مهندسین ساختمان و معمارها چگونه از فناوری نانو بهره می‌گیرند؟

مهندسین ساختمان و معمارها چگونه از فناوری نانو بهره می‌گیرند؟


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 36505
مدتی است که فناوری نانو جای خود را در میان فعالیت‌های ساختمانی و میان معمارها نیز یافته است، اما مهندسین ساختمان و معمارها چگونه از فناوری نانو بهره می‌گیرند؟

 

مدتی است که فناوری نانو جای خود را در میان فعالیت‌های ساختمانی و میان معمارها نیز یافته است، اما مهندسین ساختمان و معمارها چگونه از فناوری نانو بهره می‌گیرند؟

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهندسین صنعت ساختمان گروه دیگری هستند که می‌توانند از فناوری نانو برای فعالیت‌های خود بهره ببرند. فناوری نانو موجب رشد بهره‌وری این عرصه خواهد شد. از جمله برخی از کاربردهای فناوری نانو در ساختمان‌سازی به چند مورد اشاره می‌کنیم.

 

به‌کارگیری شیشه‌های خودتمیزشونده

یکی از مهم‌ترین کاربردهای فناوری نانو در صنعت ساختمان، استفاده از نانو پوشش‌ها در شیشه‌های ساختمانی است. با استفاده از این نانو پوشش‌ها می‌توان در شیشه‌ها خاصیت خودتمیزشوندگی به وجود آورد. این پوشش‌ها با ضخامت بسیارکم بر سطح شیشه قرار می‌گیرند و با ایجاد یک سطح آب دوست و فوتوکاتالیست به تمیز و ضد باکتری ماندن شیشه کمک می‌کنند. 

در این نانو پوشش‌ها از ذرات دی اکسیدتیتانیوم استفاده می‌شود. سطوح آب دوست در هنگام نفوذ رطوبت، یک فیلم آب یکنواخت به وجود می‌آورند و از تشکیل بخار بر سطح شیشه جلوگیری می‌کنند. نانوذرات دی اکسیدتیتانیوم علاوه بر داشتن خاصیت آب دوستی، به جهت خاصیت فوتوکاتالیستی قادرند آلودگی‌ها را تجزیه کرده و از بین ببرد.

 از مهم‌ترین مصارف شیشه‌های خودتمیزشونده در برج‌ها و ساختمان‌های بلند است که تمیز کردن شیشه‌های آنها به‌راحتی امکان‌پذیر نیست. علاوه بر این، از این خاصیت می‌توان در سنگ و آجر نماهای ساختمان نیز استفاده کرد.

  

تولید بتن های محکم

بتن، مهم‌ترین مصالح ساختمانی است که در ساخت‌وسازها بکار می‌رود. افزایش مقاومت بتن به ساختار بلوری آن بستگی دارد که اندازه آن تنها چند نانومتر است.

در سال‌های اخیر و با شروع بهسازی مواد در حوزه مصالح ساختمانی، نانومواد به عنوان مواد مکمل در مصالح کاربرد دارند. فناوری نانو با به‌کارگیری نانوپودرها به عنوان مواد مکمل در مخلوط سیمان باعث بهبود مقاومت و استحکام می‌شود.

از جمله مواد مکمل مورد استفاده اکسیدهای فلزی نانومقیاس هستند. به عنوان مثال دی‌اکسید سیلیکون کلوئیدی که اندازه ذرات آن به طور معمول در محدوده 5 تا 30 نانومتر است، استحکام و مقاومت بتن را در برابر خوردگی اسیدی افزایش می‌دهد.

 

پنجره محافظ

همان طور که میدانید کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از هدر رفتن آن در ساختمان از مسائل مهم و قابل توجه برای معماران و سازندگان ساختمان است. 

اکنون فناوری نانو نوعی پنجره معرفی می‌کند که تأثیر بسزایی در صرفه‌جویی مصرف انرژی دارد. این نوع پنجره‌ها دوجداره بوده و فضای بین آنها با هواژل پر شده است. هواژل مادهای سبک، شفاف و دارای خاصیت انتقال نور است و از انتقال حرارت به میزان زیادی جلوگیری می‌کند

پایان پیام/29

 

 

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم