با محصولی دانش‌بنیان؛ مقاومت‌های صنعتی افزایش یافت

با محصولی دانش‌بنیان؛ مقاومت‌های صنعتی افزایش یافت


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 69809
کاهش وابستگی‌های صنعتی به دیگر کشورها یکی از اهداف شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان است. ظرفیت‌هایی که توانسته ایران را در تامین بسیاری از نیازهای فناورانه بی‌نیاز از واردات کند. یکی از این توانمندی‌ها کمک کرده که مقاومت‌های صنعتی افزایش یابد.

14 سال پیش متولد شد تا به صورت تخصصی در حوزه مقاومت‌های صنعتی فعالیت کند. شرکتی دانش‌بنیان با حضور جمعی از متخصصان تحصیل‌کرده شکل گرفت تا با تلفیق دانش فنی و تجربه نیروهای مجرب بتواند برای نخستین بار در ایران خط تولید مقاومت‌های صنعتی را ایجاد کند.

مقاومت، ساده‌ترین و در عین حال یکی از متداول‌ترین و ضروری‌ترین قطعات الکترونیک است که شما تقریبا در هر مداری می‌توانید نمونه‌های آن را ببینید. مقاومت‌ها در شکل‌ها و اندازه‌های متفاوتی ساخته می‌شوند.

مقاومت‌ها از نظر شکل پایه‌ها می‌توانند از نوع SMD (قطعات نصب سطحی) یا Through-Hole (پایه دار) باشند. همچنین مقاومت‌ها از نظر ساختار و نوع کاربرد نیز به انواع دیگری مثل مقاومت‌های آرایه‌ای، مقاومت‌های متغیر یا مقاومت‌های توان بالا تقسیم می‌شوند.

شرکت دانش‌بنیان مهندسی و ساخت پارسان توانسته محصولات متنوعی در حوزه‌ مقاومت‌های صنعتی تولید کند. محصولاتی مانند مقاومت Wire Wound با ساختار سرامیک های مارپیچ و با قابلیت خنک شوندگی بالا، نوع خاص Grid Type با کاهش تنش مکانیکی حاصل از دما ( تنش حرارتی)، مقاومت‌های ترمز دینامیکی Ribbon Type فاقد جوش و با دمای کارکرد بالا و مقاومتEdge Wound با توانایی تحمل جریان های بالا و مقاوم در برابر ارتعاشات.

به گفته ناهید کیوانی مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، خدمات و محصولات این شرکت پیش از این با هزینه بالایی از دیگر کشورها وارد می‌شد. محصولاتی که صنایع مختلفی مانند صنعت ریلی، نفت، گاز و پتروشیمی را به کشورهای دیگر وابسته کرده بود. اما تولیدات داخلی آنها به آنها کمک کرد تا بی‌نیاز از واردات، در داخل کشورمان این محصولات را بخرند.

او می‌گوید: به طور مثال «مقاومت زمین» تجهیزی است برای حفاظت ترانسفورماتور یا ژنراتور که در مسیر اتصال نقطه  نول به زمین قرار می‌گیرد.  هدف اصلی از نصب این تجهیز، محدود کردن جریان خطای زمین برای جلوگیری از آسیب دیدن تجهیزات سیستم قدرت است. به طوری که رله‌های حفاظتی بتوانند در محدوده زمانی معین عمل کنند. مقاومت اتصال زمین، یک تجهیز پشتیبان برای سیستم حفاظتی اصلی محسوب می‌شود که موجب کاهش خطرات ناشی از وقوع خطا، برای تجهیزات و کاربران می‌شود.

وی همچنین بیان می‌کند: «مقاومت ترمز دینامیکی» در سیستم ترمزی صنعت ریلی، موتورهای کششی، ماشین‌های سنگین معادن، جرثقیل‌ها، نوار نقاله‌ها، آسانسورها و غیره بکار می‌رود. مقاومت ترمز دینامیکی سبب استهلاک اینرسی حرکتی و توقف سریع موتور می‌شود.

آن‌طور که این فعال فناور می‌گوید: «مقاومت فیلتر هارمونیکی» معمولا برای کاهش اعوجاج در شکل موج‌های ولتاژ و جریان شبکه و تجهیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. تولیدکننده اصلی این اعوجاج ها، سیستم‌های قدرتی هستند که دارای بار غیرخطی و یا تجهیزات نیمه‌هادی مانند تریستور، IGBT، ترایاک و غیره هستند.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/23

اخبار مرتبط:

رفع چالش های صنعتی شرکت های دانش بنیان توسط دانشجویان

صدور ضمانت‌نامه برای بنگاه‌های دانش‌بنیان و صادرات‌محور

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم