7 نوآوری برگزیده در فستیوال نوآوری‌های صنعت لوازم‌خانگی

7 نوآوری برگزیده در فستیوال نوآوری‌های صنعت لوازم‌خانگی


زمان مطالعه : 7 دقیقه
کد خبر : 11627
هر فعال نوآور به این امید دست به نوآوری می‌زند که روزی بتواند نوآوری‌اش را در قالب تولید انبوه به مشتریان عرضه کند. در این میان، راه‌هایی وجود دارد که به صاحبان ایده‌های جدید اجازه حضور و ارائه آخرین دستاوردها را می‌دهد. یکی از این راهکارها بازار دارایی فکری است.

هر فعال نوآور به این امید دست به نوآوری می‌زند که روزی بتواند نوآوری‌اش را در قالب تولید انبوه به مشتریان عرضه کند. در این میان، راه‌هایی وجود دارد که به صاحبان ایده‌های جدید اجازه حضور و ارائه آخرین دستاوردها را می‌دهد. یکی از این راهکارها به عنوان بازار دارایی فکری نامیده شده که قرار است به صورت تخصصی در رشته‌های مختلف، فستیوال‌هایی را برگزار کند.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بازار دارایی‌های فکری، دی ماه 94 در نمایشگاه بین‌المللی تهران به صورت تخصصی در زمینه نوآوری‌های صنعت لوازم‌خانگی برگزار شد. این رویداد که توسط فن بازار ملی ایران که تحت حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعال است صورت گرفت، شاهد رونمایی از 7 نوآوری در زمینه لوازم خانگی بود. در ادامه به اختصار این نوآوریات را معرفی می‌کنیم.

سیستم بخارپز قابل نصب بر روی انواع اجاق‌گاز
برخورداری از الگوی تغذیه یکی از مهم‌ترین عواملی است که نقشی اساسی در سلامت تک تک افراد جامعه ایفا می‌کند. بنابراین تغذیه سالم، اصلی‌ترین هدفی است که سیستم بخارپز جدید آن را نشانه رفته است. سیستم مذکور به واسطه طبخ موادغذایی با بخار آب و قابلیت نصب بر روی تمامی اجاق‌گازها گامی بلند در راستای سلامت جامعه تلقی می‌شود.

استفاده آسان، ایمنی بالا، کیفیت پخت مطلوب، حجم کم و کارایی بیشتر و همچنین مقرون به صرفه بودن از نظر اقتصادی جزو ویژگی‌های این نوآوری است. اگرچه اجرای این طرح، افزایش 15 درصدی قیمت را موجب می‌شود اما بازارهای هدف، تمامی خانوارها را در بر می‌گیرد.

دستگاه ظرف‌شویی با سیستم Air Jet
چند صباحی است که مسئولان و کارشناسان، کمبود منابع آبی در کشور را به مردم گوشزد کرده و درباره خطرات بی‌آبی هشدار می‌دهند. به همین دلیل نوآوری‌هایی که می‌تواند در کاهش مصرف آب نقش داشته باشد، از اقبال خوبی در بازار برخوردار خواهد بود. امروزه ماشین‌های ظرف‌شویی کم کم جای خود را در منازل باز کرده و به عنوان یکی از لوازم مورد نیاز آشپزخانه محسوب می‌شود اما ماشین ظرف‌شویی جدید، زمان زیاد شست‌وشو (حدود یک ساعت)، مصرف زیاد انرژی و آب و تمیز نشدن کامل برخی ظروف، از جمله معایب سیستم‌های رایج است.
در سیستم جدید زمان شست‌وشو به 8:50 ثانیه کاهش یافته و دسی‌بل صدا و میزان انرژی به حداقل ممکن می‌رسد. همچنین به خاطر غوطه‌ور شدن ظروف درون آب، از رشد قارچ و باکتری جلوگیری خواهد شد.
تمام قطعات مورد نیاز این دستگاه از شرکت‌های داخلی تهیه شده و هزینه ساخت آن 350 هزارتومان است. بنابراین خانواده‌های متوسط و کم‌درآمد، بازارهای هدف آن را تشکیل می‌دهند.

یخچال فریزر خانگی و صحرایی
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که ناگهان در منطقه‌ای بدون برق، نیاز به یخچال پیدا کنید. مطالبه این نیاز دیگر خنده‌دار نیست و چنین یخچالی توسط نوآوران کشور ساخته شده است. طبق محاسبات مسئولان کشور، 18 درصد برق کل کشور به مصرف یخچال‌های خانگی می‌رسد که در این میان 47 درصد برق یک خانوار توسط همین دستگاه مصرف می‌شود.
با استفاده از یخچال‌های جدید، مصرف برق به صفر رسیده و هر جایی می‌توان از آن استفاده کرد. به عبارتی، مناطق عشایر، نظامی، مرزی، باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی، هتل‌ها و مهمان‌سراها بهترین بازارهای هدف هستند. ضمن اینکه قابلیت استفاده از 3 منبع انرژی برق، گاز و خورشید را دارد.

عمر مفید دستگاه جدید، 15 تا 20 سال بوده و تمام قطعات آن داخل ایران تولید می‌شود. گفتنی است با تولید 10 هزار قطعه از این یخچال، در عرض کمتر از 18 ماه سرمایه اولیه بازمی‌گردد. البته کشورهایی که از نظر منابع گازی غنی هستند، می‌توانند بازارهای خوبی برای این محصول باشند.

کنترل الکترونیکی شیرهای گاز به صورت پیوسته
امروزه هوشمند شدن، یکی از ملزومات زندگی است. این موضوع از لوازم الکترونیکی به وسایل آشپزخانه نیز راه یافته و روز به روز نوآوریات جدید به سمتی هدایت می‌شوند که رفاه و امنیت بیشتری را برای خانواده‌ها فراهم کنند. اگرچه طبق پیش‌بینی‌های اقتصاددانان تقاضا برای خرید لوازم خانگی در سال‌های آینده افزایش می‌یابد اما از طرفی سهم واردات در کشور نیز سیر صعودی دارد. این در حالی است که نوآوری‌ها می‌تواند در مقابل سیل اجناس وارداتی ایستاده و توانایی رقابت با نمونه‌های خارجی داشته باشد.
اجاق گاز جدیدی که توسط وی به بازار دارایی فکری معرفی شد، به سیستم سخنگوی هوشمند، 5 تایمر مستقل، صفحه کلید لمسی، قابلیت استفاده از وای-فای، فندک الکترونیکی، فن تخلیه و سیستم قفل کودک مجهز است.
در صورت تولید هوشمند از این محصول، حدود 200 تا 250 هزارتومان به قیمت نهایی افزوده خواهد شد.

یخچال فریزر تبادل حرارتی
به طور معمول، کارشناسان مختلف طی سال‌های گذشته بیشتر به دنبال استفاده از انرژی حرارتی و خورشیدی بوده‌اند و کمتر کسی به فکر بهره‌برداری از سرما بوده است. در اصل، وجود سرما به دلیل نبود گرماست و حتی این کمبود هم می‌تواند به عنوان فرصتی باشد برای نوآوری جدید.
در فستیوال بازار فکری لوازم خانگی، یخچالی معرفی شد که می‌تواند بدون هیچ منبع انرژی البته در روزهای سرد سال، مورد استفاده قرار بگیرد. به این صورت که تبادل حرارتی بین محیط داخل یخچال با فضای بیرونی، مهم‌ترین عامل برای سرد نگه‌داشتن مواد خوراکی است. این عمل بدون استفاده از انرژی امکان‌پذیر خواهد بود؛ آن هم در کشوری که قیمت هر کیلووات ساعت انرژی برق، 1.4 سنت تخمین زده می‌شود.

البته این طرح بیشتر مربوط به فصول سردسال یا مناطقی مانند بخش‌های شمالی روسیه که روزهای بیشتری را در سرما سپری می‌کنند به کار می‌آید. با اجرای این طرح، حدود 400 هزارتومان به قیمت اولیه یخچال اضافه شده و در کشور ما به واسطه صرفه‌جویی در انرژی، ظرف دو سال و در منطقه سردسیری مانند سوئد، ظرف 2 ماه هزینه آن به خریدار بر می‌گردد.

بخاری کم‌مصرف چند منظوره
طی دو دهه اخیر زندگی در کلان‌شهرها رونق گرفته و با افزایش جمعیت، آپارتمان‌ها کوچک و کوچک‌تر شدند. به همین دلیل استفاده از وسایل کم‌حجم با کارایی بیشتر جزو یکی از اولویت‌های زندگی مردم محسوب می‌شود. بخاری چند منظوره یکی از همین ملزومات است. بخاری جدید ضمن مصرف گاز کمتر، در مجموع 10 کاربرد برای خانه‌ها دارد و قیمت تمام شده تولید آن 500 هزارتومان برآورد می‌شود.

داشتن اجاق گاز، برخورداری از قسمتی برای استریل ظروف و سبزی، تستر، دستگاه بخور، جمع‌آوری آب مقطر به میزان 1.2 لیتر در روز، وجود فیلتر تصفیه هوا مانند هود، تبدیل شدن به کولر آبی و قابلیت اتصال به شوفاژ از کاربردهای مهم این نوآوری هستند. البته حجم بخاری نسبت به کاربردهایی که دارد بسیار کم بوده و قطعات و تجهیزات آن اندک است. به همین دلیل می‌توان آن را در منازل کوچک، کانکس‌های امدادی، انتظامی، مهندسی و کشتی‌ها به کار برد.

دستگاه سبزی خرد کن با قابلیت تبدیل به غذاساز و پوست‌گیر
گذشت آن زمانی که زنان همسایه دور هم جمع می‌شدند و چندین کیلو سبزی را با دست پاک کرده و خرد می‌کردند. این روزها تکنولوژی به کمک تمام اقشار جامعه از جمله خانم‌های خانه دار آمده و سبزی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به بهترین شکل خرد می‌کند. این در حالی است که دستگاه‌های رایج، دارای اشکالاتی از قبیل خطر قطع انگشتان و عدم سهولت در کار است. اما نوآوری جدید ضمن از بین بردن اشکالات فوق، قابلیت تبدیل شدن به غذاساز و پوست‌گیر را نیز دارد.

تلفیق 3 کارآیی در یک دستگاه علاوه بر اشغال فضای کمتر، موجب صرفه‌جویی در هزینه خانواده‌ها شده و به زیبایی آشپزخانه نیز کمک می‌کند. این دستگاه تقریباً برای تمام خانواده‌ها قابل مصرف بوده و از نظر ایمنی در سطح بالایی قرار دارد.
پایان پیام/29

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم