نزدیک به 200 مرکز رشد حمایت از ایده‌ها را شتاب می‌دهند

نزدیک به 200 مرکز رشد حمایت از ایده‌ها را شتاب می‌دهند


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 70053
مراکز رشد فناوری از جمله نهادهای تاثیر گذار در زیست‌بوم نوآوری کشور محسوب می‌شوند. این مراکز با پذیرش و حمایت از کسب و کارهای‌نوپا، آنها را برای ورود به صنعت و تجارت آمده می‌کنند.

با توجه به اهمیت این بازیگران تاثیر‌گذار در زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری موفق شده است تا کنون  از تاسیس نزدیک به 200 مرکز رشد مختلف در کشور حمایت کند.

مركز رشد خوشه فناوري‌هاي آسانسور و صنايع وابسته، مرکز رشد واحدهای فناور پژوهشگاه هوافضا، مرکز رشد واحدهای فناور نوين وابسته به وزارت دفاع، مرکز رشد دانشگاه شهید ستاری، مرکز رشد پارک علم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن، مرکز رشد پژوهشكده سوانح طبيعي برخی مراکز رشد ایجاد شده در شهر تهران هستند.

 مشابه این مراکز در سراسر کشور ایجاد شده است. مرکز رشد معمولاً در همکاری با یک نهاد، دستگاه، دانشگاه، هلدینگ یا شرکت بزرگ ایجاد می‌شود. این نهادها، نقش حامی مرکز رشد را ایفا می‌کنند و در راستای رفع نیازهای فناورانه خود، برای استارتاپ‌ها ریل‌گذاری می‌کنند.

 

بسترسازی برای پیاده‌سازی و تجاری‌کردن ایده­های نو مبتنی بر دانش توسط صاحبان ایده و ایجاد زمینه کارآفرینی و حمایت از نوآوری و خلاقیت نیروهای محقق جوان از جمله برخی از اهدافی است که مراکز رشد برای تحقق آن تلاش می‌کنند. در صورت تامین فضا برای ایجاد مرکز رشد، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری سعی می‌کند تا دیگر امکانات مورد نیاز این مراکز را فراهم کند. استارتاپ‌های منتخب نیز در صورت نوآورانه بودن طرح و ایده خود می‌توانند برای تجاری‌سازی آن از حمایت این معاونت برخوردار شوند.

بر اساس این گزارش، مراکز رشد استانی همچنین  نقشی تاثیرگذار در کمک به رونق اقتصاد‌های محلی و شهر محل استقرار خود دارند.

این مراکز به ویژه در استان‌ها و مناطق کم برخوردار ایجاد شده‌اند تا به عنوان موتور محرکه اقتصادی آن مناطق عمل کنند. برای مثال تنها در ستان سیستان و بلوچستان 5 مرکز رشد در همکاری با مراکز دانشگاهی این استان ایجاد شده است.

این مراکز به پشتوانه‌ای برای جوانان خلاق و خوشفکر استان تبدیل شده‌اند تا با عملیاتی کردن ایده‌های خود، راه را برای تبدیل فناوری به اشتغال و ارزش افزوده، هموار کنند.

 

پذیرش صاحبان ایده و تیم‌های خلاق

مراکز رشد وظایف مشخصی بر عهده دارند. پذیرش صاحبان ایده و تیم‌های خلاق و فناور، کمک به ایجاد، پرورش و بقاء فعالیت‌های نوآورانه، راهنمایی صاحبان ایده­ به­سوی تجاری‌سازی ایده، تشویق و ترغیب نوآوران به راه اندازی کسب و کارهای دانش‌بنیان، تلاش برای فراهم آوردن حمایت‌های قانونی جهت حفظ حقوق مالکیت معنوی و حمایت ­از صاحبان­ایده ­در راستای کاربردی کردن ایده‌های نوآورانه، از جمله برخی وظایف تعریف شده برای مراکز رشد است. این مراکز در مشورت با کارشناسان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، مربیان و منتورهای خبرهای را دعوت به همکاری می‌کنند تا نقش راهنما و هدایت‌گر موسسین جوان استارتاپ‌ها را بر عهده بگیرند.

در برخی اوقات نیز برخی پیشکسوت‌ها و افراد موفق در یک صنعت یا تجارت به خصوص دعوت می‌شوند تا ضمن ارائه مشاوره تخصصی، تجربیات عملی خود را در اختیار تیم‌های نوآور مستقر در مرکز رشد قرار دهند.

مرکز رشد نوآوری پارک پردیس فناوری معاونت علمی

پردیس فناوری معاونت علمی که در صدها هکتار از اراضی ایجاد شده در زمین‌های شمال شرق تهران تاسیس شده است، گل سرسبد بازیگران فعال زیست‌بوم نوآوری کشور محسوب می شود. در قالب این پارک، موسسات مختلفی مانند مرکز شتابدهی و مرکز کار اشتراکی ایجاد شده است. یکی از فعال‌ترین مراکز رشد نوآوری کشور نیز در این پارک قرار دارد. در دوره جدید تا 50 تیم فناور در مرکز رشد فناوری نخبگان پارک پردیس فناوری معاونت علمی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.  

در این دوره 24 تیم پذیرفته شده‌اند که پس از طی یک دوره آموزشی 10 هفته‌ای، نزدیک به 10 تا 15 تیم انتخاب می‌شوند. این تیم‌های مستقر شده در این مرکز، با انواع مهارت‌ها از جمله تیم‌سازی و جذب منابع انسانی متخصص، آشنا می‌شوند. بقیه تیم‌ها نیز می‌توانند یا در دوره‌های بعد مجدداً درخواست دهند و یا آنکه در مرکز فضای کار اشتراکی به کار خود ادامه دهند.

رسیدن به رشد و بالندگی

زمانی که استارتاپ‌ها و تیم‌های نوآور به شرکت‌های بالنده و پویا تبدیل شوند و به سودآوری برسند، اهداف مرکز رشد محقق شده است. تیم‌های نوآور در یک بازه زمانی مشخص در مراکز رشد مستقر می‌شوند. برای مثال یک دوره یک ساله برای تیم‌های فناور، فرصت تعیین می‌شود تا با استفاده از امکانات مرکز رشد به شرکت دانش‌بنیان یا فناور تبدیل شوند و بتوانند ادامه کار را در خارج از مرکز رشد پیگیری کنند.

این تیم‌ها پس از خروج از مرکز رشد می‌توانند در فضاهای مانند پارک‌های علم و فناوری، شهرک‌های صنعتی و نظایر این مستقر شوند.

 

پایان پیام/۳۳

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری

 

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
از تمرین کسب‌وکار تا تجاری‌سازی ایده‌ها
از تمرین کسب‌وکار تا تجاری‌سازی ایده‌ها
98/11/05 - 11:36
ایده‌ها و طرح‌های فناورانه محققان کشور در حوزه تجدیدپذیر حمایت می‌شود
ایده‌ها و طرح‌های فناورانه محققان کشور در حوزه تجدیدپذیر حمایت می‌شود
97/05/15 - 12:06
 دانش آموزان خلاق امروز آینده درخشان حوزه شناختی را نوید می‌دهند
دانش آموزان خلاق امروز آینده درخشان حوزه شناختی را نوید می‌دهند
96/07/29 - 10:38
بیشتر بخوانیم