تحول جهان با ترسیم مدارهای مغزی انسان
خرازی در سومین کنگره دوسالانه روانشناسی اجتماعی بیان کرد؛

تحول جهان با ترسیم مدارهای مغزی انسان


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 14888
امروز ترسیم مدارهای مغزی انسان در پژوهشگاه‌های بزرگ جهان در دستور کار جدی قرار گرفته که اگر عملیاتی شود جهان را متحول خواهد کرد و سبب بهبود عملکرد شناختی انسان و معالجه بسیاری از بیماری‌ها خواهد شد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های علوم شناختی معاونت علمی در سومین کنگره دوسالانه روانشناسی اجتماعی گفت: امروز ترسیم مدارهای مغزی انسان در پژوهشگاه‌های بزرگ جهان در دستور کار جدی قرار گرفته که اگر عملیاتی شود جهان را متحول خواهد کرد و سبب بهبود عملکرد شناختی انسان و معالجه بسیاری از بیماری‌ها خواهد شد.

 

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کمال خرازی  دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های علوم شناختی معاونت علمی در سومین کنگره دوسالانه روانشناسی اجتماعی ضمن تشریح کارکرد پیچیده مغز و اهمیت شناخت هرچه بیشتر آن اظهار کرد: امروز ترسیم مدارهای مغزی انسان در پژوهشگاه‌های بزرگ جهان در دستور کار جدی قرار گرفته که اگر عملیاتی شود جهان را متحول خواهد کرد و سبب بهبود عملکرد شناختی انسان و معالجه بسیاری از بیماری‌ها خواهد شد.

وی عنوان کرد: اگر به طور کامل بتوانیم به رموز پیچیده کارکردهای مغز و ذهن انسان دست یابیم، دیدگاه ما نسبت به مسائل مختلف در رشته‌های گوناگون تغییر خواهد کرد که روانشناسی اجتماعی از جمله آنها است.

خرازی با اشاره به این که مغز انسان از چهار بخش اصلی تشکیل شده است و هر بخش وظایف خود را انجام می‌دهد گفت: در مغز انسان 100 بیلیون سلول عصبی وجود دارد که به یکدیگر مرتبط هستند و یک شبکه عظیم داده پردازی را تشکیل می‌دهند، که به علت وجود این شبکه بزرگ و پردازش داده‌ها، توانایی‌های بسیار زیاد و شگفت انگیزی در اختیار انسان گذاشته شده است بنابراین اگر ما بتوانیم دو مغز و یا هزار مغز را به یک دیگر متصل کنیم، قدرتی فوق العاده ایجاد می‌شود و پدیده‌های نو ظهوری را بوجود خواهد آورد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی با اشاره به این که اینترنت یک وسیله غیر مستقیم برای ارتباط مغزها است خاطرنشان کرد: محققان در حال طراحی اینترنت تراشه هستند که اگر در هر شیئی یک تراشه قرار گیرد، اشیاء وارد ارتباط به همدیگر خواهند شد، همچنین بعید نیست در آینده مغزها بتوانند به طور مستقیم با یکدیگر تعامل کنند.

وی ابراز کرد: امروزه با مطالعه داده‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی می‌توانیم الگوهای رفتاری و افکار انسان‌ها را بررسی کنیم که کاری بسیار با اهمیت است و از این طریق می‌توانیم با آنچه در ذهن‌ها اتفاق می‌افتاد آشنا شویم، زیرا فرد با گفت و گو در شبکه‌های اجتماعی عین ذهنیت خود را بیان می‌کند.
همچنین، خرازی بیان کرد: اکنون در آمریکا سرمایه بسیار عظیمی در اختیار محققان قرار گرفته است تا الگوهای حاکم بر رفتار انسان‌ها را مطالعه کنند که این کار به یک متدولوژی(روش شناسی) جدید نیاز دارد و شبکه های عصبی مصنوعی نیز می توانند به طبقه بندی داده ها کمک کند.
وی همچنین اشاره کرد که مجموعه علوم مختلف اعصاب، روان شناختی و ریاضیات و مهندسی و هوش مصنوعی همه دست به دست می دهند که مغز انسان را مطالعه کنند.

انتهای پیام/25

 

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم