رساله مشترک سازمان ملل متحد و بنیاد مصطفی (ص) رونمایی شد

رساله مشترک سازمان ملل متحد و بنیاد مصطفی (ص) رونمایی شد


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 38879
رساله مشترک سازمان ملل متحد و بنیاد مصطفی (ص) با عنوان «جنوب جنوب در عمل؛ صلح و رفاه از مسیر توسعه علم و فناوری» رونمایی شد.


رساله مشترک سازمان ملل متحد و بنیاد مصطفی (ص) با عنوان «جنوب جنوب در عمل؛ صلح و رفاه از مسیر توسعه علم و فناوری» رونمایی شد.
به گزارش ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی بنیاد مصطفی (ص) ، آیین رونمایی از رساله مشترک سازمان ملل متحد و بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص)  با عنوان «جنوب جنوب در عمل؛ صلح و رفاه از مسیر توسعه علم و فناوری»، با حضور جرج چدیک نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد، علی مرتضی بیرنگ قائم مقام در امور بین الملل و رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی ، مجید بیزمارک مدیرکل همکاری‌های چندجانبه بین المللی وزارت امورخارجه، و نمایندگان سازمان های تخصصی ترکیه و مکزیک برگزار شد.
در ابتدای این جلسه مهدی صفاری نیا مدیر بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص)  گفت: علم و عالم برای جهانیان همیشه از احترام و جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است و در جمهوری اسلامی ایران نیز با سابقه تمدنی غنی، عالمان و دانشمندان همیشه مورد احترام بودند. ده ها سال ایران منشاء انتشار علم به جهانیان بوده است و در دین مبین اسلام نیز نشر علم به دیگران مورد تاکید قرار گرفته است تا دیگران نیز از این موهبت عظیم برخوردار شوند.
صفاری نیا با بیان این که این بنیاد، مأموریت حمایت از توسعه علم و فناوری را دنبال می‌کند، گفت: بنیاد مصطفی (ص)  با اعطای جایزه بین المللی مصطفی (ص)  به عنوان یکی از نمادهای شایستگی و برتری در علم و فناوری، شخصیت‌های برجسته‌ی علم و فناوری که مرزهای دانش را به منظور ارتقاء رفاه عمومی گسترش داده و نقشی ارزنده‌ در جامعه ایفا می‌کنند را در صحنه بین‌الملل مورد تقدیر و تجلیل قرار می‌دهد.
وی افزود: بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص)  با چشم‌انداز گسترش صلح، امنیت و رفاه بشریت، فعالیت خود را آغاز کرده و رسالت خود را توسعه علم و فناوری در جهان اسلام قرار داده است و برای تحقق آن، شناسایی و تجلیل از دانشمندان برجسته، زمینه‌سازی برای توسعه تعاملات پژوهشگران و افزایش همکاری و هم‌افزایی کشورهای اسلامی را به عنوان بخش قابل توجه در جغرافیای جنوب، در حوزه‌های علم و فناوری، با تأکید بر فناوری‌های پیشرفته در دستور کار دارد.
مدیر بنیاد مصطفی (ص)  بیان کرد: بنیاد مصطفی (ص)  با توجه به رسالت تبيين شده، اقدام به برنامه‌ريزي براي بهره‌گيري از علم و فناوري در رده‌هاي دانش‌آموزي، دانشجويي، اساتيد و اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها در قالب برگزاري مسابقه دانش‌آموزي نور، رقابت علمي كنز و برنامه تبادل تجربیات علم و فناوري (STEP) در کشورهای اسلامی کرده  است.
صفاری نیا ادامه داد: فعالیت‌های بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص)  در راستای توسعه همکاری‌های کشورهای اسلامی به عنوان بخش مهمی از کشورهای در حال توسعه با پاره‌ای از اهداف اداره همکاری‌های جنوب-جنوب سازمان ملل متحد (UNOSSC) هم راستا بوده که می‌تواند در تحقق رسالت و اهداف این بنیاد منشـأ اثر قرار گیرد.
وی با بیان اینکه همکاری‌های جنوب جنوب به چهارچوبی کلی برای همکاری‌کشورهای به اصطلاح جنوب در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، محیط زیست و حوزه‌های فنی اطلاق می‌شود گفت: بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص)  با اتکا به شبکه‌ی ایجاد شده به واسطه‌ی ارتباطات وسیع بین‌المللی در حوزه علم و فناوری، امکان افزایش سطح بهره‌مندی جامعه مخاطب را فراهم آورده است.
مدیر بنیاد مصطفی (ص) در پایان بیان کرد: اهداف و فعالیت‌های بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص)  مورد اقبال قرار گرفته است و فرصت تدوین تجربیات گران بها در قالب رساله‌ای با عنوان «جنوب - جنوب در عمل؛ صلح و رفاه از مسیر توسعه علم و فناوری» توسط این بنیاد در سازمان ملل متحد فراهم شده است که این اقدام در ترویج علم و فناوری موثر خواهد بود.
در ادامه این جلسه جرج چدیک؛ نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد بیان کرد: اداره همکاری های جنوب جنوب در سال 1950 تاسیس شد و وظیفه آن همکاری بین کشورهای مختلف در توسعه علوم است. این همکاری در سال¬ های اخیر باعث نقش 50 درصدی منطقه جنوب جنوب در اقتصاد جهانی شده است.
وی افزود: سازمان ملل متحد از همکاری برای تدوین رساله «جنوب جنوب در عمل، صلح و رفاه از مسیر توسعه علم و فناوری» بسیار خرسند است و از بنیاد مصطفی (ص)  برای حمایت از دانشمندان تشکر می کند.
جایزه مصطفی (ص)، نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام است که هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود. جایزه مصطفی (ص) با شناسایی، معرفی و تقدیر شایسته از  برترین‌های علم و فناوری در جهان اسلام، علم‌آموزی و پژوهش را در جوامع اسلامی ترویج و تشویق می‌کند.
بر اساس سند اجرایی جایزه پیامبر اعظم، سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری) رییس شورای سیاست‌گذاری و مهدی صفاری نیا (رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی) دبیر شورای سیاست‌گذاری این جایزه است.
پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم