اشتراک‌گذاری توانمندی‌های آزمایشگاهی و ایجاد دورنمای روشن در توانمندی فناورانه کشور
یک فعال آزمایشگاهی بیان کرد:

اشتراک‌گذاری توانمندی‌های آزمایشگاهی و ایجاد دورنمای روشن در توانمندی فناورانه کشور


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 15825
یک مدیر مجموعه آزمایشگاهی عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری گفت: به اشتراک گذاری، ضمن ایجاد بستر لازم برای انجام پروژه های بزرگ با همکاری چند آزمایشگاه را ایجاد می‌کند.

 یک مدیر مجموعه آزمایشگاهی عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی گفت: به اشتراک گذاری، ضمن ایجاد بستر لازم برای انجام پروژه های بزرگ با همکاری چند آزمایشگاه را ایجاد می‌کند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سیدمهدی سادات‌، مدیر مجتمع آزمایشگاهی فناوری نانو شرکت کفا با اشاره به آغاز به‌کار این آزمایشگاه، از سال 1388 اظهار کرد طرح توسعه این آزمایشگاه در سال 1391 با راه اندازی و بهره برداری تمامی تجهیزات تکمیل شد. 

این عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی با اشاره به فعالیت این مجموعه، به عنوان تنها آزمایشگاه خدمات دستگاه Mossbauer ، به دیگر تجهیزات این مجموعه آزمایشگاهی اشاره کرد و گفت: دو دستگاه TEM، یک دستگاه DLS، یک دستگاه XRD، یک دستگاه SAXS، یک دستگاه ICP-OES، یک دستگاه GC-MS-MS از دستگاه‌های این مجموعه است.

وی با اشاره به جایگاه الزامی نیروی انسانی تخصصی در توسعه صنعت آزمایشگاهی وارائه خدمات کیفی گفت:  ابزار (تجهیزات) و روش (خدمات آزمایشگاهی) بدون نیروی انسانی متبحر و متخصص کارآیی نداشته و توسعه و ارتقاء این سه عامل در کنار هم و بطور موازی باعث افزایش کیفیت در خدمات آزمایشگاهی و به طبع پژوهش خواهد شد.

این فعال آزمایشگاهی، با بیان این‌که نیروی متخصص با ارائه خدمات با کیفیت عامل توسعه بازار و مشتریان آزمایشگاه خواهد شد، افزود: نیروی انسانی آموزش دیده علاوه بر افزایش کیفیت نتایج، باعث کاهش هزینه های ناشی از خرابی تجهیزات (افزایش عمر) در اثر استفاده نادرست یا نگهداری نادرست خواهد شد.

وی بانک های اطلاعاتی از توانمندی ها، خدمات و تجهیزات را ابزار لازم برای برنامه ریزی و توسعه علمی و پژوهشی کشور در کنار علاوه بر شناسایی توانمندی ها و کاستی ها، ابزار لازم دانست و افزود: به اشتراک گذاری داده‌های آزمایشگاهی کشور باعث شناسایی رقبا و یا همکاران بالقوه خواهد شد، از طرفی فضا را برای تبادل تجربیات، دانش و توانمندی‌ها آماده خواهد کرد.

سادات با بیان این‌که به اشتراک گذاری، بستر لازم برای انجام پروژه های بزرگ با همکاری چند آزمایشگاه را ایجاد می‌کند، اظهار کرد: اشتراک‌گذاری توانمندی‌های آزمایشگاهی باعث ایجاد افق دید مناسب برای طرح های توسعه خدمات آزمایشگاهی و خرید تجهیزات آزمایشگاه ها بر اساس کمبودها و نیازمندی‌ها خواهد شد. همچنین دسترسی پژوهشگران و صنعتگران را به خدمات و توانمندی های آزمایشگاه ها تسریع و تسهیل خواهد کرد.  

مدیر مجموعه آزمایشگاهی کفا، جمع آوری و دسته بندی تجارب و دانش ایجاد شده از طریق تشویق و حمایت از اشتراک گذاری و ایجاد بانک های اطلاعاتی و راهنماهای مورد نیاز بر اساس داده های موجود در کنار ایجاد و حمایت از تیم های حل مسئله و توسعه فرایندهای مرتبط با آزمایشگاه رازا الزامات شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی دانست و افزود: حمایت و تشویق آزمایشگاه ها در پروژه‌های مشترک آزمایشگاهی اعضاء شبکه، همچنین بهره برداری از توانمندی اعضاء شبکه در عقد قراردادهای پژوهشی و صنعتی پروژه های بزرگ ملی و بین المللی، شناسایی، تعیین و تدوین سرفصل های آموزشی مورد نیاز، شناسایی تجهیزات فعال و غیر فعال آزمایشگاههای دولتی و غیر دولتی در سطح کشور از ضرورت‌هایی هستند که رعایت آن‌ها در بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی نیازمند توجه اساسی است

وی به نقش شبکه آزمایشگاهی در پیشبرد توانمندی‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: با توجه به ماهیت اکثر روش های آزمون و تجهیزات که در دو زمینه پژوهش و صنعت کاربرد دارند، توسعه و ارتقاء کیفی خدمات و توانمندی های آزمایشگاه ها بطور مستقیم و غیر مستقیم بر صنعت نیز تاثیر خواهد داشت. 

مدیرعامل کفا، با بیان این‌که بانک های اطلاعاتی دسترسی صنعتگران را به خدمات و توانمندی های آزمایشگاه ها تسریع و تسهیل خواهد کرد، افزود: قابلیت سفارش گذاری و واگذاری نیازمندی های پژوهشی، رفع مشکلات و ایجاد آزمون های مورد نیاز از طریق بستر شبکه کاربردی‌تر و سهل‌تر خواهد شد و همچنین قابلیت بهره گیری از خدمات آزمایشگاهی در طیف وسیعی از خدمات را ایجاد خواهد شد.

/پایان پیام/24

 

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم