6 سال تلاش تهران را به شهری نوآور تبدیل کرد

6 سال تلاش تهران را به شهری نوآور تبدیل کرد


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 69973
شاخص جهانی نوآوری (GII) به تازگی گزارشی منتشر کرد که در آن رتبه تهران از نظر نوآوری از رتبه ۴۶ به ۴۳ ارتقا یافته است. بر این اساس، تهران بالاتر از شهرهایی مانند برلین قرار گرفته است. این تحول عظیم در بازه زمانی 6 سال اخیر شکل گرفت. سوال این است که آیا این جهش به صورت تفاقی رخ داده یا ماحصل اجرای یک برنامه بزرگ است.

از سال 1392 دوره‌ای جدید در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری آغاز و بر اساس اسناد بالادستی یک برنامه همه‌جانبه تدوین شد و مهم‌تر از آن، عزمی جدی در این معاونت شکل گرفت تا با وجود تمام مشکلات، این برنامه را به بهترین شکل اجرایی کند.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اعلام کرد که رتبه تهران بر اساس شاخص جهانی GII  از 46 به 43 ارتقاء یافته است و از نظر نوآوری از شهرهای مانند برلین پیشی گرفته است.

با توجه به وجود چندصد شهر مدعی در آمریکای شمالی، اروپای غربی و جنوب شرق آسیا، این رتبه بسیار حائز اهمیت است و نشانگر بروز یک اتفاق و تحول عظیم در «ام القرای» مسلمین جهان است.

تولد بیش از 5000 شرکت

این جهش در نوآوری به صورت اتفاقی به وجود نیامد و حاصل یک حرکت تدریجی اما پیوسته و آمیخته با سخت‌کوشی است. در ابتدای راه که قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تصویب شد، اجرایی آن تا شروع دوره جدید در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به تعویق افتاد و این معاونت با 30 شرکت دانش‌بنیان کار خود را آغاز کرد.

با توجه به حمایت‌های گسترده صورت گرفته از این شرکت‌ها و تخصیص 110 بسته حمایتی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، تعداد این شرکت‌ها در سال 1399 از عدد 5 هزار عبور کرد و فروش کلی آنها رکورد 120 هزار میلیارد تومان را شکست. بیش از 2 هزار و 800 شرکت دانش‌بنیان، تنها در شهر تهران فعالیت می‌کنند.  همچنین بخش عمده‌ای از 6 هزار استارتاپ فعال در کشور نیز در این شهر مستقر هستند.

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری سعی کرد با توسعه زنجیره زیست‌بوم نوآوری در این شهر، مقدمات ایجاد یک تحول اساسی را ایجاد کند. بر این اساس، 10 پارک علم و فناوری با حمایت این معاونت در این شهر احداث شد.

همچنین 54 مرکز رشد و 58 شتابدهنده فعال در این شهر تاسیس شد که وظیفه پشتیبانی از تیم‌های نوآور و استارتاپ‌ها را بر عهده دارند. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در تعامل با دیگر سازمان‌ها و با امضای تفاهم‌نامه 19 شهرک صنعتی شهر تهران را به زیست‌بوم نوآوری این شهر وصل کرد و در حال حاضر این شهرک‌های صنعتی میزبان شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور هستند.

با توجه به اینکه، واحدهای صنعتی استان تهران ۲۰ درصد کل صنایع کشور را تشکیل می‌دهد. حضور این شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در کنار صنایع بزرگ، می‌تواند، ایجاد ارتباط بین آنها را تسهیل و کمک کند تا صنعت،  نیازهای فناورانه خود را به شرکت‌های دانش‌بنیان عرضه کند تا این شرکت‌ها برای آن پاسخ‌های فناورانه، ارائه کنند.

در تهران ساختمان‌های صنعتی و اداری فرسوده قابل توجهی وجود دارد. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در طرحی موفق، دو مرکز و ساختمان قدیمی را به کارخانه‌های نوآوری تبدیل کرد. احداث این کارخانه‌ها با استقبال کم‌نظیر فعالان استارتاپی کشور مواجه شد. تا پایان سال 4 کارخانه نوآوری جدید نیز تاسیس خواهد شد.

 

نقطه اوج توسعه زیست‌بوم

پارک فناوری پردیس معاونت علمی نیز از جمله پروژه‌های بزرگ این معاونت است که در صدها هکتار از زمین‌های شمال‌شرقی تهران احداث شده است. در حال حاضر، علاوه بر دو فاز فعال این پارک، فاز ۳ پارک فناوری پردیس معاونت علمی به مرحله‌ای رسیده است که 300 شرکت در نوبت برای استقرار در آن قرار دارند.

قرارداد فاز ۴ پارک فناوری پردیس معاونت علمی  نیز منعقد شده است که در فضای بالغ بر  500  هکتار، احداث خواهد شد. این پارک بزرگ با هدف توسعه و تعالی زیست‌بوم نوآوری در تهران ایجاد شد، هر چند دامنه فعالیت آن به تمام کشور تسری یافت.

در حال حاضر مرکز رشد، مرکز شتابدهی، مرکز توسعه تجارت فناوری، شبکه فن بازار ملی ایران و ده‌ها مرکز دیگر در این پارک بزرگ مستقر هستند تا به صدها تیم و شرکت نوآور و فناور خدمات‌رسانی کنند. این پارک همچنین از امکانات مختلفی مانند رستوران، بانک، استخر، مرکز تفریحی، ورزشی و بسیاری دیگر از امکانات مورد نیاز یک شهر فناور کوچک برخوردار است.

مدیریت این نهاد به صورت متناوب، تورهای برای بازدید علاهمندان به حضور در این نهاد برگزار می‌کند. 500 دانشگاه و پژوهش‌گاه نیز در همکاری با دیگر اجزاء و بازیگران زیست‌بوم نوآوری کشور، کار تولید علم را در کلان‌شهر تهران بر عهده گرفته‌اند.

سرمایه‌گذاران خطر پذیر و صندوق‌های مالی پژوهش و فناوری یکی دیگر از بازیگران مهم و تاثیر‌گذار در زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان هستند. حداقل 60 سرمایه‌گذار خطر‌پذیر حرفه‌ای و آموزش دیده و بیش از 10 صندوق فعال در این شهر تاسیس شده است. تاکنون یک هزار و 800 نخبه به کشور بازگشته‌اند و تعداد قابل توجهی از آنها در شرکت‌ها و دانشگاه‌های سطح شهر تهران، جذب شده‌اند.

ایجاد تمام این مراکز و توسعه زیرساخت‌ها و فرهنگ‌سازی در زمینه فناوری و کارآفرینی، حاصل یک برنامه همه‌جانبه است که با تلاش بسیار در یک بازه زمانی شش ساله اجرایی شد.

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، زیرساخت‌های گسترده‌ای نیز در 31 استان کشور ایجاد کرده است. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری بیش از 170 سفر استانی به همه نقاط کشور انجام داده است تا از نزدیک بر اجرایی برنامه‌های مصوب شده نظارت کند و در جریان مشکلات و چالش‌های فعالان فناور سراسر کشور قرار گیرد.

این معاونت  در حال حاضر در گام دوم انقلاب قصد دارد گام دوم را بردارد و برنامه‌ای گسترده‌تر را برای ارتقاء همسان تهران و تمام شهرهای بزرگ کشور در حوزه نوآوری بردارد.


گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری

 پایان پیام/33

 

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
 اماکن فرسوده و متروکه شهری به بستر نوآوری جوانان بدل می‌شود
اماکن فرسوده و متروکه شهری به بستر نوآوری جوانان بدل می‌شود
97/07/17 - 11:40
گام‌های جدی تهران برای حرکت به سوی شهر هوشمند و نوآور
گام‌های جدی تهران برای حرکت به سوی شهر هوشمند و نوآور
97/04/11 - 17:37
تهران با گسترش زیست‌بوم استارتاپ‌ها تبدیل به «شهر خلاق» می‌شود
تهران با گسترش زیست‌بوم استارتاپ‌ها تبدیل به «شهر خلاق» می‌شود
96/10/06 - 18:27
بیشتر بخوانیم