زیست‌بوم توسعه‌ توانایی‌ و نوآوری‌های بومی کلید خورد
رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی بیان کرد:

زیست‌بوم توسعه‌ توانایی‌ و نوآوری‌های بومی کلید خورد


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 22167
زیست بوم توسعه توانایی و نوآوری های بومی در حوزه فناوری کلید خورد .

زیست بوم توسعه توانایی و نوآوری های بومی در حوزه فناوری کلید خورد .

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری ، مهدی صفاری نیا رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی به عنوان دبیر شبکه نوآوری تهران، در آیین افتتاح این شبکه گفت: شبکه نوآوری تهران در راستای توسعه هرچه بیشتر علم و دانش که می‌تواند تولید ثروت در کشور را به همراه داشته باشد ایجاد و تلاش شده است در راستای هم‌افزایی زنجیره ایده تا بازار تمامی عناصر در این شبکه حضور داشته باشند.

وی ظرفیت استان تهران در حوزه فناوری را بالا دانست و بیان کرد: از مجموع نزدیک 3 هزار شرکت دانش‌بنیان کشور، 45 درصد ینی بیش از 1200 شرکت در استان تهران قرار دارند و می‌توان گفت بیشترین ظرفیت دانشی کشور در تهران قرار دارد.

صفاری نیا ادامه داد: بیش از 250 موسسه آموزش عالی، 30 پژوهشگاه، 11 مرکز جهاد دانشگاهی، 7 پارک فناوری، 30 مرکز رشد فناوری و نزدیک 6 هزار واحد صنعتی از دیگر ظرفیت‌های علمی و صنعتی استان تهران است.
دبیر شبکه نوآوری تهران گفت: تجمیع این امکانات و توانمندی‌ها در یک برنامه مشخص که همراه با همکاری و هم‌افزایی عناصر مؤثر در نظام ملی نوآوری باشد می‌تواند ورود به حل معضلات بزرگ فنی کشور را در کنار تمرین یک کار گروهی به همراه داشته باشد.

وی تاکید این برنامه را بر فعالیت‌های نرم‌افزاری عنوان کرد و گفت: شبکه نوآوری تهران به عنوان یک زیست‌بوم توسعه‌دهنده توانایی‌ها و نوآوری‌های بومی شکل گرفته است.

وی ابراز امیدواری کرد: در قدم اول با یک کار استانی و تمرین در استان و سپس با درخشش ملی و حضور بین‌المللی بتواند تحرک بخشی به اتحاد، کارآفرینی‌ها و یاری‌دهنده استعدادهای ویژه در سطح کشور باشد.

عناصر اصلی شبکه فناوری تهران

رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی در خصوص بخش‌های مختلف شبکه نوآوری تهران بیان کرد: در این شبکه سه عنصر اصلی وجود خواهد داشت. مجتمع‌های فناوری و نوآوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و اعضای افتخاری سه عنصر اصلی این شبکه خواهند بود.

وی مجمع‌های فناوری و نوآوری را  مجتمع‌هایی دانست که حداقل 10 واحد فناور در آنها مستقر باشد و متقاضی ایجاد این مجتمع‌ها می‌تواند بخش خصوصی، دولتی و عمومی باشد. همچنین مجتمع‌ها می‌توانند در یک ساختمان یا ساختمان‌های هم‌جوار باشند و یا حتی بخشی از یک برج فناوری باشند و نام و نشان اختصاصی خود را داشته باشند.

صفاری نیا بیان کرد: مجتمع‌هایی که با سرمایه‌گذاری و مدیریت متقاضیان بخش‌های خصوصی و غیره ایجاد می‌شوند خودشان نسبت به واگذاری دفاتر به واحدهای فناور متقاضی، مدیریت ساختمان و بهره‌برداری از آن اقدام می‌کنند.

وی افزود: تمامی واحدهایی که در این مجتمع‌ها مستقر می‌شوند در شبکه نوآوری پذیرش می‌گیرند و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز نیاز به فرآیند پذیرش ندارند.

دبیر شبکه نوآوری تهران در راستای مزایای این شبکه گفت: تلاش کردیم مزایایی را برای این مجتمع‌ها توسعه دهیم، مزایایی که برای پارک‌های فناوری است از جمله خدمات تجاری‌سازی، مزایای قانونی و غیره. ضمن این که مجتمع‌هایی که متعلق به پارک فناوری پردیس معاونت علمی هستند می‌توانند مزایای بیشتری را دریافت کرده و مشمول معافیت‌های مالیاتی و غیره نیز باشند.

مزایای عضویت در شبکه نوآوری تهران

وی با اشاره به عنصر بعدی که شرکت‌های دانش‌بنیان هستند، بیان کرد: شرکت‌هایی که تأیید صلاحیت شده‌اند می‌توانند به عضویت این شبکه در بیایند و در کنار مزایایی که قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در اختیار آنها قرار داده است می‌توانند از مزایای جدیدی که این شبکه تعریف کرده استفاده کنند.

صفاری نیا ادامه داد: شرکت‌ها می‌توانند در هر دفتری هستند عضو شبکه شوند و نیازی به تغییر مکان ندارند و تلاش کردیم مزایای حمایتی برای این اعضا فراهم کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در کنار این کلیه مراکز علمی از جمله دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های فناوری و صنایع به عنوان اعضای افتخاری می‌توانند عضو این شبکه شوند و نسبت به اشتراک منابعشان که می‌تواند امکانات اداری، امکانات فنی، پروژه‌ها و نیروی انسانی باشد به اشتراک قرار دهند.

به گفته دبیر شبکه نوآوری تهران این شبکه یک نمایشگاه مجازی نیز دارد که امروز در قالب فن بازار استان تهران رونمایی و راه‌اندازی شد. بیش از 4 هزار محصول و خدمت شرکت‌های دانش‌بنیان در این سامانه قرار داده شده است.

حمایت‌های متعدد تجاری و توسعه فناوری از اعضا شبکه نوآوری تهران

صفاری نیا همچنین به برگزاری رویدادهای تجاری و توسعه فناوری این شبکه اشاره کرد و افزود: شبکه نوآوری تهران برای فروش محصولات اعضا، جذب سرمایه‌گذار، اختراعات و یا حضور در رویدادهای تجاری بین المللی برگزار می‌کند.

وی ادامه داد: این شبکه رویدادهای توسعه نوآوری برای اعضا برگزار میکند تا فناوری‌های خود را به صنایع عرضه کنند.
رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی همچنین به بازاریابی محصولات برای اعضا از طریق کارگزاران تخصصی و تسهیلات مالی اشاره کرد و گفت: بیش از 30 خدمت کسب‌وکار برای اعضا از جمله مشاوره ی تخصصی پیش بینی شده است.
به گفته وی، این شبکه دارای یک مرکز داوری و حل اختلاف شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود که همه موضوعات حقوقی و قانونی اعضا می‌تواند از طریق این مرکز حل شود.
شایسته یادآوری است که افتتاحیه شبکه نوآوری تهران  با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ، علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی ،مهدی الیاسی  معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی  معاونت علمی ، پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ، سیدعلی اکرمی فر رئیس مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری و جمعی از مدیران حوزه علم و فناوری رونمایی شد . 

پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم