توسعه دانش فنی در حوزه رابط‌های مغز و رایانه
با برگزاری رویدادی محقق شد؛

توسعه دانش فنی در حوزه رابط‌های مغز و رایانه


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 38034
دومین مسابقه ملی واسط مغز و رایانه توسط آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز با هدف بهبود و توسعه دانش فنی در این حوزه برگزار شد.

 



دومین مسابقه ملی واسط مغز و رایانه توسط آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز با هدف بهبود و توسعه دانش فنی در این حوزه  برگزار شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دومین مسابقه ملی واسط مغز و رایانه توسط آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز با رویکرد توانبخشی افراد معلول برگزار شد. پردازش سیگنال های مغزی محور این رویداد بود و شرکت کنندگان در تیم های 2 تا 5 نفره در این رویداد به رقابت پرداختند. همچنین از 8 تیم راه یافته به مرحله حضوری پس داوری 3 تیم برتر انتخاب شدند.

مسابقه ملی در دومین دوره برگزاری خود توسعه تحقیقات در حوزه واسط های مغز و رایانه و توسعه روش های انتقال اراده فرد به دستگاه های توانبخشی را هدف دارد تا بتوانیم اراده و نحوه اجرای حرکت از روی سیگنال های مغزی در افراد را پیش بینی و تشخیص دهیم.

بهادر مکی آبادی دبیر اجرایی این رویداد درباره برگزاری آن اظهار کرد: آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز به دستگاه های پیشرفته ای مجهز است که معرفی فعالیت های آزمایشگاه یکی از اهداف برگزاری این رویداد است تا محققان بیشتری از امکانات این مجموعه با آشنایی از آن بهره مند شود. علاوه بر این جمع آوری ایده های کاربردی در حوزه واسط های مغز و رایانه نیز از دیگر اهداف برگزاری این رویداد است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در این دوره چالش مسابقه بیشتر شده و زمان اجرای حرکت نیز باید توسط تیم ها اندازه گیری شود. توجه به این نکته نیز لازم است که کیفیت طرح ها به حدی بود که تیم های بیشتری توسط هیات داوران برای مرحله حضوری انتخاب شدند. همچنین نوآوری و خلاقیت در این دوره بین شرکت کنندگان بیشتر به چشم می خورد. کاربردی بودن، دقت ، نوآوری و تئوری بودن برخی از ملاک ها برای انتخاب سه تیم برگزیده است.

وی همچنین عنوان کرد: تیم هایی از سراسر کشور علاقمند حضور در مسابقه بودند که یک تیم از اصفهان وتیمی از سمنان علاوه بر تهران به مرحله حضوری راه یافتند. در نهایت برگزاری مسابقه بهبود و توسعه دانش فنی حوزه رابط های مغز و رایانه را دنبال می کند.

بر اساس این گزارش، برگزیدگان دومین مسابقه ملی واسط مغز و رایانه توسط هیات داوران شامل  معرفی شد. گروه ذهن پلاس شریف(دانشگاه صنعتی شریف)، گروه بهین تدبیر(دانشگاه شهید بهشتی) و گروه گاوشگران داده(دانشگاه تهران) سه گروه برگزیده هستند که همزمان با دومین سمپوزیوم تازه های نقشه برداری ایران جوایز خود را دریافت می کنند.

 

واسط مغز و رایانه زیرمجموعه ای از  سیستم‌های واسط مغز و ماشین است و هدف آن ایجاد یک راه ارتباطی بین مغز و کامپیوتر است. این واسط از مجموعه‌ای از سنسورها و اجزای پردازش سیگنال تشکیل می‌شود که فعالیت مغزی فرد را مستقیماً به یک سری سیگنال‌های ارتباطی یا کنترلی تبدیل می‌کند، به گونه ای که کاربر بتواند بدون نیاز به هیچ یک از اندام بدن و تنها با استفاده از مغز خود یک دستگاه بیرونی را کنترل کند. البته طراحی این واسط ها نیازمند شناخت مغز و پدیده های نوروفیزیولوژیکی است که در هنگام انجام فعالیت های مغزی مختلف رخ می دهند.

آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز با هدف پاسخگویی بخشی از نیازهای پژوهشی و فناوری کشور در زمینه ایجاد زیرساخت تصویربرداری و تحریک مغزی برای تحقیقات شناختی و ارائه خدمات دانش‌بنیان در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی و نقشه‌برداری مغز با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه‌اندازی شده است .
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم