هفته‌ای برای آشنایی با توانمندی‌های مغز

هفته‌ای برای آشنایی با توانمندی‌های مغز


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 40962
هفته آگاهی از مغز امسال نیز همچون سال‌های گذشته توسط ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی برگزار‌ می‌شود تا آگاهی و دانش عموم مردم نسبت به توانایی‌های مغزشان ارتقاء یابد.

 

هفته آگاهی از مغز امسال نیز همچون سال‌های گذشته توسط ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی برگزار‌ می‌شود تا آگاهی و دانش عموم مردم نسبت به توانایی‌های مغزشان ارتقاء یابد.

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هفته آگاهی از مغز امسال نیز همچون سال های گذشته توسط ستاد توسط علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و همکاری سازمان های مردم نهاد و دولتی برگزار می شود. هدف از برگزاری این رویداد آشنایی عموم مردم با مغز و توانمندی های آن است. در این هفته قرار است جوانان، میانسالان و اقشار مختلف آموزش هایی برای افزایش توانایی مغز را فرا گیرند. همچنین افراد روش های پیشگیری و درمان بیماری ها و مشکلات به وجود امده برای مغز را یاد می گیرند. 

 

بنابراین همزمان با هفته آگاهی از مغز با همکاری وزارت آموزش و پرورش متخصصانی با عنوان سفیران مغز به مدارس مختلف می روند، سخنرانی، چاپ بروشور، توضیح کتاب درسی برخی از برنامه هایی است که در مدارس در این رابطه انجام می شود تا دانش آموزان به عنوان آینده سازان با توانمندی های مغز آشنا شوند. البته در فرهنگسراها و سالن های مختلف شهرداری نیز نشست های عمومی برگزار می شود. از این طریق نیز قصد داریم تا عموم مردم را با توانایی های مغزشان آشنا کنیم.

 

در کنار این برنامه ها در سطح دانشگاه ها نیز توسط انجمن های مغز و شناخت که با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی ایجاد شده است برنامه های برای دانشجویان رشته های مختلف برگزار می شود.

 

همچنین برای ورزشکاران نیز در این هفته با همکاری سازمان تربیت بدنی برنامه هایی در نظر گرفته شده است تا بدانند که چطور با استفاده از ابزار ورزش می توانند فعالیت های شناختی مغز را افزایش دهند. همرمان با این هفته مرکز علم مغز در باغ کتاب نیز افتتاح می شود. این مرکز است برای عموم مردم تا با مراجعه به آن با ساختار مغز، مدارهای عصبی مغز، کارکردهای شناختی مغز، شکل گیری حافظه،  انجام فرایندهای مختلف همچون شنوایی و بینایی توسط مغز آشنا شوند.

بر اساس این گزارش، هفته آگاهی از مغز کمپینی جهانی برای ارتقای علاقمندی عمومی به تحقیقات علوم اعصاب است که توسط اتحادیه پژوهش‌های مغز دانا(DANA) و اتحادیه اروپایی دانا و به صورت سالیانه از 1996 تاکنون برگزار می‌شود.

 

سازمان پژوهشی "دانا" یک سازمان خصوصی متشکل از بیش از 400 عصب ‌شناس برجسته دنیا و از جمله 16 برنده جایزه نوبل است که با شعار دروازه ورود به اطلاعات معتبر درباره مغز، تحقیقات مرتبط با مغز را از طریق کمک های مالی، انتشار مطالب و برنامه‌های آموزشی پشتیبانی می‌کند. 

اهداف کلی موسسه پژوهشی دانا بر سه اصل " ارتقای بهتر مغز و عملکردهای آن"،"سرعت بخشیدن به کشف درمان اختلالات مغزی" و "مبارزه با برچسب زدن اختلالات مغزی از طریق آموزش‌های ارائه شده " استوار است .

ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، حامی و برگزار کننده هفته آگاهی از مغز، این هفته را سال 1394 برای اولین بار در ایران برگزار کرد و امسال نیز همچون سال های گذشته این رویداد برگزار می شود.

انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم