بازرسي هوشمند خطوط لوله «نفت گاز و پتروشیمی» میسر شد
با تلاش صنعت‌گران در حوزه نفت،گاز و پتروشیمی؛

بازرسي هوشمند خطوط لوله «نفت گاز و پتروشیمی» میسر شد


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 23200
طرح " تدوین دانش فنی، طراحی و ساخت توپک‌های هوشمند به ‌منظور به‌کارگیری در خطوط نفت و گاز " در کشور تدوین شد.

 
طرح " تدوین دانش فنی، طراحی و ساخت توپک‌های هوشمند به ‌منظور به‌کارگیری در  خطوط نفت و گاز " در کشور تدوین شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، دکتر میثم منسوب بصیری، مدیرعامل و نایب‌رئیس هیات مدیره شرکت  دانش‌بنیان مهندسی سگال پردازش، طرح " تدوين دانش فنی، طراحی و ساخت توپک‌های هوشمند  را یکی از اقدامات مهم و اساسي درزمینهٔ بومی‌سازی تکنولوژی‌های مهم در صنعت نفت و گاز  برشمرد و گفت: طرح تدوین‌شده براي خطوط نفت و گاز " باهدف تدوين دانش فني، طراحی و ساخت توپک‌های هوشمند در داخل کشور، یکی از اقدامات مهم و اساسي درزمینهٔ بومی‌سازی تکنولوژی‌های مهم در صنعت نفت و گاز به شمار می‌رود، این طرح با حمایت مديريت پژوهش و فناوري شركت ملي گاز ايران انجام گرفته است.

بصیری افزود: در اين طرح مطابق با نقشه راه تدوین‌شده، فناوري‌‌هاي توپک‌های Caliper، TFI، HR MFL بومی‌سازی شده است و اینکار برای پیگ های هوشمند دیگر نیز انجام خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پیگ های هوشمند ساخته شده در این طرح در حال تست های عملیاتی نهایی هستند، گفت: قبل از آن نيز پروژه‌ ای به منظور طراحي و ساخت پايلوت ارزيابي عملكرد تكنولوژي مورداستفاده در توپك هوشمند MFL در راستاي ايجاد بستر مناسب جهت ساخت توپك  MFL اجرا شد، كه در آن يك سيستم ارزياب خطوط لوله، يك استند تست توپك هوشمند ، بانك عيوب و خوردگي و نرم‌افزارهای پردازش سيگنال تهيه و مورد ارزيابي قرار گرفتند .


بسترسازی به‌منظور ايجاد و بومی‌سازی دانش توپک‌های MFL
این فعال حوزه فناور با اشاره به مشخصات فنی این دستگاه طراحی‌شده بیان کرد: سيستم ارزياب كه از بخش‌های الكترونيكي و مكانيكي تشکیل‌شده است، مشابه توپك MFL عمل می‌کند و با استفاده از تكنولوژي توپك MFL، طراحي و ساخته‌شده است. هدف از ساخت آن بسترسازی به‌منظور ايجاد و بومی‌سازی دانش توپک‌های MFL بوده است. همچنین ساير اجزای پروژه از جمله استند تست توپك هوشمند و بانك عيوب و خوردگي خطوط لوله به‌منظور تست عملكرد توپک‌های MFL خارجي كه ارزيابي خطوط نفت و گاز ايران را انجام می‌دهند، طراحي و ساخته شد.

بصیری در ادامه گفت: توپک هوشمند تجهیزی است که شکلی شبیه موشک دارد و داخل خط لوله حرکت می‌کند و كليه عيوب و خوردگی‌هاي خط لوله را آشکار می‌سازد. تکنولوژی‌های مختلفی در دنیا برای اين كار استفاده می‌شود. یکی از آن‌ها تکنولوژی UT و ديگري پيگ نشت شار مغناطیسی یا اصطلاحاً MFL است. UT با استفاده از امواج آلتراسونیک عیوب خط لوله را شناسایی می‌کند و MFL با ایجاد شار مغناطیسی در لوله این کار را انجام می‌دهد كه اين‌ تكنولوژي‌ها در سراسر دنيا متداول است.


عملیات موفقیت‌آمیز بازرسی خط لوله با توپک هوشمند
مدير اين پروژه در رابطه با رقابت اين محصول با نمونه‌هاي خارجي آن گفت: واقعیت این است که در قدم اول ما نمی‌توانیم، انتظار داشته باشیم که از تمام شرکت‌هایی که بعضاً 60 یا 70 سال در این زمینه کار می‌کنند؛ پيشي بگيريم. اصولاً در اين طرح‌ هدف آنست که به مشخصات فنی توپک های معتبر خارجی نزدیک شویم و با همکاری مدیران و کارشناسان شرکت انتقال گاز ایران، توپك هوشمندی  ساخته شود كه برای یک عملیات بازرسی خط لوله مناسب باشد و نیازها را برطرف سازد.

بصیری با اشاره به تدوین نقشه‌ي راه این طرح ملی گفت: به دنبال اين موضوع هستيم كه تکنولوژی‌های روز دنيا را پيگيري كنيم و از آن‌ها عقب نيفتيم و اميدواريم به جايي برسيم كه پيگ ساخته‌شده در ايران قابل‌رقابت با نمونه های قدرتمند آلمانی و آمریکایی باشد.
بصیری با اشاره به سود ناشی از توپک رانی برای کشورهای سرویس‌دهنده گفت: توانایی ساخت این نوع توپک در دنیا تنها در تخصص چند شرکت‌ محدود است؛ و اين توانايي در 4 کشور آمریکا، آلمان، انگلیس و روسیه وجود دارد كه این شرکت‌ها به سایر کشورها خدمات می‌دهند و عمليات توپك راني خطوط لوله را انجام می‌دهند و از اين طريق برای کشور خود ارزآوری می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به هزینه‌ی هر کیلومتر بازرسی با توپک هوشمند بیان کرد: هزینه‌ی هر کیلومتر بازرسی با توپک هوشمند بسته به شرایط و سایز خط لوله از حدود 2000 تا 5000 دلار به ازای هر کیلومتر است. یعنی براي يك خط لوله 100 کیلومتری، حداقل دویست هزار دلار هزینه می‌شود. البته هزینه‌های نهايي خیلی بیش از این ميزان است. به‌طورکلی ساخت این توپک‌ها در داخل كشور، موجب قطع وابستگی به کشورها خارجی خواهد شد و ميزان زیادی صرفه‌جویی ارزي در داخل کشور به همراه خواهد داشت.
مدیر این پروژه درباره‌ی روند اجرای این پروژه توضیح داد: این پروژه با توسط شرکت مهندسی سگال پردازش و با همکاری دانشگاه تهران در تعاملی خیلی نزدیک انجام و از تجربیات مجموعه‌های دیگری مثل اساتید دانشگاه صنعتي شریف، دانشگاه علم و صنعت و بعضی دیگر از خبرگان در بخش‌های صنعتی استفاده شده است.
بصیری با اشاره به حضور متخصصین در این پروژه گفت: 6 گروه تخصصی در این پروژه به صورت مستقیم درگیر می باشند. این پروژه یک پروژه چند تخصصی است و جهت ساخت پیگ هوشمند، مجموعه‌ای از دانش‌ها و تخصص‌ها در زمینه‌های الکترونیک، مکانیک، متالوژی، پلیمر، فیزیک، نرم‌افزار و پردازش سیگنال موردنیاز است. هرکدام از این‌ موضوعات داراي تیم تخصصی جداگانه است، كه این گروه‌ها از افراد نخبه و با تجربه ایرانی تشکیل‌شده باشد.

پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم