باند و گاز نانویی ایران‌ساخت با جذب سه‌برابری به بازار می‌آید

باند و گاز نانویی ایران‌ساخت با جذب سه‌برابری به بازار می‌آید


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 41974
باند و گاز برای جذب بهتر آب، محلول وخون باید رطوبت‌پذیری بالایی داشته باشد. در ایران سالانه نزدیک به 2 هزارتن باند وگاز تولید می‌شود، در اینجا تلاش‌های انجام شده برای این کاربرد و نیز بهینه‌سازی روند تولید این محصول با استفاده از فناوری نانو بررسی می‌شود.

باند و گاز برای جذب بهتر آب، محلول وخون باید رطوبت‌پذیری بالایی داشته باشد. در ایران سالانه نزدیک به 2 هزارتن باند وگاز تولید می‌شود، در اینجا تلاش‌های انجام شده برای این کاربرد و نیز بهینه‌سازی روند تولید این محصول با استفاده از فناوری نانو بررسی می‌شود.

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، باند و گاز از کالاهای اساسی پزشکی بوده و به دلیل تماس با محل جراحت ارتباط مستقیمی با سلامت بیمار دارد. از آنجا که عوارض مصرف باند و گاز غیراستریل عفونت و آلودگی میکروبی است، تولید محصول با رعایت استانداردها از اهمیت به سزایی برخوردار است.

 

در تهیه باند و گاز به دلیل جلوگیری از حساسیتهای جلدی و غیر جلدی در بیمار، عدم جذب مناسب محلولها و شکل خاص ساختمانی آنها نباید از الیاف مصنوعی استفاده شود به همین علت از پارچههایی با جنس 100درصد پنبهای استفاده میکنند.

 

اما برای استفاده از الیاف پنبهای با سه چالش اساسی که سبب افت کارایی محصول میشود روبرو هستیم. نخست این که الیاف پنبه طبیعی حاوی چربیهای استئاریک، مالئیک، پکتیک، سیتریک و اولئیک است که در صورت باقی ماندن در پارچههای بکار رفته، مانع جذب آب و محلولها و خون میشود.

 

 چالش دوم این است که این الیاف در حالت خام دارای رنگ زرد است که نیاز به مرحله سفیدگری دارد. سومین چالش نیز مربوط به  ناخالصیهای معدنی ناشی از جذب مواد توسط ساقه پنبه از زمین می شود که در پنبه خام وجود دارد.

 

باندهای بهداشتی مانند هر محصول بهداشتی دیگر باید مورد تایید موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران قرار گیرد. این موسسه بیش از 26 استاندارد را تدوین کرده که شرکتهای تولید کننده هر کالای بهداشتی ملزم به رعایت آنها هستند. جالب است بدانید که 60درصد از این استانداردها مربوط به مرحله تکمیل و سفیدگری باند و گاز است.

 

فرآیند تولید باند و گاز شامل مراحل آمادهسازی نخ، تولید، سفیدگری، شستشو، خشک کردن، بستهبندی و استریل است که مرحله سفیدگری مرحلهای پرهزینه و دشوار است.

 

پردازش پلاسما برای باند و گاز

 

پلاسما بر روی انواع پارچهها اعم از کتان، پشم، پلیاستر وغیره باعث بهبود خواص آبدوستی، رنگپذیری، ضد استاتیک، افزایش مقاومت الیاف و ضد غبار شدن آن میشود. بهبود خواص آبدوستی به خاطر از بین رفتن ناخالصیهایی مثل واکس، اسیدهای چرب، باقی ماندههای مواد شیمیایی و غیره در اثر واکنشهای پلاسما است.

 

پیدایش کندکاریهای نانومتری منجر به افزایش نیروی جاذبه سطحی مایعات قطبی و غیرقطبی میشود. پلاسماهای دمای پایین یا همان پلاسماهای سرد نوع بسیار مناسبی از پلاسما برای مهندسی سطوح پارچه در ابعاد نانو یا پردازش سطح الیاف و پلیمرهای حساس به دما است.

 

محیط پلاسما تعداد زیادی یون و گونههای فعال شیمیایی دارد که با سطح الیاف پلیمری واکنش میدهد و به حجم نفوذ نمی-کند. این گونههای شیمیایی تولید شده به وسیله پلاسما با اکسیژن موجود در هوا واکنش داده و باعث تولید گروههای آبدوست بر سطح الیاف میشود.

 

ارزشهای مختلف اضافه شده در ازای تغییر سطح الیاف بدون استفاده از مقدار زیادی از آب، مواد شیمیایی، انرژی کاهش تولید پساب از مزایای استفاده از پلاسما برای پردازش منسوجات و ایجاد خصوصیت آبدوستی است.

 

آبدوستی 20 برابری توسط شرکت دانش‌بنیان ایرانی

با تلاشهای انجام شده، شرکت دانش‌بنیان مهندسی تجهیزات پیشرفته آدنا دیاکو فناور (آدیکو) موفق به افزایش آبدوستی پارچههای پنبهای مورد استفاده در باندهای استریل پزشکی تا 20 برابر سریع‌تر از حالت بدون پردازش پلاسما شده است که در نوع خود بینظیر است. از این طریق ظرفیت آب جذب شده تا سه برابر افزایش یافته است. همچنین زمان سیکل تولید را به میزان 33 درصد کاهش پیدا کرد.

 

دستگاه در یکی از کارخانههای تولید کننده باند و گاز مستقر شد و مشاهده شد به ازای هر 3 ساعت یک ساعت از چرخه تولید کاهش پیدا کرده است. از دیگر تست‌های انجام شده رنگ ظاهری و استحکام پارچه در اثر پلاسما تغییری نمیکرد. بوی ازن باقی مانده ناشی از پردازش پلاسمایی بعد از یک مرحله شستشو از بین رفت. در نهایت باند و گاز بدست آمده مورد تایید موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران قرار گرفت.

 

با بکارگیری فناوری پلاسمای سرد در پردازش باند و گاز، کاهش 45 درصدی در مصرف آب، کاهش 8 درصدی مصرف مواد شیمیایی، کاهش 35 درصدی مصرف انرژی و همچنین کاهش آلودگیهای موجود در پساب (رسیدن به حد استاندارد) قابل دستیابی است.

 

پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم