با مصرف کالای «ایران‌ساخت» زیربنای اقتصاد کشور مستحکم می‌شود
قاسمی:

با مصرف کالای «ایران‌ساخت» زیربنای اقتصاد کشور مستحکم می‌شود


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 40116
سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: هر ایرانی باید در جهت توسعه و استحکام زیربنای اقتصادی کشور به عنوان یک اصل قطعی و مسلم تلاش کند و برای شکل‌گیری آن نخست باید مصرف کننده کالای تولیدکننده داخلی باشیم.



سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: هر ایرانی باید در جهت توسعه و استحکام زیربنای اقتصادی کشور به عنوان یک اصل قطعی و مسلم تلاش کند و برای شکل‌گیری آن نخست باید  مصرف کننده کالای تولیدکننده داخلی باشیم.

به گزارش مرکزارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نقل از ستاد خبری دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری "ایران ساخت"، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه خرید کالای ایران ساخت را وظیفه هر ایرانی دانست و اظهار کرد: بدون شک هر ایرانی نمی تواند بگوید که من نباید از کالای ایرانی استفاده کنم یا به دیگران توصیه کند که از کالای ایرانی استفاده نکنند.
وی با بیان این که وظیفه هر ایرانی استفاده از کالای ایرانی است گفت: هر ایرانی باید در جهت توسعه و استحکام زیربنای اقتصادی کشور به عنوان یک اصل قطعی و مسلم تلاش کند و نهایتا برای این که پایه ها و بنیان های اقتصادی بتواند شکل بگیرد اول باید مشتریان کالای خود باشند.

سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان این که برای تقویت بنیان های اقتصادی باید تلاش کرد، گفت: اگر ابزارهای لازم در این خصوص فراهم نشود و ما در مسیر درست سیاست گذاری حرکت نکنیم و نتوانیم این توانمندی بنیان های اقتصادی و نهایتا محصولات ایرانی را بدست بیاوریم صرفا در حد یک شعار باقی می مانیم، همان گونه که تا امروز تا حد زیادی فرصت های مناسب را از دست دادیم و  در بسیاری از صنایع و حوزه هایی که ایران سخنی برای گفتن داشته و دارد نهایتا بدلایل وضعیت اقتصاد جهانی و بی توجهی های خودمان مبدل به کشور واردکننده ای شدیم.

قاسمی با تاکید بر این که اگر می خواهیم کالای ایرانی را تشویق  و مصرف کنیم و همه به آن ایمان داشته باشیم، بیان کرد: باید سیاست های اقتصادی تولید محور خود را تقویت و از این طریق بتوانیم در رقابت با کالای خارجی هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ قیمت رقابت کنیم و ایرانی را در بازار به سمتی هدایت کنیم که خود به خود به سمت کالای ایرانی  برود.

سخنگوی وزارت امورخارجه پایین آوردن قیمت تمام شده و کیفیت کالا را دو فاکتور مهم عنوان کرد و افزود: باید به این دو فاکتور مهم توجه کرد و برای رسیدن به این مقصود حتما باید سرمایه گذار و تولید کننده داخلی حمایت شود.
وی در ادامه نقش نخبگان و شرکت های دانش بنیان در تولید کالاهای با کیفیت ایرانی را مهم ارزیابی کرد و گفت: در چند سال گذشته شرکت های دانش بنیان در بخش های مختلف موفقیت های بسیاری داشته است که نشان می دهد که اگر در سایر حوزه ها هم سیاست گذاری ها درست باشد و در کنار آن درست عمل کنیم می توانیم موفقیت های خوبی داشته باشیم .
قاسمی با بیان انی که تولید کاری دشواری است و  سختی های خود را دارد تاکید کرد: تولید نیاز به حمایت ملی و دولت دارد، باید تسهیلات لازم در اختیار تولید کننده واقعی ایرانی گذاشته شود چرا که  بدون حمایت از تولید کننده به آن اهداف غایی نمی رسیم.

به گفته وی، با توجه به جهانی که در آن رقایت ها سنگین است و بدلایل مختلف قیمت ها می تواند رو به کاهش باشد و نهایتا در رقابت با کالاهای ایرانی، کالای ایرانی می تواند عقب بماند و مصرف کننده ایرانی حتی به دلیل قیمت علیرغم میلش به کالای خارجی رجوع کند.
سخنگوی وزارت خارجه با بیان این که متاسفانه در بخش حمایت از تولید کننده باید بگوییم اقدامات لازم و به هنگام را انجام ندادیم گفت: شرایط امروز ایران شرایطی است که باید ما را به این سمت هدایت کند و با جدیت بیشتری در این عرصه ورود پیدا کنیم.

قاسمی همچنین عنوان کرد: منابع داخلی و نیروی کار ماهر فراوان داریم، نیروی انسانی فرهیخته و اندیشمند و دانش آموخته داریم که شاید در مجموعه منطقه ما را نسبت به سایر کشورهای جهان بی نظیر می کند،
وی درباره اهمیت موضوع مدیریت و برنامه ریزی در این خصوص نیز گفت: بنابراین اگر ما مدیریت و برنامه ریزی در این حوزه را درست به کار بگیریم می توانیم هم تولیدات بیشتری داشته باشیم که بتواند بخش عمده ای از نیازهای جامعه ایران را برطرف کند و از سوی دیگر بتوانیم در کشورهای همسایه و کشورهای پیرامونی در مرحله نخست به عنوان یک صادرکننده مهم درخشش خاصی را داشته باشیم.

دومین جشنواره ملی فرهنگی، هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه‌های دیجیتال و ایده بازار و بخش دانش آموزی به همت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» در دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود. مهلت ارسال آثار به جشنواره تا پایان آبان ماه سال جاری است.

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم