سم خیار دریایی چیست

سم خیار دریایی چیست


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 31494
به‌تازگی محققان داخلی با استفاده از خیار دریایی که در بدن خود سم "ساپونین" دارد، موفق به تولید مرهم سوختگی با خواص دارویی ضد باکتری باقابلیت آنتی‌اکسیدان و ضد سرطان شدند.


به‌تازگی محققان داخلی با استفاده از خیار دریایی که در بدن خود سم "ساپونین" دارد، موفق به تولید مرهم سوختگی با خواص دارویی ضد باکتری باقابلیت آنتی‌اکسیدان و ضد سرطان شدند.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،  در مرکز تحقیقاتی رشد فناوری خلیج‌فارس بوشهر، خیار دریایی که در بدن خود سم "ساپونین" دارد، پرورش داده می‌شود، مرکز تحقیقاتی رشد فناوری خلیج‌فارس از سم خیارهای دریایی پمادهای ضد زخم و سوختگی تولید کرده که در آزمایش اولیه چهار برابر بیشتر و زودتر از بهترین پمادهای موجود در بازار در التیام بخشی و بهبود زخم و سوختگی مؤثر است.
تهیه خوراک ماهیان مولد سیبس، تولید لارو ماهیان و غذای زنده آن‌ها شامل میکرو جلبک‌های ریز و همچنین تهیه روکش‌های زیستی از جلبک‌ها که در نگهداری بیشتر خرما کاربرد دارد، از دیگر فعالیت‌های تحقیقاتی مرکز رشد و فناوری خلیج‌فارس بوشهر است که می‌توان به آن اشاره کرد. همچنین تهیه "آلژینات" که فرآورده‌ای از جلبک‌هاست و در صنایع داروسازی و مهندسی بافت استفاده می‌شود و "آگار" از محصولات باارزشی است که از دیواره جلبک "گراسیلاریا" بومی استان بوشهر به دست می‌آید از دیگر تولید تحقیقاتی در دست اجرای این مرکز است.

محمود نفیسی رئیس مرکز رشد فناوری خلیج‌فارس بابیان اینکه اکنون طرح‌های زیست‌محیطی مرتبط با خلیج‌فارس در بخش آزمایشگاهی این مرکز انجام می‌شود گفت: دانشگاه‌ها موظف هستند با همکاری هسته‌های فناور و نوآور کارهای تحقیقاتی را به محصولات فناور تبدیل کنند.
وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه از آگار در صنایع غذایی، محیط کشت باکتری و میکروبیولوژی استفاده می‌شود، در آینده نه‌چندان دور شاهد تولید نیمه‌صنعتی و انبوه آن خواهیم بود.


 تولید کود نانو سیلیس به‌منظور مقابله با آفت‌ها
کود نانو سیلیس که از ضایعات برگ نخل استخراج و برای بهتر شدن کیفیت محصولات کشاورزی استفاده می‌شود، در این مرکز تولیدشده است.
استفاده از کود نانو سیلیس گیاهان را در مقابل آفت‌ها و آلودگی‌های موجود در خاک مقاوم می‌کند.   همچنین استفاده از این کود در گیاهانی مثل برنج، گندم و جو علاوه بر ارتقای کیفیت محصول منجر به تولید ساقه‌های محکم در این محصولات نیز می‌شود.

در راستای تولید این کود، با همکاری دانشکده کشاورزی از کود نانو سیلیس در گیاه تنباکو استفاده‌شده و عملکرد مثبتی نشان داده است. همچنین استفاده از  این کود،  در خاک شور مقاومت گیاه نسبت به شوری خاک، آفت گیاهان و فلزات سنگین را افزایش می‌دهد.

بر اساس این گزارش، مرکز رشد فناوری خلیج‌فارس بوشهر فعالیت‌های تحقیقاتی خود را روی دریا و فعالیت‌های بوم‌شناسی آبزیان و محیط‌زیست انجام می‌دهد. این مرکز در سه گروه پژوهشی شیلات، محیط‌زیست و زیست‌فناوری دریا فعالیت می‌کند.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم