نخستین محیط محاسباتی و تکنیکی
به‌منظور حل مسائل پیچیده نوری؛

نخستین محیط محاسباتی و تکنیکی "متلب" به کار گرفته می‌شود


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 37555
متلب MATLAB یک محیط نرم‌افزاری برای انجام محاسبات عددی و یک‌زبان برنامه‌نویسی نسل چهارم است.



متلب MATLAB یک محیط نرم‌افزاری برای انجام محاسبات عددی  و یک‌زبان برنامه‌نویسی نسل چهارم است. واژه متلب هم به معنی محیط محاسبات رقمی و هم به معنی خود زبان برنامه‌نویسی مربوطه است که از ترکیب دو واژه ٔ MATrix ماتریس و LABoratory  آزمایشگاه ایجادشده است. این نام حاکی از رویکرد ماتریس محور برنامه است، که در آن حتی اعداد منفرد هم به‌عنوان ماتریس در نظر گرفته می‌شوند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ مثلث MATLAB یک نرم‌افزار قدرتمند برای دانشجویان و پژوهشگران رشته‌ها مختلف است و امروزه صدها هزار کاربر دانشگاهی و صنعتی در زمینه‌های بسیار متنوع مهندسی نظیر ریاضیات پیشرفته، مخابرات، مهندسی سیستم و ادوات اپتیکی و ... با متلب به‌عنوان یکی از اولین محیط‌های محاسباتی و تکنیکی که قادر به حل مسائل آن‌هاست، آشنا هستند.
ریاضیات زبان مشترک بسیاری از علوم مهندسی است. ماتریس، معادلات دیفرانسیل، رشته‌های عددی اطلاعات، ترسیمات و گراف‌ها از لوازم اصلی به‌کاررفته در متلب هستند.
مطابق با بسیاری از نرم‌افزارهای دیگر، نرم‌افزار متلب هم از چندین تب شامل OLOTS، HOME، APPS تشکیل‌شده که هرکدام دارای تب‌های متعددی است. در محیط متلب چندین پنجره وجود دارد، ازجمله پنجره WORKSPACE که در آن می‌توانیم تمام متغیرهایی را که در متلب تعریف کردیم فهرست‌وار مشاهده کنیم و حتی در آن‌ها تغییراتی ایجاد کرده و یا آن‌ها را به‌صورت نمودار مشاهده کنیم. محتویات تمام این پنجره‌ها را می‌توان از طریق منوی EDIT پاک کرد.
تمام دستورات و توابع متلب در پنجره فرامین COMMAND WINDOW که محیط اصلی متلب است درج می‌شود.
بیم لب نرم افزار محاسبات مربوط به ادوات نوری که پس از نصب با نرم افزار متلب لینک شده و تمامی محاسبات مربوط به این ادوات نوری از طریق کد نویسی در محیط متلب قابل محاسبه و اجرا است.
بر اساس این گزارش؛ ستاد توسعه فناوریهای لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی در نهمین شماره ویژه نامه فناوری لیزر و فوتونیک، که با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی و ستاد توسعه فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان منتشر شده است به موضوع مثلث MATLAB پرداخته شده است.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم