«لیزر» در صنایع پیشرفته کشور نقش تعیین‌کننده‌ای دارد
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی:

«لیزر» در صنایع پیشرفته کشور نقش تعیین‌کننده‌ای دارد


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 15180
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: لیزر در صنایع پیشرفته، پزشکی و بخصوص پزشکی نوین بسیار مؤثر بوده و نقش تعیین‌کننده ای دارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: لیزر در صنایع پیشرفته، پزشکی و بخصوص پزشکی نوین بسیار مؤثر بوده و نقش تعیین‌کننده ای دارد اما علیرغم اهمیتی که دارد به میزان کافی به آن پرداخته نشده است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدصادق ذبیحی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی درباره سابقه فعالیت حوزه لیزر در کشور اظهار کرد: سابقه لیزر در ایران شاید به 40 سال برسد. اما این فعالیت بیشتر در زمینه تحقیقاتی و علمی بوده است. در بخش فعالیت های صنعتی، در این سال‌ها لیزر، پیشرفت کندی داشته است.

وی بیان کرد: این در حالی است که لیزر در صنایع پیشرفته، پزشکی و بخصوص پزشکی نوین بسیار مؤثر بوده و نقش تعیین کننده ای دارد. اما در عمل این فناوری در کشور ما دیر آغاز شده و به صورت پراکنده حضور داشته است.

ذبیحی ادامه داد: این فناوری برخلاف اهمیت و ضرورتی که برای توسعه صنعت دارد، اما حرکت شایسته‌ای درباره‌اش صورت نگرفته است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی در توضیح اهداف این ستاد ابراز کرد: این ستاد دو هدف را دنبال می کند؛ نخست، کارهای پراکنده‌ای که در مراکز علمی، تحقیقاتی و صنعتی انجام شده  و می شود را  به هم نزدیک کرده و در کنار آنها، هم‌افزایی ایجاد کند.

وی ادامه داد: دبیر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی می تواند به توسعه یکپارچه این فعالیت‌ها و همچنین فعالیت‌های لیزر کمک کند.

ذبیحی دومین هدف این ستاد را پشتیبانی صنایع، حوزه سلامت و همچنین فناوری‌های دیگری که توسعه آنها نیازمند به توسعه فناوری لیزر هست بیان کرد و گفت: با پشتیبانی‌هایی که از طریق ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی انجام می‌شود این عرصه‌ها می‌تواند رونق بیشتری داشته باشد و توسعه لازم را پیدا کند.

ذبیحی همچنین اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که لیزر می‌تواند خود زمینه کسب و کار پیشرفته‌ای را در کشور ایجاد کند. بسیاری از نیازهایی که اکنون با سفارش کار در خارج از کشور صورت می‌گیرد اگر در داخل کشور انجام شود در زمینه درآمدزایی و رونق کسب و کار لیزر در کشور بسیار کمک کننده خواهد بود.

 

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی درباره آسیب هایی که صنعت کشور در ناوری لیزر، متحمل می شود، گفت: از دیدگاه من که سال‌ها در زمینه لیزر در کشور فعالیت دارم، علت این که برخی صنایع حساس و پیشرفته در کشور ما خوب پیش نمی‌رود این است که ما کاربرد لیزر را در آن ندیده‌ایم یا با زمینه به کار گیری از آن آشنا نیستیم.

وی توضیح داد: در کنار موضوع اصلی لیزر، نکته‌ای وجود دارد که برای توسعه علم لیزر ضرورتاً باید برخی فناوری‌های دیگر هم رشد پیدا کند تا ما بتوانیم تا حد ممکن این فناوری لیزر در کشور بومی کنیم. به همین خاطر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی دو موضوع «فتونیک» و «ساختارهای میکرونی» را در کنار خود جای داده است.

 

ذبیحی با بیان اینکه توسعه فناوری‌های لیزر، فتونیک و میکرونی برای کشور بسیار ضروری است، ابراز کرد: ما با توسعه این بخش‌ها و دیدن فناوری‌های لازم در آنها، می‌توانیم به توسعه فناوری لیزر کمک کنیم.

وی در پایان گفت: البته فتونیک به طور تخصصی زمینه‌های فعالیت بسیاری دارد. همچنین ساختارهای میکرونی علاوه بر استفاده در بخش لیزر، در بخش های دیگر هم زمینه‌هایی برای به کار گیری دارد که در ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی این ضرورت‌ها بررسی می‌شود.

براساس این گزارش، به تازگی طی حکمی از سوی دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، دکتر محمدصادق ذبیحی به سمت «دبیر ستاد توسعه فناوری های لیزر، فتونیک و ساختارهای میکرونی» منصوب شده است.

 

پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم