصرف انرژی کشورها قابل توجه است و به همین دلیل درچند دهه اخیر، در اکثر کشورهای صنعتی اقدامات اساسی در زمینه اصلاح الگوی مصرف انرژی با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله تدوین ضوابط و مقررات، صورت گرفته است. در کشور ما نیز، بخش ساختمان حدود 40 درصد از کل مصرف انرژی نهایی را به خود اختصاص می دهد. بدیهی است که تداوم این وضعیت، تبعات اقتصادی و زیست محیطی جبران ناپذیری برای کشور به دنبال خواهد داشت. با توجه به اهمیت این مسئله معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری با همکاری با همكاری صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست و برنامه عمران ملل متحد پروژه ای تحت عنوان "بهینه سازی انرژی و محیطزیست در بخش ساختمان، اصلاح قوانین و تحول بازار" را اجرایی کرده است. ایجاد تحول ساختار بازار انرژی به منظور توسعه بازار رقابتی بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بخش ساختمان و توسعه زیرساخت های نهادی و ایجاد ظرفیت های لازم برای گسترش فعالیت شرکت های خدمات انرژی و دانش بنیان در زمینه بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بخش ساختمان از جمله مواردی است که پروژه پیروی می کند. محل اجرای پروژه شهر تهران و مدت زمان اجرای پروژه 4 سال تعریف شده است.

کاهش انتشار کربن به میزان 1 میلیون تن تا پایان اجرای پروژه، کاهش 20 درصد شاخص مصرف انرژی در ساختمان های نمونه )پایلوت( با پیادهسازی مدل کسب و کار شرکت های خدمات انرژی طی مدت زمان اجرای پروژه، کاهش 45 درصدی شاخص مصرف انرژی در ساختمان های در حال ساخت نسبت به وضعیت موجود طی اجرای پروژه از اهداف مهمی است که در این پروژه دنبال می شود.

"بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان"  قصد دارد برای اثرگذاری بر عقاید، نگرش، معیارهای تصمیم گیری و رفتار مردم شهر تهران در مورد مصرف بهینه انرژی در ساختمان کمپین های آگاهی بخشی برگزار کند. ابهام های بسیاری در مورد سطح آگاهی و معیارهای تصمیم گیری و رفتار مردم شهر تهران در تصمیم های مرتبط با مصرف بهینه انرژی در ساختمان وجود دارد. که در این پروژه به ابهاماتی در زمینه آگاهی، نگرش و رفتار در مصرف انرژی، آگاهی و تصمیم در مورد قبض برق و گاز، تصمیم به خرید و اجاره ساختمان و تصمیم به تجهیز و بهینه سازی ساختمان پاسخ می دهد. 

انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم