ایجاد صنایع جدید دانش‌بنیان در حوزه مواد سرعت می‌گیرد
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی:

ایجاد صنایع جدید دانش‌بنیان در حوزه مواد سرعت می‌گیرد


زمان مطالعه : 6 دقیقه
کد خبر : 28438
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی معتقد است برای توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان این حوزه و ادامه مسیر باید به دنبال ارتقاء فناوری صنایع موجود و ایجاد صنایع جدید دانش‌بنیان باشیم.

 
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی معتقد است برای توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان این حوزه و ادامه مسیر باید به دنبال ارتقاء فناوری صنایع موجود و ایجاد صنایع جدید دانش‌بنیان باشیم.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمود مهرداد شکریه دبیر ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی درباره اقدامات این ستاد در سال جاری اظهار کرد: ستاد برنامه های پیشنهادی خود منطبق بر نظام نامه استاندارد ماموریت های متوازن ستادهای توسعه فناوری و پیش نویس سند راهبردی ستاد را برای معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ارسال کرده است. حمایت از دستیابی به مرجعیت علمی کشور و ایجاد زیرساخت های راهبردی ملی در حوزه های خاص، نخستین ماموریت ستاد است. در مباحث مرتبط با مرجعیت علمی مدنظر این است تا در سطح منطقه در حوزه تولید علم و فناوری جایگاه مناسبی را اخذ کنیم. همچنین در حال حاضر در دانشگاه های کشور دانشمندانی مشغول فعالیت هستند که جزء یک درصد دانشمندان برتر جهان هستند و این نشان می دهد حرکتی خودجوش در این مسیر آغاز شده است.


لازمه‌های دستیابی به مرجعیت علمی
شکریه ادامه داد: ستاد نیز در این راستا در نظر دارد اقداماتی را انجام دهد که شناسایی زیر ساخت های علمی و فناوری موجود در کشور در حوزه مواد و ساخت پیشرفته، نواقص و کاستی های موجود در این زمینه و تدوین راهکارهای عملیاتی برای ایجاد و بهبود زیرساخت ها را می توان یکی از این اقدامات دانست. همچنین بررسی وضعیت تولید علم در کشور در حوزه مواد و ساخت پیشرفته، تعیین جایگاه مطلوب برای کشور و هدفگذاری برای رسیدن به آن نیز از اقداماتی است که در نظر داریم انجام دهیم.
وی درباره اقداماتی که برای دستیابی به مرجعیت علمی لازم است توضیحاتی ارائه داد و گفت: البته ایجاد پایگاه اطلاعاتی مناسب برای انتشار آمار و اطلاعات مورد نیاز شرکت های حوزه مواد و ساخت پیشرفته و نیز ایجاد شبکه تخصصی برای برقراری ارتباط میان کارشناسان این حوزه به منظور تبادل اطلاعات در جهت رفع نیازمندی های علمی و فناوری، ایجاد و ارتقاء شبکه خدمات زیرساخت فرآوری و ساخت مواد پیشرفته بر اساس نیازمندی های کشور و شناسایی نواقص موجود در حوزه های مورد نیاز نیز در راستای رسیدن به مرجعیت علمی باید انجام شود. هدف از انجام این اقدامات این است که بدانیم با انجام چه فعالیت هایی در این حوزه، تولید دانش ارتقاء می یابد و جایگاه کشورمان به عنوان مرجعیت علمی در سطح منطقه تثبیت می شود. با این اقدامات جریانی در کشور ایجاد می شود و اساتید از فعالیت های فردی خارج می شوند و البته برای موفقیت در این مسیر باید بطور جدی زیرساخت های لازم ایجاد شود.


انتشار هر مقاله ای تولید علم نیست
شکریه با بیان اینکه باید توجه داشت که "انتشار هر مقالهای تولید علم نیست" ابراز کرد: از میان کل مقالات منتشر شده فقط تعداد محدودی دانش جدیدی را پایهگذاری می کنند. البته همه این مقالات نیز به تولید فناوری منجر نمیشوند بنابراین هر تولید علمی هم تولید فناوری محسوب نمیشود. حتی تولید محصول فناورانه هم الزاما به معنی داشتن بازار برای آن محصول نیست. این بدان معنی است که مسیر ایده تا بازار مسیر پیچیدهای است و ایدهپردازانی میتوانند ایدههای خود را به بازار برسانند که این مسیر پیچیده را درک کنند. ضمنا سازمانهای پشتیبان نیز برای افزایش درصد موفقیت در این مسیر پیچیده، حمایتهای قانونی، پشتیبانیهای مالی و حمایتهای علمی و فناورانه را باید بطور جدی.در اختیار شرکتهای دانشبنیان قرار دهند.
وی اقداماتی همچون برگزاری نشست های تخصصی و سمپوزیوم، کمک به حضور شرکت های دانش بنیان در نمایشگاه های داخلی و خارجی، برگزاری دوره های کوتاه مدت تخصصی برای جامعه هدف فارغ التحصیلان دانشگاهی را از اقدامات دیگر ستاد در جهت ماموریت دوم یعنی ترویج و فرهنگسازی علم، فناوری و کارآفرینی دانست و عنوان کرد: پس مرجعیت علمی قدم اول است و باید ادامه پیدا کند و با طی زنجیره ایده تا بازار می¬توان به فناوری و کارآفرینی رسید. این زنجیره ای است که از ایده شروع و به بازار ختم می شود. به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، دست یافتن به مرجعیت علمی به تنهایی در تولید ناخالص ملی اثر نمی گذارد و باید مسیر را ادامه دهیم تا از فناوری به بازار و کارآفرینی دست پیدا کنیم. در ادامه مسیر ایده تا بازار، باید روابط بین المللی را افزایش داد. پس تسهیل تبادلات و همکاری های علمی و فناوری بین المللی ماموریت دیگر این ستاد است.


زیرساخت‌ها برای بهبود کارآفرینی
 
شکریه با اشاره به اینکه باید زیر ساختی برای بهبود کارآفرینی ایجاد شود ابراز کرد:  در این راستا نیز اقداماتی همچون تعریف و حمایت از پروژه‌های مشترک تبادل فناوری، حمایت از جذب ایرانیان مقیم خارج از کشور برای مشارکت در پروژه های داخلی و حمایت از برقراری ارتباط میان مراکز علمی و فناوری و صنعتی داخل و خارج کشور در برنامه‌های ستاد قرار دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران همچنین بیان کرد: فناوری ها به تنهایی اولویت محسوب نمی شوند، نیازهای کشور اولویت است. به عنوان مثال امروزه مشکلات محیط زیستی در کشورمان جدی است. فناوری هایی که این مشکل را رفع کنند اولویت پیدا می کنند . در این راستا توسعه فناوری های راهبردی متناسب با نیازهای کشور هدف قرار می گیرد. در این بخش اقداماتی همچون تدوین نقشه راه نیازهای ملی و اولویت های ذخایر استراتژیک در حوزه مواد و ساخت پیشرفته، تعریف پروژه های توسعه فناوری با مراکز دانشگاهی و پژوهشی مبتنی بر اولویت های پیش نویس سند راهبردی ستاد و تعریف پروژه های توسعه فناوری با شرکت های فعال در فهرست برنامه‌های ستاد قراردارد.
وی توسعه بازار محصولات دانش بنیان را لازمه این مسیر دانست و گفت: مسیرمان را ادامه می دهیم و پس از شناختن نیازها و فناوری هایی که در رفع آن نیازها کمک می کنند، باید به دنبال ارتقاء فناوری صنایع موجود و ایجاد صنایع جدید دانش بنیان باشیم. با ورود شرکت های دانش بنیان و حمایت آنها ارتقاء صنایع موجود را شاهد خواهیم بود. سپس باید بازار محصولات دانش بنیان را توسعه داد. کمک به شناسایی نیازمندی های دستگاه های دولتی و نیز بخش خصوصی کشور، تجمیع تقاضاها و جریان سازی برای هدایت آنها به سمت خرید محصولات شرکت های دانش بنیان داخلی با ساز و کارهایی همچون لیزینگ محصولات و پرداخت یارانه حمایت از خرید داخلی و به کارگیری زیرساخت های موجود برای کمک به تدوین استانداردها یا اخذ تاییدیه ها و استانداردهای مورد نیاز برای شرکت های خصوصی به منظور ورود به بازارهای جهانی از اقداماتی است که در این زمینه باید انجام داد.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم