AFM ها در شناسایی مواد چه کمکی می‌کنند؟
لمس یک مفهوم فناورانه؛

AFM ها در شناسایی مواد چه کمکی می‌کنند؟


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 26493
میکروسکوپ‌های نیروی اتمی یکی از تجهیزات آزمایشگاهی کارآمد در پژوهش‌های علمی و فناورانه هستند و شناخت دقیق از کاربرد و نحوه استفاده از این دستگاه‌ها که به اختصار به AFM مشهورند

 

میکروسکوپ‌های نیروی اتمی یکی از تجهیزات آزمایشگاهی کارآمد در پژوهش‌های علمی و فناورانه هستند و شناخت دقیق از کاربرد و نحوه استفاده از این دستگاه‌ها که به اختصار به   AFM مشهورند، می‌تواند نقش مهمی در تحقق پژوهش‌های دقیق و کارآمد ایفا کند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) به عنوان ابزاری بسیار قدرتمند برای تعیین مشخصات سطوح و مواد در مقیاس نانو فناوری و دیگر حوزه‌های فناوری راهبردی، به‌کار می‌روند.

اثر رامان (پراکندگی غیرکشسان نور) اطلاعات وسیعی درباره ترکیب شیمیایی نمونه، کیفیت ساختار بلوری، جهت‌گیری بلور، شناسایی نقص یا ناخالصی در بلور و سایر موارد را در اختیار قرار می دهد که این میکروسکوپ‌ها بر مبنای همین ویژگی اطلاعات دقیقی را از مواد ارائه می‌دهند.

تلفیق  AFM و رامان، یکی از آخرین روش‌های جفت شده تصویربرداری و تجزیه و تحلیل ترکیب شیمیایی مواد به شمار می‌رود. امروزه، RAMAN-AFM  به عنوان ابزار ارزشمندی برای زیست شناسان، شیمی دانان، شرکت‌های داروسازی، طراحان مواد جدید به‌ویژه در نانوفناوری مورد استفاده قرار می گیرد تا رابطه بین اطلاعات شیمیایی و خواص فیزیکی نظیر خواص مکانیکی، الکتریکی، مغناطیسی و توزیع فاز مشخص شود.

کاربردها 

در کنار سادگی، اطلاعات فیزیکی و شیمیایی با ارزشی در اختیار قرار می دهد، کاربردهای این روش رو به افزایش است. بررسی نانولوله های کربنی یکی از مناسب ترین مثال ها در حوزه فناور ینانو است. طیف سنجی رامان اطلاعاتی در مورد خلوص، وجود نواقص، جه تگیری و نظم نانولول هها در اختیار قرار داده و می تواند در تشخیص حضور نانولوله های کربنی تک و چند دیواره در میان سایر آلوتروپهای کربن به ما کمک کند.

پایان پیام/24

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم