تاب‌آوری افزایش می‌یابد تا اقتصاد شکوفاتر شود

تاب‌آوری افزایش می‌یابد تا اقتصاد شکوفاتر شود


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 79134
تاب آوری ظرفیتی برای مقاومت در برابر شرایط دشوار و فاجعه است. ظرفیتی که تمام کشورهای جهان برای توسعه آن تلاش می کنند.

از تاب آوری در برابر حوادث مترقبه و حتی غیرمترقبه استفاده می شود. مفهوم تاب‌ آوری در افزایش مشکلات و بحران ‌های طبیعی و اقتصادی بروز می‌ کند. مثلا در شرایط بحرانی تحریم ‌های اقتصادی که ایران تحت فشار برخی کشورها قرار می‌گیرد این تاب‌آوری ملی کاربرد زیادی دارد و دولت و ملت می توانند در کنار هم با به کار بستن این مفهوم نوین، تلاش بسیاری برای به سلامت گذر کردن از این بحران‌ ها بروز دهند.

 

یکی از ابعاد اقتصاد مقاومتی

تاب آوری اقتصادی یا مقاوم سازی اقتصاد ملی به عنوان مفهومی که در دهه های اخیر در ادبیات رایج اقتصادی جای خود را گشوده است، به عنوان یکی از ابعاد اصلی اقتصاد مقاومتی، مورد توجه اقتصاددان ها و مدیران اجرایی قرار گرفته است.

تولید ملی و تاب ‌آوری ملی دو حلقه متصل از زنجیره اقتصادی در کشور هستند که باید در کنار هم به جهش تولید منجر شوند. تولیدی که در مواجهه با تحریم ‌ها به یک عزم ملی و یک توان تحمل بالا نیاز دارد. همین موضوع هم یکی از ماموریت ‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در چند سال اخیر برای تسریع در تولید داخلی به کمک دانش ‌بنیان‌ ها بوده است.

 

افزایش تاب آوری

پژوهش ها نشان می دهند که در کشورهای توسعه یافته و صنعتی و کشورهای نوظهور، بین دو شاخص تاب آوری اقتصادی و سطح دانش بنیان بودن اقتصادهای ملی، رابطه ای مثبت وجود دارد. یونسکو اخیرا طی گزارشی درباره ایران عنوان کرد که به‌ رغم تحریم‌ ها و قطع صادرات فناوری، همچنان تولید علم و رونق نوآوری شرکت ‌های خلاق ادامه پیدا کرده است.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نقش مهمی در مقاوم‌ سازی اقتصادی دارد به این معنا که با فراهم کردن بستری مناسب برای فعالیت شرکت ‌های دانش‌ بنیان و حمایت از آنها، به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و رسیدن به رشد اقتصادی و افزایش تاب‌ آوری اقتصادی کمک می کند.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
رویداد| نوآوری‌ها به صنعت ابزار دقیق می‌رسد و تاب‌آوری افزایش می‌یابد
رویداد| نوآوری‌ها به صنعت ابزار دقیق می‌رسد و تاب‌آوری افزایش می‌یابد
00/03/22 - 09:32
تاب‌آوری ملی در خوشه‌های صنعتی اولویت‌دار افزایش می‌یابد
تاب‌آوری ملی در خوشه‌های صنعتی اولویت‌دار افزایش می‌یابد
99/02/24 - 13:24
تاب‌آوری اجتماعی با کاربرد علوم شناختی افزایش می‌یابد
تاب‌آوری اجتماعی با کاربرد علوم شناختی افزایش می‌یابد
97/12/08 - 19:03
بیشتر بخوانیم