شبه غله مناسب برای منابع آب شور تولید شد

شبه غله مناسب برای منابع آب شور تولید شد


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 40621
محققان به منظور جلوگیری از استفاده بی‌رویه آب‌های نامتعارف در مصارف صنعتی و کشاورزی؛ گیاهی جدید بانام " گینوا" را برای کشت کشاورزی تولید کردند.

 
محققان به منظور جلوگیری از استفاده بی‌رویه آب‌های نامتعارف در مصارف صنعتی و کشاورزی؛ گیاهی جدید بانام " گینوا" را برای کشت کشاورزی تولید کردند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ امروزه کمبود منابع آبی، استفاده از آب‌های نامتعارف را اجتناب‌ناپذیر کرده است، آب‌های نامتعارف شامل آب دریا، آب‌های شور و برگشتی، آب فاضلاب و آب‌های شور فصلی است، لذا به منظور استفاده از منابع آب نامتعارف، باید گیاهان مناسب در الگوی کشت این مناطق قرار گیرد. که با تلاش محققان در حوزه آب و خشکسالی محققان موفق به تولید گیاهی جدید به نام " گینوا" شدند.
بر اساس این گزارش؛ اگرچه شور زیست ها نقش مهمی در رژیم غذایی مردم جهان درگذشته داشته‌اند، ولی در نیمه دوم قرن ببستم پتانسیل استفاده از شور زیست ها به عنوان گیاهان جدید توسعه یافت. در حال حاضر در مناطقی که با کمبود آب شیرین مواجه هستند به طور مثال در خاورمیانه جایگزینی با گیاهان غیر معمول " شور زیست ها" برای کشت شروع‌شده است.


در برخی کشورها که متأثر از تنش شوری نیستند، نیز گیاهان گینوا به عنوان غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند و یک گیاه شورزیست اختیاری است و قادر است تا شوری نزدیک به شوری آب دریا ( 40 دسی زیمنس بر متر) را تحمل کند.
کینوا می‌تواند به دلیل مقاومت بالا به تنش‌های خشکی و شوری تولید دانه در دامنه‌ای از شوری که گندم و جو یا سایر گیاهان زارعی معمول قادر به تولید نیستند، تنوع ژنتیکی بالا تطابق‌پذیری به اقلیم‌های مختلف، ارزش غذایی بالا و کارایی بالای استفاده از منابع، گیاه مناسبی برای استفاده از منابع آب‌وخاک بسیار شور باشد.


گفتنی است، این گیاه توسط محققان داخلی و به پشتیبانی ستاد توسعه فناوری‌های آب خشکسالی و فرسایش محیط‌زیست معاونت علمی در نمایشگاه فناوری‌های آب همزمان با برگزاری جشنواره ملی آب ارائه شد.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم