تکنیک
توسط محققان داخلی در کشور؛

تکنیک "رامان" به‌منظور مطالعه برهمکنش میان نور و ماده ارائه شد


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 36885
اسپکترومتر رامان، دستگاهی جفت شده با فیبر نوری است، که قابلیت طیف گیری در محدود150- 4500 cm-1 را در کمتر از ثانیه دارد. در این دستگاه از لیزر nm 532 به‌عنوان منبع نوری استفاده‌شده است.


اسپکترومتر رامان، دستگاهی جفت شده با فیبر نوری است، که قابلیت طیف گیری در محدود150- 4500 cm-1  را در کمتر از ثانیه دارد. در این دستگاه از لیزر nm 532  به‌عنوان منبع نوری استفاده‌شده است.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ طیف‌سنجی رامان مطالعه نوعی از برهمکنش بین نور و ماده است که در آن نور دچار پراکندگی غیرالاستیک می‌شود. در آزمایش‌های طیف سنجی رامان، فوتون‌های تک طول‌موج در ناحیه مرئی روی نمونه متمرکز می‌شود و عموماً لیزر به‌عنوان چشمه تکفام شدت بالا بکار می‌رود. طیف‌سنجی رامان فوتون‌های پراکنده‌شده را مطالعه می‌کند. طیف‌های رامان هر مولکول، منحصربه‌فرد است.
نادر شکوفی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان طیف‌سنج تجهیز پیشرفته، بابیان مشخصات این دستگاه تولیدشده بیان کرد: اسپکترومتر رامان دستگاهی جفت شده با فیبر نوری است، که قابلیت طیف گیری در محدود150- 4500 cm-1  را در کمتر از ثانیه دارد. در این دستگاه از لیزر nm 532  به‌عنوان منبع نوری استفاده‌شده است.
شکوفی بابیان اینکه در اسپکتروفتومتری رامان نیاز به نمونه شاهد نیست گفت: آنالیز  نمونه، سریع  و بدون نیاز به آماده‌سازی به روش غیر تماسی و  غیر مخرب انجام می‌شود. از ویژگی‌های جالب‌توجه این دستگاه آنالیز به‌صورت  on-line است، که استفاده از آشکارساز آرایه‌ای این امکان را فراهم می‌آورد.
این فعال حوزه فناوری در ادامه بیان کرد: طیف‌سنج با آشکارساز آرایه‌ای  قابلیت طیف گیری در کمتر از ثانیه به‌طور همزمان دارد، نرم‌افزار سیستم امکان نمایش همزمان طیف‌ها و پردازش آن را ارائه می‌کند. درواقع ویژگی¬های زیر منجر به افزایش قابلیت طیف‌سنج رامان نسبت به سایر دستگاه‌های طیف‌سنجی شده است.
وی بابیان اینکه در تکنیک رامان از آشکارساز آرایه‌ای استفاده می‌شود توضیح داد: آشکارساز آرایه‌ای به دلیل سرعت و حساسیت بالای آنالیز، خاصیت غیر تماسی با صحت بالای رامان و نیز تمایز قائل شدن بین نمونه‌هایی که به همدیگر شباهت دارند در حوزه‌های متنوعی کاربرد دارد، که آ از آن جمله می‌توان به موارد پزشکی، داروسازی، علوم تغذیه، علوم دفاعی، زمین‌شناسی، جواهرشناسی و... اشاره کرد.
شکوفی ادامه داد: درزمینهٔ پزشکی می‌توان به تشخیص اولیه بیماری‌ها و یا ابزاری در جهت راهنمایی برای تشخیص روش‌های درمان اشاره کرد. در زمینه بیولوژیکی می‌توان به تحقیقات سل، تشخیص بیماری، طراحی دارو و مواد داروئی و مشخصه یابی برهمکنش دارو- سل، تمایز بین بافت سالم و سرطانی و ... اشاره داشت.


مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان طیف‌سنج تجهیز پیشرفته بابیان اینکه دستگاه‌های تولیدشده توسط  شرکت طیف‌سنج نمونه داخلی ندارند، بیان کرد: دستگاه طیف‌سنجی عمدتاً از طریق واردات وارد کشور شده است. از ویژگی‌های جالب‌توجه دستگاه‌هایی تولیدی این شرکت آنالیز نمونه  به‌صورت  on-line بوده که استفاده از آشکارساز آرایه‌ای این امکان را فراهم می‌آورد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه طیف‌سنج با آشکارساز آرایه‌ای  قابلیت طیف گیری در کمتر از ثانیه به‌طور همزمان دارد افزود: طیف گیری در کمتر از ثانیه به‌طور همزمان جزء محصولات High Tech هستند. این دستگاه‌ها هم اختلاف قیمتی خیلی زیادی دارند و هم اختلاف فناوری شایانی با یکدیگر دارند. به‌عبارت‌دیگر دستگاه‌های تولیدشده که نسل پیشرفته محسوب می‌شوند که توان اندازه‌گیری همه طیف‌ها را همزمان دارند.
شکوفی در خصوص مقایسه این با نمونه‌های خارجی؛ بیان کرد: واقعیت این است که دستگاه‌های تولید شرکت طیف‌سنج در مقام مقایسه باید با دستگاه‌های آمریکایی مانند اجیلنت، اروپایی مانند ینای آلمان و همین‌طور دستگاه‌های ژاپنی مقایسه شود. مستندات این مقایسه‌ها در حال حاضر وجود دارد و شرکت دائماً در حال کنترل و ارزیابی مقایسه است.
وی در پایان ادامه داد: در این خصوص باهدف انجام صادرات و تعریف سطح کیفی خیلی بالا و طراحی جدیدی که برای دستگاه‌ها انجام‌شده استاندارد «CE» را گرفته، که خود نشان از کیفیت  و ایمنی بالای دستگاه‌ها است. بنابراین به لحاظ کیفیت و پشتیبانی با بهترین نمونه‌هایی که در دنیا وجود دارد توان رقابت دارد.
بر اساس این گزارش؛ این شرکت دانش بنیان با از حاضران نمایشگاه استمراری دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان بود، این نمایشگاه با هدف فرهنگ سازی، ترویج و حمایت از دستاوردهای دانش بنیانی، در محل معاونت علمی و فناری ریاست جمهوری؛ به صورت استمراری برگزار می‌شود.

پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم