17 زون تخصصی در  نمایشگاه ششم نوآوری و فناوری ربع رشیدی

17 زون تخصصی در نمایشگاه ششم نوآوری و فناوری ربع رشیدی


زمان مطالعه : 11 دقیقه
کد خبر : 38449
نمایشگاه ششم نوآوری و فناوری ربع رشیدی (RINOTEX 2018) که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزاری می‌شود از 17 زون تخصصی تشکیل شده است که بسیاری از شاخه‌های فعالیت‌های علمی کشورمان را در خود جای می‌دهد.


نمایشگاه ششم نوآوری و فناوری ربع رشیدی (RINOTEX 2018) که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزاری می‌شود از 17 زون تخصصی تشکیل شده است که بسیاری از شاخه‌های فعالیت‌های علمی کشورمان را در خود جای می‌دهد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ششمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (RINOTEX 2018) از 17 زون تخصصی تشکیل می‌شود که شامل موضوعاتی چون نوآوری و فناوری کشاورزی و زیستی؛ نوآوری و فناوری انرژی (برق و انرژی‌های تجدید پذیر)؛ نوآوری و فناوری نفت، گاز و پتروشیمی؛ نوآوری و فناوری صنایع نساجی و پوشاک؛ نوآوری و فناوری آب؛ نوآوری و فناوری مهندسی پزشکی؛ علوم شناختی و همگرا؛ نوآوری و فناوری نانو؛ نوآوری و فناوری ارتباطات، الکترونیک و میکروالکترونیک می‌شود.
 دیگر زون‌های تخصصی رینوتکس 2018 را نوآوری و فناوری صنایع خودرو، قطعه‌سازی و ماشین‌سازی؛ نوآوری و فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ نوآوری و فناوری صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی؛ نوآوری و فناوری مواد پیشرفته، کامپوزیت و مصالح ساختمانی و راه‌سازی، نوآوری و فناوری نرم و هویت‌ساز (صنایع فرهنگی و خلاق)؛ فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه دانش‌آموزی؛ صنایع دفاعی؛ تکنولوژی‌های آموزشی و مهارتی و نیز شهر هوشمند تشکیل می‌دهد.

نوآوری و فناوری‌های انرژی
محورهای نمایشگاه در زون تخصصی «نوآوری و فناوری‌های انرژی» شامل منابع تجدیدپذیر و تولید پراکنده، انرژی خورشیدی حرارتی، انرژی زیست‌محیطی، زیست‌توده و سوخت‌های بیولوژیکی، انرژی باد، انرژی زمین‌گرمایی، نیروگاه‌های آبی، تجهیزات نیروگاه، تجهیزات شبکه توزیع و انتقال، مدیریت هوشمند شبکه‌های برق، شبکه‌های هوشمند، روش‌های ذخیره‌سازی و است.
 
نوآوری و فناوری‌های نفت، گاز و پتروشیمی
زون تخصصی «نوآوری و فناوری‌های نفت، گاز و پتروشیمی» را محورهایی چون مبدل‌های حرارتی؛ کاتالیست ها؛ طراحی راکتور؛ نانوفنّاوری در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی؛ مدل‌سازی و شبیه‌سازی؛ حفاری و تجهیزات مربوطه؛ مخزن؛ روش‌های ذخیره‌سازی؛ کنترل فرآیند؛ کوره‌های صنعتی؛ طراحی و ساخت ماشین‌آلات و ابزارآلات داخلی پایین‌دستی و بالادستی؛ بنزین، نفت، قیر و انواع روان کننده‌های صنعتی و غیره تشکیل می‌دهد.
 
نوآوری و فناوری‌های کشاورزی و زیستی

علوم دامی، طیور و دامپزشکی؛ علوم شیلات و آبزیان؛ علوم زراعی؛ علوم خاک؛ مهندسی ژنتیک و اصلاح نباتات؛ گیاهان دارویی؛ باغبانی و فضای سبز؛ زنبورداری موضوعاتی است که در زون تخصصی «نوآوری و فناوری‌های کشاورزی و زیستی» مورد نظر قرار می‌گیرد.
این زون همچنین با محورهایی چون مهندسی بیوسیستم و مکانیزاسیون کشاورزی؛ آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز؛ فرآوری پس از برداشت محصولات؛ نانو و بیوتکنولوژی در علوم کشاورزی؛ جنگل و مرتع؛ بیوتکنولوژی؛ اصلاح نژاد؛ ژنتیک دامی و انسانی؛ بانک سلول‌های انسانی، جانوری، گیاهی، مولکولی و میکروارگانیسم‌ها؛ تکنیک‌های مولکولی؛ سیستماتیک و تنوع زیستی؛ ذخایر ژنتیکی و زیستی؛ باکتری‌ها و غیره همراه است.
 
نوآوری و فناوری‌های صنایع نساجی و پوشاک
نمایشگاه ششم نوآوری و فناوری ربع رشیدی در  زون تخصصی «نوآوری و فناوری‌های صنایع نساجی و پوشاک» به محورهایی مانند الیاف طبیعی و مصنوعی؛ رنگرزی الیاف و پارچه؛ منسوجات خاص مورد نیاز در صنایع مختلف؛ چاپ و طراحی پارچه؛ مد و طراحی لباس؛  فناوری ماشین‌آلات نساجی؛ فناوری‌های جدید در صنعت فرش؛ فناوری‌های موجود در سیستم‌های تصفیه پساب رنگرزی در نساجی و غیره می‌پردازد.

نوآوری و فناوری‌های آب
 موضوع « نوآوری و فناوری‌های آب» با محورهایی چون محور تاسیسات و تجهیزات آب و فاضلاب؛ پمپ و مخازن؛ کنتور، شیرآلات، لوله و اتصالات، منهول ؛ هوشمند سازی تاسیسات (سازه، اتوماسیون، ابزار دقیق و تجهیزات تصفیه‌خانه و شبکه فاضلاب)؛ محور خطوط انتقال آب و ایستگاه‌های پمپاژ آب؛ بهینه‌سازی و ارتقای سیستم؛ نگهداری و تعمیرات خطوط؛ محور شبکه توزیع آب؛ مدیریت مصرف و بهینه‌سازی و ارتقاء؛ هیدرولیک شبکه؛ نگهداری، تعمیرات و حوادث و اتفاقات؛ محور خطوط جمع‌آوری و ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب؛ روش‌های حذف بو و بهینه‌سازی و ارتقای بهره‌برداری از خطوط؛ مقاوم‌سازی سامانه‌های فاضلاب؛ محور منابع آب؛ حفظ و ارتقاء کیفیت منابع آب؛ فناوری‌های نوین در این خصوص؛ مدل‌سازی، تغذیه مصنوعی و شناسایی منابع؛ محور تصفیه آب و فاضلاب در این نمایشگاه ارائه می‌شود.
زون تخصصی « نوآوری و فناوری‌های آب» با دو زیرمحور اصلی تصفیه آب و تصفیه فاضلاب در ششمین نمایشگاه رینوتکس دنبال می‌شود.  تصفیه آب به  بهبود کیفیت آب و نیز فناوری‌های نوین تصفیه  و گندزدایی آب می‌پردازد.  زیر محور تصفیه فاضلاب نیز شامل استحصال انرژی؛ فناوری‌های نوین تصفیه فاضلاب؛ پساب و لجن و استفاده از آنها؛ ارتقاء وضعیت سامانه‌های فاضلاب و اصلاح و بازسازی آنها؛ مدیریت بحران و پدافند غیرعامل و HSE؛ آبیاری و زهکشی؛ سازه‌های آبی؛ عمران آب؛ مدل‌های هیدرولوژیکی خواهد بود.
 
نوآوری و فناوری‌های مهندسی پزشکی، علوم شناختی و همگرا
 «نوآوری و فناوری‌های مهندسی پزشکی، علوم شناختی و همگرا» عنوان زون تخصصی دیگری است که در این نمایشگاه در نظر گرفته شده است. محورهای این زون بیوالکتریک؛ سیستم‌های مانیتورینگ؛ سیستم‌های درمانی و آزمایشگاهی در حوزه پزشکی و دندانپزشکی؛ پردازش سیگنال‌های حیاتی؛ پردازش تصاویر پزشکی و دندانپزشکی؛ مهندسی بالینی؛ بیومکانیک سیالات زیستی؛ مهندسی بافت و پزشکی بازساختی؛ مدل‌سازی سیستم‌های بیولوژیک؛ اندام‌های مصنوعی و ساخت وسایل توان‌بخشی است.
این زون تخصصی همچنین به موضوعاتی چون گفتاردرمانی؛ مهندسی عصب و توان‌بخشی؛ مهندسی سامانه‌های دارویی؛ بیومکانیک ورزش؛ بیومواد؛ بیوپرینترها؛ نانوبیوسنسورها؛ نانوبیوداروها؛ رابط‌های مغز و رایانه؛ روان‌شناسی شناختی؛ توان‌بخشی شناختی؛ هوش مصنوعی و مدل‌سازی شناختی؛ عصب‌شناختی بالینی؛ بهبود کیفی سلامت انسان‌ها؛ بهبود سلامت و توانایی فیزیکی انسان‌ها؛ بسط ادراک و ارتباطات انسان‌ها؛ عصب‌شناختی بالینی؛ ذهن، مغز، تربیت می‌پردازد.
 
نوآوری و فناوری‌های نانو
نانو زیست‌فناوری، نانومواد و کامپوزیت‌ها، نانوساختارها، نانوفیزیک، فوتونیک و نانوالکترونیک، نانوشیمی، نانومکانیک، مدلسازی در نانو، نانوحسگرها، نانوتکنولوژی در پزشکی و داروسازی، نانوتکنولوژی در صنعت موضوعاتی است که در زون تخصصی «نوآوری و فناوری‌های نانو» نمایشگاه ششم نوآوری و فناوری ربع رشیدی به آن پرداخته می‌شود.
 
نوآوری و فناوری‌های ارتباطات، الکترونیک و میکروالکترونیک
زون تخصصی «نوآوری و فناوری‌های ارتباطات، الکترونیک و میکروالکترونیک» در ششمین نمایشگاه ربع رشیدی، موضوعاتی چون مهندسی برق (الکترونیک، قدرت، کنترل و مخابرات)؛ اپتوالکترونیک؛ لیزر؛ طراحی مدارات مجتمع آنالوگ و دیجیتال؛ ربات‌های انسان‌نما؛ ربات‌های امدادگر؛ ربات‌های صنعتی؛ سیستم‌های میکرو الکترومکانیکی ( MEMS)؛ سیستم‌های نانوالکترومکانیکی (NEMS)؛ طراحی شبیه‌سازهای آموزشی (شبیه‌سازهای رانندگی و پرواز)؛ طراحی دستگاه‌های آموزشی؛ سیستم‌های مدیریت هوشمند ساختمان (BMS)؛ رمزنگاری؛ اتوماسیون صنعتی؛ طراحی نرم‌افزارهای حوزه برق؛ سیستم‌های تحمل‌پذیر خطا؛ طراحی اپلیکیشن موبایل را دنبال می‌کند.
 
نوآوری و فناوری‌های صنایع خودرو، قطعه‌سازی و ماشین‌سازی
« نوآوری و فناوری‌های صنایع خودرو، قطعه‌سازی و ماشین‌سازی» در یک زون تخصصی دنبال می‌شود. این زون شامل محورهایی چون طراحی سیستم‌های دینامیکی خودرو؛ سازه و بدنه خودرو؛ نیروی محرکه خودرو؛ تبدیل انرژی؛ وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر؛ سیستم‌های تعلیق، ترمز، فرمان؛ قطعات جانبی خودرو نظیر رینگ اسپورت، تودوزی است.
 
نوآوری و فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات
موضوعاتی چون دولت الکترونیک؛ شهر هوشمند؛ تجارت الکترونیک؛ امنیت اطلاعات؛ شبکه و سخت‌افزار؛ تولید محتوا و سیستم‌های چندرسانه‌ای؛ مخابرات سیار، نوری، ماهواره‌ای و بی‌سیم؛ برنامه‌نویسی؛ مدیریت سیستم‌های فناوری اطلاعات؛ تکنولوژی‌های فضاپایه؛ رایانش ابری؛ سامانه‌های هوشمند در زون تخصصی «نوآوری و فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات» رینوتکس 2018 دنبال می‌شود.
 
نوآوری و فناوری‌های صنایع غذایی، داروئی، بهداشتی و آرایشی
در زون تخصصی «نوآوری و فناوری‌های صنایع غذایی، داروئی، بهداشتی و آرایشی» به محورهای فناوری‌های نوین دارورسانی؛ بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی دارویی؛ امنیت و ایمنی مواد غذایی؛ ارائه راهکارهای نوین در بسته‌بندی و توزیع محصولات؛ انواع نگه دارنده‌ها؛ فرمولاسیون‌های نوین مواد غذایی؛ انواع داروهای گیاهی؛ داروهای پپتیدی و پروتئینی و آنتی بادی‌های منوکلونال؛ داروهای مکمل، گیاه‌درمانی، محصولات آرایشی و بهداشتی پرداخته می‌شود.
 
نوآوری و فناوری‌های مواد پیشرفته، کامپوزیت، مصالح ساختمانی و راه‌سازی

ششمین نمایشگاه تخصصی ربع رشیدی در زون تخصصی «نوآوری و فناوری‌های مواد پیشرفته، کامپوزیت، مصالح ساختمانی و راه‌سازی» این محورها را دنبال می‌کند: سازه‌های کامپوزیت؛ مدل‌سازی و شبیه سازی؛ زمینه‌های کاربردی نوظهور؛ مواد هوشمند؛ تلفیق صنایع سنتی و مدرن؛ نانو و بیوکامپوزیت‌ها؛ الیاف طبیعی؛ مواد خودترمیم شونده؛ متالورژی و مواد؛ کامپوزیت‌های سرامیکی و فلزی؛ سازه؛ زلزله؛ آلیاژهای نوین؛ دیرگدازها؛ بیوسرامیک ها؛ الکتروسرامیک ها؛ مصالح ساختمانی و راه‌سازی نوین، سبز و استاندارد؛ فناوری‌ها و تجهیزات نوین در ساختمان و راه‌سازی؛ استفاده از فناوری‌های نوین در مرحله بازسازی (ساختمان و راه‌سازی) پس از حوادث طبیعی (زلزله، سیل و ...)؛ بهداشت، ایمنی، دوام و محیط‌زیست در ساختمان و راه‌سازی؛ ساختمان‌های هوشمند در برابر حوادث غیرمترقبه انسانی و طبیعی؛ مسکن پیش‌ساخته سبک، سبز و مقاوم در برابر زلزله.

نوآوری و فناوری‌های نرم و هویت‌ساز (صنایع فرهنگی و خلاق)

زون تخصصی «نوآوری و فناوری‌های نرم و هویت‌ساز (صنایع فرهنگی و خلاق)» عنوان دیگر زون تخصصی این نمایشگاه است که محورهایی چون هنرهای تجسمی و اجرائی؛ مصنوعات هنری و دستی؛ پویانمایی؛ سرگرمی‌های آموزشی، علمی و فرهنگی؛ مفهوم‌سازی؛ نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای؛ تولید، ارتقاء، تبلیغ و تجارت کالاهای فرهنگی؛ کتاب‌های مصور؛ گردشگری؛ بازی‌های رایانه‌ای؛ خدمات فرهنگی و دیجیتال خلاقانه؛ محتوای دیجیتال را دنبال خواهد کرد. 
                                 
شهر هوشمند
ششمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی در این دوره در قابل زون تخصصی «شهر هوشمند» به موضوعاتی چون شهروند و جامعه هوشمند؛ حمل‌ونقل هوشمند؛ بهداشت و سلامت هوشمند؛ زیرساخت‌های هوشمند؛ کسب‌وکار هوشمند؛ آموزش‌وپرورش هوشمند؛ ایمنی و امنیت هوشمند؛ ساختمان‌های هوشمند؛ اقتصاد هوشمند می‌پردازد.

فناوری‌های آموزشی و مهارتی
« فناوری‌های آموزشی و مهارتی» عنوان دیگر زون تخصصی این رویداد است که محورهایی چون ترویج آموزش‌های مهارتی با رویکرد مهارت‌آموزی در محیط کار؛ نهادینه کردن فرهنگ کار و کارآفرینی؛ اصول مهارت‌آموزی در ارتقا سطح اشتغال؛ تجهیزات جدید کمک‌آموزشی؛ بهره‌مندی از زیرساخت‌های مناسب در ارتقای توان علمی و مهارتی دانش‌آموختگان و انتقال فناوری‌های نوین؛ اصول آموزش‌های مهارتی ترکیبی (Dual)؛ اصول جدید آموزش نیروی انسانی در تحقق جهت گیری‌های اقتصادی کشور؛ آموزش مجازی و شبیه‌سازهای آموزشی را دنبال می‌کند.

صنایع دفاعی
در آخر می‌توان ب زون تخصصی «صنایع دفاعی» اشاره کرد که امسال به ششمین دوره جشنواره ربع رشیدی افزوده شده است. محورهای این زون تخصصی توانمندی‌های دفاعی، نیازمندی‌های آینده، برون‌سپاری پژوهشی و تحقیقاتی (همکاری با شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان)، تعامل بین ودجا و نیروهای مسلح، شناسایی ظرفیت‌ها است.
 
 این نمایشگاه همچنین فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه دانش‌آموزی می‌پردازد که در آن نوآوری و فناوری‌های دانش‌آموزی در سطح استان آذربایجان شرقی ارائه خواهد شد.
 
ششمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی همانند سال‌های گذشته در چهار بخش ایده‌های فناورانه، توسعه و تجاری‌سازی فناوری، فروش محصولات دانش‌بنیان و نیز نیازمندی‌های فناورانه برگزار می‌شود. اهداف این رویداد کمک به تجاری‌سازی فناوری، بسترسازی برای تکمیل چرخه علم تا فناوری و فناوری تا کسب‌وکار؛ شناسایی و معرفی نوآوری‌ها و اختراعات فناورانه، طرح‌ها و ایده‌های دانش‌محور؛ معرفی فناوری‌ها و بسترسازی برای کاربردی کردن توانمندی‌های پژوهشی است.


از دیگر اهداف ششمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی می‌توان به معرفی نیازمندی‌های فناورانه نهادها، دستگاه‌ها و بنگاه‌های تولیدی و خدماتی؛ ایجاد ارتباط میان دانشگاهیان و فناوران با بخش‌های مختلف اقتصادی و اجرایی؛ گسترش همکاری‌های فناورانه منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی؛ ایجاد فضای مناسب کسب‌وکار برای نخبگان علمی و فناوری و شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان؛ جذب سرمایه‌گذار (داخلی و خارجی) برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان و نیز افزایش صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان اشاره کرد.
ششمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (RINOTEX 2018) با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 10 تا 14 آبان ماه سال جاری در نمایشگاه بین‌المللی تبریز برگزار می‌شود. مهلت ثبت‌نام در این رویداد تا پایان مهرماه تمدیدشده است.
پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم