افشین: برای پویایی زیست بوم علم و فناوری باید به نخبگان فرصت آزمون و خطا داد
پیگیری های رییس بنیاد ملی نخبگان برای رفع مشکل مسکن نخبگان

افشین: برای پویایی زیست بوم علم و فناوری باید به نخبگان فرصت آزمون و خطا داد


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 99161
رییس بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: برای پویایی زیست بوم علم و فناوری باید به نخبگان فرصت آزمون و خطا داده و ریسک تبدیل ایده به محصول آن ها را در بدنه دولت بپذیریم و پشتیبانی مالی خطر پذیر و معیشتی از آنها داشته باشیم.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، چهاردهمین همایش ملی نخبگان با حضور مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم، حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور و 600 نفر از نخبگان و مستعدان در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

حسین افشین ضمن تسلیت شهادت سید مقاومت، سید حسن نصرالله و سردار نیلفروشان به ثبت امروز، دهم مهرماه به عنوان روز ملی نخبگان در تقویم رسمی کشور اشاره کرد و گفت: وجه تسمیه این روز، تولد شهید چمران است. او در عین اینکه نخبه علمی، ادبی و هنری بود، مدیری مجاهد هم بود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت های خود بر رسالت بنیاد ملی نخبگان متمرکز شد و گفت: این بنیاد با هدف کشف استعدادهای برتر کشور و با توجه به مناطق محروم و به کار بستن ابتکار عمل در این مناطق شکل گرفت.

وی همچنین به وجه تمایز مسیر یک نخبه ورزشی با یک نخبه علمی اشاره کرد و افزود: برخلاف نخبه ورزشی که بعد از گرفتن مدال فرصت کوتاهی برای فعالیت دارد، کار برای نخبه علمی اتفاقا پس از گرفتن مدال آغاز می شود و تازه شروع مسیر نخبگی است.

افشین ادامه داد: مسیر نخبگی یک مسیر صعودی است و بنیاد ملی نخبگان باید از لحظه شروع برای این مسیر برنامه داشته باشد. مسیر نخبگی از کودکی کلید می خورد و ما باید استعدادهای برتر را شناسایی و مسیر نخبگی را برای آنها هموار کنیم.

وی کشف و بلوغ استعدادها را وظیفه بنیاد ملی نخبگان دانست و گفت: حمایت ها باید به گونه ای باشد که نخبگان احساس کنند، پیوسته در حال ساختن آینده هستند.

 افشین تاکید کرد: پژوهش های علمی و تحقیقاتی باید با نیازها و مسائل جامعه و زمانه ما گره بخورد چراکه حل مسائل در نتیجه پیوند توأمان دانش و تجربه محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه پیوند علم و تجربه در علوم پزشکی کارنامه قابل قبول تری دارد، تصریح کرد: دانشجویان پزشکی در حین تحصیل و پس از آن دوره ای را در بیمارستان برای کسب تجربه طی می کنند اما ما این تعامل را در علوم فنی و مهندسی با بدنه صنعت و در علوم انسانی با بدنه حکمرانی شاهد نیستیم. این در حالی است که لازمه تحقق رسالت نخبگی دادن فرصت به این بخش از جامعه برای آزمون و خطا است.

افشین با بیان این که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های نخبگان، بحث مسکن است و در این دولت اقدامات تازه ای در خصوص مسکن آنان رقم زده شده در این زمینه گفت: من با وام بنیاد ملی نخبگان خانه‌دار شدم که ۸۰ درصد قیمت یک خانه بود، اما امروز وام مسکن نخبگان با درصد سود بالا پرداخت می‌شود که اقساط ماهانه آن ۴۰ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: در سفرهای استانی که اخیراً داشتم از استانداران و شهرداران تقاضا کردم زمین‌های اضافی در اختیار نخبگان قرار بگیرد که در تهران و اصفهان در حال انجام است و قم نیز در حال واگذاری است. البته این فقط یک شروع است و این قبیل حمایت ها را گسترش می دهیم تا مطمئن شویم که نخبگان دغدغه معیشتی ندارند و تمام تمرکز خود را بر توسعه علم و فناوری می گذارند. 

معاون علمی فناوری رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: علم و فناوری سرمایه اصلی عصر حاضر ما است و اگر به دنبال ساختن جامعه ای مبتنی بر علم و فناوری هستیم، باید از این مسیر حمایت کرده و در عین همکاری دانشگاه و صنعت را جلب کنیم تا بتوانیم نیروهایی برای حکمرانی، اداره جامعه و ثروت آفرینی تربیت کنیم. در معاونت علمی و بنیاد نخبگان متعهدیم که این چرخه را به  درستی طراحی و اجرا کنیم که برای موفقیت در این زمینه به همکاری همه دستگاه های اجرایی، دانشگاه ها و صنایع نیاز داریم.

انتهای پیام

#15

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم