انواع میراگرها برای کنترل ارتعاشات سازه‌ها در کشور طراحی شد
به همت یک شرکت دانش‌بنیان داخلی؛

انواع میراگرها برای کنترل ارتعاشات سازه‌ها در کشور طراحی شد


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 29027
یک شرکت دانش‌بنیان داخلی موفق شده است با تولید انواع میراگرها، ارتعاشات سازه‌ها را کنترل و سلامت آنها را پایش کند.



یک شرکت دانش‌بنیان داخلی موفق شده است با تولید انواع میراگرها، ارتعاشات سازه‌ها را کنترل و سلامت آنها را پایش کند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از شرکت های دانش بنیان به عنوان اولین زیرمجموعه گروه تخصصی صنعت و علم به طور مشخص در زمینه سازه ها فعالیت می کند و به همت متخصصان داخلی توانسته است در حوزه کنترل ارتعاشات سازه ها و پایش سلامت آنها موفقیت های چشمگیری کسب کند.
با توجه به اینکه ایران یک کشور زلزله خیز است و در معرض انواع حوادث طبیعی قرار دارد، کاهش آثار مخرب این بلایا یکی از دغدغه های همیشگی مسوولان و نخبگان کشور است، در همین راستا جمعی از نخبگان کشور با تاسیس شرکت دانش بنیان پارت سازه ساینار، موفق به تولید انواع میراگرها با تاکید بر میراگرهای فلزی پره مثلثی شدند تا از این طریق انرژی زلزله را مستهلک کنند.
حجت کارگر مدیر عامل این شرکت در این باره می گوید: سیستم های مستهلک کننده انرژی زلزله مانند میراگر تدس یکی از محصولات شرکت است. مکانیزم میراگری انرژی در میراگر تدس بدین گونه است که معمولا قبل از تسلیم المان های سازه ای، پره های مثلثی شکل این میراگرها تسلیم می شوند.
این نخبه جوان تصریح می کند: پس از تسلیم میراگرها، انرژی تحریک خارجی به صورت گرما اتلاف می شود. بدین ترتیب انرژی کمتری از تحریک خارجی به المان های سازه می رسد؛ از منظر سازه ای میرایی سازه ی مسلح به میراگر افزایش می یابد و بدین ترتیب نیرو در المان های سازه کاهش خواهد یافت.
به گفته وی، مزایای استفاده از میراگرهای تدس شامل «کاهش خرابی در المان های اصلی سازه»، «کاهش زمان توقف در بهره برداری از سازه پس از وقوع زلزله»، «کاهش هزینه های ترمیم سازه پس از زلزله»، «بهبود عملکرد سازه»، «کاهش در هزینه های ساخت اسکلت سازه» و «کاهش در ابعاد المان های سازه ( به عنوان مثال کاهش مقدار آویزها در سازه بتنی و کاهش ابعاد ستون ها و ....)» می شود.
البته محصولات تولیدی این شرکت دانش بنیان تنها محدود به تولید میراگرها نمی شود، بلکه این شرکت در زمینه تولید سیستم‌های پایش سلامت سازه‌ای نیز فعالیت می کند و محصولاتی در این زمینه تولید کرده است.

وی در خصوص سیستم‌های پایش سلامت سازه‌ای توضیح می دهد: در این سیستم‌ها با نصب برخی ابزار دقیق مانند حسگرهای شتاب بر روی سازه (سازه‌هایی مانند پل، سد، تونل و ساختمان) پاسخ ارتعاشات آن اندازه‌گیری می‌شود و سپس با استفاده از الگوریتم‌های مختلف اطلاعات پاسخ سازه پردازش می‌شود.
این ایده پرداز جوان همچنین عنوان می کند که در این سیستم در نهایت وضعیت سلامت یا عدم سلامت و آسیب‌دیدگی و نقاط احتمالی آسیب‌دیده تعیین می‌شود.

با تعریف اعضا جدیدی در سازه با نام میراگر (Damper) که عامل اتلاف انرژی لرزه ای وارد شده به ساختمان هستند و به کار بستن آن ها در ساختمان ها می توانیم یک ساختمان بهینه سازی شده داشته باشیم که در مقابل انواع بار های دینامیکی ناشی از زلزله رفتاری مناسب و مطلوب از خود ارائه می دهد.
در این روش چون نیروی زلزله به سازه وارد نمی شود و یا سهم اندکی از آن به سازه منتقل می شود می توان انتظار داشت که «تغییر مکان طبقات و تغییر مکانهای نسبی طبقات (drift) کاهش یابد»، «شتاب طبقات کاهش قابل ملاحظه ای یابد»، خسارات سازه ای و نیز غیر سازه ای به مقدار محسوس کاهش یابد»، «مشکلات معماری در طراحی ساختمان ها کاسته شود» و «هزینه اجرای سازه ها به دلیل استفاده از مقاطع با ظرفیت کمتر کاهش یابد».


پایان پیام/23

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم