اتصال زنجیره دانش و صنعت با توسعه و تجاری‌سازی فناوری محقق می‌شود
معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری :

اتصال زنجیره دانش و صنعت با توسعه و تجاری‌سازی فناوری محقق می‌شود


زمان مطالعه : 8 دقیقه
کد خبر : 16520
معاون توسعه فناوری معاونت علمی در چهارمین مجمع اقتصاد فناوری نانو گفت: آن‌چه که شکوفایی کشور و ارتباط زنجیره در هم تنیده دانش و صنعت را به دنبال خواهد داشت، توسعه فناوری و بارور شدن ایده‌های نوآورانه جوانان دانشگاهی کشور، با ایجاد زمینه‌های لازم برای توسعه وتجاری فناوری سازی است.

 معاون توسعه فناوری معاونت علمی  در چهارمین مجمع اقتصاد فناوری نانو گفت: آن‌چه که  شکوفایی کشور و ارتباط زنجیره در هم تنیده دانش و صنعت را به دنبال خواهد داشت، توسعه فناوری و بارور شدن ایده‌های نوآورانه جوانان دانشگاهی کشور، با ایجاد زمینه‌های لازم برای توسعه وتجاری فناوری سازی است.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درمراسم افتتاحیه چهارمین مجمع اقتصاد فناوری نانو، با اشاره به نقش اقتصاد دانش‌بنیان در جهان افزود: با کاهش اتکای اقتصاد به منابع نفت خام، این امکان فراهم شده است که اقتصاد کشورمان با ادبیات جدیدی تحت عنوان اقتصاد دانش‌بنیان وارد گفت‌و گو با اقتصادهای جهانی شود و در این راستا فناوری نانو یکی از فناوری‌ها پیشرویی است که می‌تواند با تولیدات فناورانه ثروت‌آفرین خود نقش مهمی در این عرصه ایفا کند.
معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به جایگاه غیر قابل انکار منابع انرژی در اقتصاد گفت: نقش منابع زیرزمینی در توسعه اقتصادی انکارشدنی نیست، اما کشورهای پیشرفته، اقتصاد مبتنی بر این منابع را جایگزین اقتصاد متکی به منابع زیرزمینی ساخته‌اند و توانسته‌اند با توسعه فناوری، اقتصاد خود را ارتقا دهند.


توسعه منابع غیر نفتی کشور در گروی توجه به فناوری است
وطنی با اشاره به توسعه بازار سوغات و صنایع دستی کشور با توسعه فناوری گفت: بازار سوغات شهرهای مذهبی که از تولیدات غیر دانش‌بنیان وغیر بومی اشباع شده است، نشان می‌دهد ظرفیت‌های بسیار عظیمی در این حوزه در تمامی استان‌های کشورمان وجود دارد، اما این سنگرهای اقتصادی، توسط کشورهایی که هزاران کیلومتر آن‌سوتر قراردارند فتح شده است که به ضعف ما در به‌کارگیری فناوری در این حوزه بر می‌گردد.
وی افزود: در دوره‌ی اتکای 95 درصدی به منابع نفتی، صرفاً صنایع دستی و خشکبار جزو منابع درآمد غیرنفتی محسوب می‌شدند، اما امروزه اگر این اقلام نیز بدون توجه به بکارگیری فناوری و تولید محصولات غیر فناورانه، قابل رقابت نخواهند بود.


افزایش ارزش افزوده منابع انرژی با ایجادو توسعه فناوری‌ها از متن آن‌ها

وطنی،با اشاره به ایجاد و توسعه فناوری منابع انرژی و معادن زیرزمینی به عنوان یکی از شاخصه‌های اصلی پیشرفت اقتصادی گفت: در حالی‌که مبادلات صادرات و واردات یکی از شاخص‌های اقتصادی هر کشور به شمار می‌رود، امروزه  باید بتوان با توسعه فناوری محصولاتی با ارزش افزوده بالا از این منابع تولید کرد تا بتوان صادرات غیر نفتی را افزایش داد. اما از کاربردهای فراوان منابعی همچون میعانات نفتی و غیر نفتی پتروشیمی، ما نباید صرفا به سوزاندن آن‌ها بسنده کنیم.
وی افزود: در حال حاضر 15 ستاد توسعه فناوری معاونت علمی در حوزه‌های گوناگون فعال هستند که ستاد توسعه فناوری نانو با یکی از گسترده‌ترین زیر حوزه‌های فناوری یکی از برترین حوزه‌هاست و توانسته است با تلاش فعالان این عرصه، پرچم فناوری نانو کشورمان را در سطح جهانی به اهتزاز در بیاورد. فناوری نانو، فناوری تولید قدرت و ثروت است و در آینده در اقتصاد جهان نیز نقش‌آفرین خواهد بود.
ظرفیت دانشجویان کشور فرصت است نه تهدید
معاون توسعه فناوری با بیان این‌که توجه جدی یک کشور به توسعه فناوری ظرفیت عظیم دانشجویی کشور فرصتی بزرگ برای پیشرفت کشور است، افزود: آن‌چه که  شکوفایی کشور و ارتباط زنجیره در هم تنیده دانش و صنعت را به دنبال خواهد داشت، توسعه فناوری و بارور شدن ایده‌های نوآورانه جوانان دانشگاهی کشور و ایجاد زمینه‌های لازم برای توسعه فناوری در عرصه‌های مختلف مرتبط با نیازهای اساسی کشور است.
وطنی ادامه داد: نباید فضایی ایجاد شود که تلاش دانشگاه‌ها بی اهمیت جلوه داده شود، چراکه نقش علم در توسعه اقتصادی و جایگاه دانشگاه‌ها در این عرصه انکارناپذیر است و این دو مانند زنجیره‌های متصل به هم عمل می‌کنند.
وی در پایان با پیشنهاد دائمی شدن دبیرخانه  مجمع اقتصاد فناوری نانو، ابراز امیدواری کرد با پیگیری و اجرای جدی پیوست فناوری مصوب، با تحقق سهم پیش‌بینی شده‌ی فناوری نانو در این پیوست، این فناوری بتواند یکی از نقش آفرینان اصلی در تحقق چشم‌اندازهای افق 1404 کشور باشد.


تغییر نگرش قشر تحصیل کرده کشور به سوی اقتصاد دانش بنیان

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی در ادامه مراسم افتتاحیه چهارمین دوره مجمع اقتصاد فناوری نانو که به همت این ستاد برگزار شده است بیان کرد: استقبال بیش از تصور ما از این مجمع ، نشان دهنده تغییر نگرش قشر تحصیل کرده ما به سمت اقتصاد دانش بنیان است.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی اظهار کرد: باعث خوشحالی است که ظرفیت برگزاری این رویداد 280 نفر پیش بینی شده بود، اما بیش از 320 نفر در آن ثبت نام کرده اندکه این خود نشان دهنده تغییرگرایش و نگاه قشر تحصیل کرده به فعالیت در عرصه اقتصاد دانش بنیان است .
وی بیان کرد: این تغییر نگرش مهم است که دیگر تحصیلکرده های دانشگاهی ما نگاهشان این نباشد که پس از تحصیل در جایی استخدام شوندو به این باور رسیده باشند که باید خود بنیان‌گذار و پایه‌گذار یک حرکت نو در کشور باشند.
سرکار خاطر نشان کرد: تمرکز اصلی این مجمع در رابطه با رسوخ فناوری در صنعت است که اگر به خوبی به این موضوع پرداخته شود می تواند راه گشای توسعه صنعتی در کشور باشد.
وی ادامه داد: کشوری می تواند از دارا بودن صنعت بگوید که نگاهش از پایه به یک حرکت صنعتی باشد و این نکته امکان‌پذیر نیست مگر این که خود ما طراح و سازنده شویم.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی در توضیح تعریف صنعت در کارخانه و موضوع اشاره شده گفت: کارخانه از ماشین آلاتی تشکیل می شود که برای تولید یک محصول وارد شده است و کارخانه دارای یک ورودی و خروجی بدون هیچ تحولی است.
سرکار افزود: حتی محصولی که یک کارخانه ایجاد می کند پس از ده سال ممکن است از روز نخست از نظر کاربری و کیفیت پایین تر باشد چون ماشین آلات فرسوده شده اند، اما صنعت اینگونه نبوده و بسیار پویا و به دنبال جذب فناوری است.
وی رسوخ فناوری در یک کارخانه را اقدام دشواری دانست و بیان کرد: نمی توان در دستگاه های کارخانه تغییری ایجاد کرداما اگر صنعتی از پایه شکل بگیرد و ماشین آلات را خود ما بسازیم قطعا هر سال می توان آنها را بهینه کرد.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی با تاکید بر این که راه نجات کشور صاحب صنعت شدن است، گفت: وقتی ما صاحب صنعت شویم ارتباط صنعت با دانشگاه معنا پیدا می کند،چیزی که بیش از دو دهه است در کشور بررسی می شود. اما هنوز آنچنان موفق نبوده ایم. چون در کشور ما بیشتر کارخانه وجود دارد تا صنعت.
وی بیان کرد: اقتصاد ما همیشه مبتنی بر مواد خام بودولی در تلاش هستیم تغییر نگرش به سمت اقتصاد دانش بنیان داشته باشیم. اقتصاد دانش بنیان مبتنی بر محصولات دانش بنیان است و محصولات دانش بنیان از صنایع دانش بنیان خارج می شود.
به گفته سرکار ، وقتی از صنعت دانش بنیان صحبت می کنیم چون پایه آن دانش است، دانش باید از دانشگاه خارج شده و ارائه شود.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی گفت: در کشورهای پیشرفته دانشگاه و صنعت مانند دو موجود به هم چسبیده متولد شده اند، اگر از هم جدا شوند هر دو تلف خواهند شد پس الزام حیات دانشگاه و صنعت نزدیکی آنها به یکدیگر است.
وی توضیح داد: صنعت برای پویایی به دانشی که از دانشگاه به آن تزریق می شود نیاز دارد دانشگاه نیز برای تامین نیازهای تحقیقاتی خود به صنعت وابسته است.


برقراری ارتباط بهتر شرکت های دانش بنیان و صنعت

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی بیان کرد: پیشنهاد ما این است که در ایران ارتباط دانشگاه و صنعت از طریق شرکت های دانش بنیان شکل بگیرد ،شرکت های دانش بنیان در فضای نوآوری، توسعه دانش و فضای تجاری هستند و می توانند با صنعت ارتباط بهتری داشته باشند.
وی ادامه داد: چون شرکت های دانش بنیان زاده دانشگاه هستند ادبیات دانشگاه را می دانند و می توانند با دانشگاه ارتباط برقرار کنند پس می توانند با دانشگاه هم خوب همکاری و ارتباط داشته باشند و حلقه واسطه ای میان دانشگاه و صنعت خواهند بود .
سرکار تاکید کرد: نباید بدون بررسی شرایط از کشورهای پیشرفته تقلید کرد و حتما باید متناسب با شرایط کشور خود عمل کنیم.
وی گفت: در عرصه نانو سه فاز تعریف می شودکه محورفاز اول تولید نانو متریال، محورفاز دوم به کار گیری فناوری نانو در صنایع موجود و محورفاز سوم تکنولوژی نانو هوشمند است.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی توضیح داد: ظرفیت ما در فاز دوم بسیار بالا است، خوشبختانه نیروهای متخصص بسیار خوب در کشور داریم و وقتی خود را با کشورهای پیشرفته در عرصه نانو مقایسه می کنیم در جایگاه خوبی قرار داریم.
وی بیان کرد: امیدوار هستم این دو روز همایش بهره کافی داشته باشد و بتوانیم با هم اندیشی راه های بسیار تاثیرگذاری برای رسوخ فناوری در صنعت پیدا کنیم و در این مسیر کشور همیشه سرفراز باشد.
چهارمین دوره مجمع اقتصاد فناوری نانو، به همت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،  ۵ و ۶ مرداد ماه با محوریت نوآوری باز و انتقال دستاوردهای فناورانه از شرکت‌های کوچک به صنایع بزرگ، در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت در حال برگزاری است.

پایان پیام/ 24و29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم