مروری بر فرایند تدوین نقشه راه دریایی

مروری بر فرایند تدوین نقشه راه دریایی


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 30797
در راستای تهیه و تدوین آمارنامه دریایی، شناخت حوزه‌های مختلف دریایی، آمار و اطلاعات عمومی، شیلات، ساخت و تعمیر شناور، بندرها و حمل‌ونقل دریایی، گردشگری دریایی و ساحلی، آموزش و تحقیقات و صنایع فراساحل و همچنین امنیت دریایی مطرح است.

 در راستای تهیه و تدوین آمارنامه دریایی، شناخت حوزه‌های مختلف دریایی، آمار و اطلاعات عمومی، شیلات، ساخت و تعمیر شناور، بندرها و حمل‌ونقل دریایی، گردشگری دریایی و ساحلی، آموزش و تحقیقات و صنایع فراساحل و همچنین امنیت دریایی مطرح است.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تدوین نقشه‌ راه فناوری که نوعی از برنامه‌ریزی در زمینه فناوری به شمار می‌رود، می‌تواند در محیط رقابتی امروز مفید باشد. اساسی‌ترین مزیتی که ترسیم نقشه‌راه فناوری ایجاد می‌کند، بدست آوردن اطلاعاتی است که کیفیت تصمیم‌گیری در زمینه سرمایه‌گذاری بر روی فناوری‌ها را افزایش می‌دهد. بر این اساس یکی از برنامه‌هایی که ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی از ابتدای سال ۱۳۹۳ در دستور کار خود قرار داد تدوین نقشه راه فناوری‌های دریایی بوده است.
نقشه راه فناوری بهترین مسیر رسیدن به آینده مورد نظر را شناسایی و تمام فناوری‌های مورد نیاز را جهت طی کردن این مسیر، معرفی می‌کند. یکی از موضوعات مهم در ترسیم نقشه راه فناوری، فرآیند تدوین آن است. داشتن فرآیندی جامع و شفاف می‌تواند در نهایت منجر به نقشه راهی مطلوب و یکپارچه شود.


شناسایی  استخراج شاخص‌های مهم دریایی
به‌منظور شناسایی شاخص‌های مهم حوزه‌های مختلف دریایی، کشورهای پیشرو در این صنعت شناسایی و وضعیت حوزه‌های دریایی در این کشورها موردبررسی قرار گرفت. همچنین گزارشات سالانه داخلی که نشان‌دهنده عملکرد حوزه‌های مرتبط با دریا هستند، بررسی شد. با توجه به مطالعات تطبیقی انجام‌شده و همچنین بررسی گزارشات سالانه داخلی در حوزه‌های مختلف دریایی، شاخص‌های مهم دریایی کشور شناسایی و استخراج شد.


برگزاری جلسات هم‌اندیشی با نمایندگان حوزه‌های مختلف دریایی
در راستای تکمیل آمارنامه دریایی کشور و به منظور اطمینان از صحت آمار و اطلاعات گردآوری‌شده، ابتدا نظرات و پیشنهادات صاحب نظران و خبرگان دریایی در آن اعمال و سپس به منظور نهایی سازی شاخص‌ها، جلسات هم‌اندیشی با نمایندگان حوزه‌های مختلف درایی برگزار شد. در نهایت به منظور رفع ایرادات و اصلاحات نهایی، آمارنامه مذکور به سازمان‌ها و ارگان‌های دریایی مرتبط ارسال و نظرات کارشناسان و متخصصان این سازمان‌ها در آن لحاظ شد.
تدوین و تهیه اولین نسخه آمارنامه دریایی
پس از نهایی شدن شاخص‌ها در هر حوزه و جمع‌آوری اطلاعات موردنیاز از طریق مکاتبه و همکاری با سازمان‌های مختلف دریایی، نسخه اول آمارنامه دریایی کشور در آذرماه 92 تهیه و به چاپ رسید.

ستاد دریایی به منظور برنامه ریزی فناورانه و برای بهره گیری از توانمندی های کشور با مشارکت 18 سازمان دریایی به عنوان نهاد فرابخشی، مدیریت تدوین نقشه راه فناوری های دریایی کشور را برعهده گرفت. در نهایت با اقدامات صورت گرفته تا کنون 11 محور نقشه راه فناوری های دریایی ایران نهایی و منتشر شده است. نتایج این طرح می تواند راهنمای مناسبی برای اولویت بندی طرح ها و استفاده بهینه از منابع مالی موجود برای توسعه دریایی کشور باشد.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم