کشاورزی با فناوری نانو

کشاورزی با فناوری نانو


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 36954
مزارع کشاورزی را می‌توان با استفاده از فناوری نانو مدیریت کرد تا کشاورزان کنترل همیشگی بر محصولات خود داشته باشند. این فناوری همچنین بر اصلاح نباتات و تشخیص سریع بیماری و درمان هوشمند آنها در کشاورزی نیز نقش قابل‌توجهی بازی می‌کند.


مزارع کشاورزی را می‌توان با استفاده از فناوری نانو مدیریت کرد تا کشاورزان کنترل همیشگی بر محصولات خود داشته باشند. این فناوری همچنین بر اصلاح نباتات و تشخیص سریع بیماری و درمان هوشمند آنها در کشاورزی نیز نقش قابل‌توجهی بازی می‌کند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با استفاده از نانوحسگرها می‌توان مزارع کشاورزی را مدیریت کرد. این ابزارهای بسیار کوچک در دل خاک قرار می‌گیرند تا میزان آب، فسفر، نیتروژن، مواد مغذی و سم موجود در هر نقطه را اندازه‌گیری کرده و به مرکز پردازش اطلاعات گزارش دهند.
کشاورز چنین مزرعه‌ای می‌تواند تمام بوته‌ها و درخت‌های مزرعه را تحت کنترل داشته و در زمان لازم، نیاز آنها را رفع کند. این کنترل دقیق، تأثیر بسیاری بر بازده و سالمت محصولات خواهد داشت.

اصلاح نباتات

امروزه با پیشرفت‌هایی که در فناوری نانو و تجهیزات آن صورت گرفته، مطالعات بنیادی زیست‌شناسی تقویت شده است. دانشمندان می‌توانند بدون تخریب سلول، آن را بشکافند و به بررسی و کنترل فعالیت اجزای سلول بپردازند.
 بنابراین روش‌های انتقال ژن و اصلاح نژاد حیوانات و گیاهان بهبودیافته است. به‌عنوان مثال به کمک فناوری نانو روش جدیدی برای بیان ژن و آنالیز A.N.R.m سلول‌های زنده بدون مرگ یا تخریب آنها با استفاده از میکروسکوپ نیروی اتمی ارائه شده است.
 
تشخیص سریع بیماری و درمان هوشمند
نانوحسگرهای زیستی شامل ترکیبات زیستی مانند یک سلول، آنزیم و یا آنتی‌بادی متصل به یک مبدل انرژی هستند و قادرند که تغییرات ایجاد شده در مولکول‌های اطراف خود را در عرض چند دقیقه تشخیص و گزارش دهند.
این گزارش‌ها توسط سیگنال‌هایی که مبدل انرژی به‌تناسب مقدار آلودگی تولید می‌کند، دریافت می‌شود. سپس، پیش از آنکه بیماری در گیاه اثر بگذارد و باعث تغییر رنگ یا شکل اندام‌های آن شود، درمان به کمک نانوداروهای هوشمند آغاز می‌شود.
این داروها قابلیت حرکت در گیاه را داشته و در بسته‌هایی که حاوی نشانی خاص هستند، قرار دارند. برچسب نشانی، یک کد مولکولی است که روی بسته نصب‌شده و به آن اجازه می‌دهد که تنها به بخشی از گیاه که مورد حمله بیماری یا آفت قرار گرفته برود.
این ناقلین در ابعاد نانو همچنین دارای خاصیت خود تنظیمی هستند، به این معنی که دارو فقط به میزان لازم به بافت گیاهی تحویل داده می‌شود. دقت در ردیابی بافت هدف و میزان اندک اما مؤثر دارو باعث می‌شود استفاده از سموم در کشاورزی به حداقل برسد.
پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم