تصور دنیای مقیاس نانو

تصور دنیای مقیاس نانو


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 34668
تصور کنید 100میلیون بار از اندازه فعلی‌تان کوچک‌تر شوید، با این مقیاس کوچک می‌توانید وارد دنیای اجزای سازنده مواد مانند اتم‌ها، مولکو ل‌ها و سلول‌ها شوید. اما باز هم از یک ذره‌ی نانو تا 20 برابر بزرگ‌تر هستید.


تصور کنید  100میلیون بار از اندازه فعلی‌تان کوچک‌تر شوید، با این مقیاس کوچک می‌توانید وارد دنیای اجزای سازنده مواد مانند اتم‌ها، مولکو ل‌ها و سلول‌ها شوید. اما باز هم از یک ذره‌ی نانو تا 20 برابر بزرگ‌تر هستید.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نانو، یک میلیاردم متر است. ما در زندگی روزمره خیلی با این مقیاس کوچک مواجه نیستیم. اجسام و موجودات اطراف ما بیش تر در مقیاس‌متر، سانتی‌متر، میلی‌متر و در نهایت میکرومتر هستند.
یک میلی‌متر همان‌طور که  می‌دانید یک هزارم متر است، یعنی به اندازه یکی از تقسیم بندی کوچک خط کش. اگر یک میلی‌متر را به هزار قسمت تقسیم کنیم به یک میکرومتر می‌رسیم. حال می‌توانید تصور کنید یک میلیونم یک میلیمتر چقدر کوچک می‌شود؟
برای درک بهتر این مقیاس تصور کنید  100میلیون بار از اندازه فعلی تان کوچک‌تر شوید.  در این شرایط شما اندازه‌ای در حدود 12 تا 20 نانومتر خواهید داشت و با این مقیاس کوچک  می‌توانید وارد دنیای اجزای سازنده مواد مانند اتم‌ها، مولکو ل‌ها و سلول‌ها شوید.
 در این دنیا اتم‌ها در برابرتان همچون تیله‌های بازی هستند.  مولکو ل‌های آب هم اندازه‌ی کف دستتان بوده و پروتئین‌ها اندازه‌ای برابر دستتان را دارند. حتی می‌توانید رشته‌های DNA سلول‌ها را به دور انگشتانتان بپیچید! اگر در این فضا کمی هدفمند عمل کنید می‌توانید اتم‌ها را به گونه‌ای جابجا کرده و به هم بچسبانید که ساختارهای جدید به دست آید.
 در این صورت با بازگشت به مقیاس اصلی می‌توانید با ساختارهای جدیدی که ساخته اید، مواد و محصولات جدید با خواص منحصر به فرد بسازید، مثل داروهایی با اثربخشی بالا که تا کنون ساخته نشده‌اند. امروزه پیشرفت علم و فناوری، ساخت مواد جدید در مقیاس نانومتر را به کمک فرآیندها و تجهیزات دقیق امکان‌پذیر کرده است.
ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌منظور هرچه بیشتر فناوری‌های نانویی در ایران فعالیت دارد.
پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم