تقویت پالس‌های فوق‌کوتاه در بازه طول موجی چگونه ممکن می‌شود؟

تقویت پالس‌های فوق‌کوتاه در بازه طول موجی چگونه ممکن می‌شود؟


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 39074
درک دینامیکهای فوق العاده سریع در پدیده های مختلف، نیازمند ابزار اندازه گیری با توان تفکیکی زمانی حداقل از مرتبه آن پدیده است.


درک دینامیکهای فوق العاده سریع در پدیده های مختلف، نیازمند ابزار اندازه گیری با توان تفکیکی زمانی حداقل از مرتبه آن پدیده است.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ پالس های فوق کوتاه مهمترین ابزار اندازه گیری و مطالعه پدیده های فوق العاده سریع در فیزیک، شیمی و زیست شناسی است، از طرفی بسیاری از آزمایش ها نیازمند منبع تولید پالس هایی با طول موج پیوسته است، اگر چه تولید هماهنگ های متوالی یک منبع، طول موج های دیگر را قابل دست یابی میکند اما گسستگی آن ها نیاز بسیاری از آزمایشات به منبعی با طول موج پیوسته کوک پذیر را مرتفع نمیسازد.
بر اساس این گزارش؛ تولید پالس های فوق کوتاه با قابلیت تنظیم طیفی پیوسته از مبنای تولید پارامتری نوری "opg" در یک محیط غیر خطی، استفاده میکند اگر چه بهترین تولید پارامترهای نوری برای پالس های کوتاه، بالاست اما در موارد بسیاری نیازمند داشتن توان بالاتری از این پالس ها هستیم. لذا تقویت پارامتری نوری "opg"  اولین گزینه برای رسیدن به این هدف است.
پیشرفت های قابل توجه در لیزرهای فوق سریع و همچنین تحولات اخیر در تکنولوژی لیزر در طول سه دهه گذشته چالش های بسیاری ایجاد کرده و دستور العمل های جدیدی در اپتیک فوق سریع و فیزیک میدان بالا ترسیم کرده است.
زمانی که پالس های نوری کم دوره تقویت شده در یک نقطه متمرکز شوند شدت بالایی ایجاد میکنند که امروزه به بیش از w/cm2 10 رسیده است؛ چنین شدتی حوزه های جدیدی از فیزیک مانند اپتیک غیر خطی نسبیتی، متحریک میدان دنباله پلاسما، شتاب ذرات سنگین، احتراق سریع در همجوشی اینرسی واداشته لیزری و موارد دیگر را گشوده است.
از زمان اختراع نخستیم لیزر حالت جامد در اوایل 1960، تقویت کننده های پارامتری نوری نیز روند رو به رشدی را دنبال کرده اند، اولین بار اصول اساسی تقویت پارامتری نوری توسط کرول و کینگستون ارائه شده و چند سال بعد، نخستین آزمایش تجربی تقویت پارامتری نوری به انجام رسید. 
بر اساس این گزارش؛ چگونگی پالس های فوق کوتاه در بازه طول موجی موضوعی است که در دهمین ویژه نامه لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی مطرح‌شده است، این ویژه نامه با حمایت ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی و ستاد توسعه فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان منتشرشده است.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم