آشنایی مدیران شهرک‌های صنعتی قزوین با ظرفیت‌های فناوری نانو

آشنایی مدیران شهرک‌های صنعتی قزوین با ظرفیت‌های فناوری نانو


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 35668
طی نشستی که در ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی برگزار شد، مدیران شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین با توانمندی‌های داخلی فناوری نانو آشنا شدند.


طی نشستی که در ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی برگزار شد، مدیران شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین  با توانمندی‌های داخلی فناوری نانو آشنا شدند.
 
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در راستای ترویج صنعتی و معرفی توانمندی‌های داخلی، کاربردها، محصولات و تجهیزات فناوری نانو به صنایع، نشست مدیران شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین با هدف بحث و تبادل‌نظر پیرامون زمینه‌های مشترک همکاری، در ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی برگزار شد.
در ابتدای این نشست، مدیر کارگروه ترویج و فرهنگ‌سازی ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی، با اشاره به ظرفیت بالای فناوری نانو در حل مشکلات صنایع، به ضرورت آگاهی دوسویه ستاد و صنایع از نیازها و راه حل‌های موجود در کشور پرداخت و سازوکارهای ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی را برای توسعه صنعتی فناوری نانو در رویکرد سند ده‌ساله دوم تشریح کرد.
در ادامه معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین، ضمن معرفی پتانسیل‌های موجود در شهرک‌های صنعتی استان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 19 شهرک خصوصی و دولتی در سطح استان قزوین با ظرفیت اشتغال‌زایی 45 هزار نفر در حوزه واحدهای متوسط و کوچک فعالیت دارند که زمینه مساعدی برای تولید محصولات متنوع صنعتی در حوزه‌های گوناگون صنعتی مهیا کرده‌اند.
وی با اشاره به وجود شهرک‌های صنعتی مهمی همچون شهرک صنعتی البرز به‌عنوان قدیمی‌ترین شهرک صنعتی خاورمیانه و یا شهرک صنعتی کاسپین به عنوان مرکز خدمات فن‌آوری و مرکز اصلی و هاپ کلینیک کسب‌وکار، زمینه‌های صنعتی استان قزوین را برشمرد و بر لزوم ترویج و فرهنگ‌سازی استفاده از فناوری نانو در صنایع به‌منظور ارتقای محصول و رفع برخی مشکلات صنایع تأکید کرد.
معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین، ضمن بیان فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه صنایع کوچک و متوسط(SMEها) به اقدامات انجام‌شده برای توسعه بازار، توانمندسازی واحدهای صنعتی، آموزش و انتقال فناوری و رصد مدل‌های موفق کشورهای توسعه یافته پرداخت.
سپس مدیر فن بازار و مبادله فناوری، ضمن توضیح اقدامات انجام شده برای عارضه‌یابی و نیازسنجی واحدهای صنعتی موجود در استان قزوین، به لزوم پیگیری نیازها و حل مشکلات یاد شده اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد بهره‌گیری از فناوری نانو و استمرار ارتباطات در رویدادهایی نظیر نمایشگاه و جشنواره نانو، زمینه رفع بخشی از مشکلات یادشده را فراهم آورد.
همچنین مدیر توسعه صنعتی و کارآفرینی، ورود فناوری‌های نوینی همچون نانو در صنایع، را موجب رونق تولیدات بسترساز اشتغال و کسب‌وکار برای واحدهای تولیدی دانست و بر لزوم ارائه محتوا و استمرار برپایی جلسات و سمینارهای صنعتی برای معرفی کاربردهای فناوری نانو به واحدهای صنعتی حاضر در شهرک‌ها به منظور ثروت آفرینی و رشد اقتصادی واحدها تأکید کرد.
در پایان، حاضران از نمایشگاه دستاوردهای نانو در محل ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی بازدید کردند. برخی از محصولات و تجهیزات در حوزه‌های پزشکی، خودرو، رنگ، ساختمان، کامپوزیت و پلیمر و منسوجات که دارای گواهینامه نانومقیاس هستند، در این نمایشگاه ارائه شده‌اند. برخی از محصولات فناوری نانو که در کتاب محصولات فناوری نانو نیز معرفی شده‌اند، حاصل تولید شرکت‌هایی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان قزوین است.
از جمله  محصولات نانویی تولیدی شرکت‌های واقع در شهرک‌های صنعتی استان قزوین خانواده شوینده‌های دوستدار محیط‌زیست دارای نانو امولسیون‌های گیاهی، محصول شرکت کیمیا شیمی سهند؛ نخ نانو کامپوزیتی نایلونی، محصول شرکت تهران زرنخ؛  فیلتر هوای ورودی توربین حاوی نانوالیاف پلی آمیدی، محصول شرکت آزاد فیلتر؛ آمیزه نانوکامپوزیتی عایق صدا، محصول شرکت پارساپلیمر شریف؛ نخ پلی‌استر آنتی باکتریال حاوی نانو ذرات نقره - نخ انتی باکتریال فیلامنتی – AMB، محصول شرکت نفیس نخ است.
پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم