تحول در  فناوری‌های لیزر و فوتونیک با تولیدات ایران‌ساخت؛ حمایت از طرح‌های پژوهشی افزایش یافت

تحول در فناوری‌های لیزر و فوتونیک با تولیدات ایران‌ساخت؛ حمایت از طرح‌های پژوهشی افزایش یافت


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 76044
ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک، مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت از پژوهش‌های کاربردی و محصول‌محور را در دستور کار قرار داده است.

 

شناسایی بهتر و شکل دادن به توانمندی‌های داخلی که نیازهای فناورانه صنعت را رفع کند و کشور را به سوی پیشرفت توسعه دهد،  اصلی ‌ترین اولویت ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

این ستاد، اولویت‌های فناورانه صنایع را شناسایی کرده است و با دعوت از شرکت‌های دانش‌بنیان،خلاق، پژوهشگران و ایده‌پردازان، راه را برای پیوند میان فناوری و نیازها فراهم می‌کند

 

حمایت‌ از پژوهش تا رسیدن به محصول ایران‌ساخت

حمید لطیفی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فتونیک، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این‌که این حوزه‌های فناورانه  اهمیتی اقتدارآفرین برای کشور دارد، ادامه داد: تلاش کردیم تا این زمینه‌های فناورانه را سامان‌دهی و خط مشی فناورانه‌ صحیحی برای آن‌ها تعریف و تبیین کنیم. به همین دلیل بود که توسط معاونت علمی، پیوند میان فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت که با یکدیگر ارتباطی ناگسستنی دارند، کلید خورد.

لطیفی، اعلام اولویت‌های پژوهشی و فناورانه با هدف جلب و حمایت از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و پژوهشگران در رأس اقدامات ستاد برشرمرد و گفت: به تازگی اولویت‌های حمایتی ستاد توسعه فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت اعلام شده است که در تمامی حوزه‌های زیرمجموعه، با دریافت نظرات کارشناسان، متخصصان و شناخت اولویت‌های فناورانه صنایع، محورهای گوناگونی اعلام شده است که پس از پایان مهلت اعلام شده، همچون دوره‌های پیشین، مقدمات ارزیابی و رتبه بندی طرح‌ها آغاز خواهد شد.

دبیر دبیر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فتونیک، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تعامل و هم‌افزایی میان فناوران و پژوهشگران در حوزه‌های یادشده را یکی دیگر از اهداف ستاد برشمرد و گفت: انتقال تجربه و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌‌بنیان و خلاق، صنعتگران و پژوهشگران برای حرکت در مسیر توسعه تازه‌ترین فناوری‌های این حوزه  یکی دیگر از اقدامات حمایتی ستاد به شمار می‌رود.

 

ایجاد مجالی برای تعامل متخصصان

وی هدف از اعلام این طرح‌ها را ارتقای وضعیت تولید، تجاری‌سازی، توسعه فناوری و توسعه محصولات و خدمات دانش‌بنیان و خلاق ایران‌ساخت دانست و افزود: هم‌اندیشی و کمک به توسعه پژوهش و فناوری‌های این حوزه با گرد هم آمدن متخصصان و صاحب‌نظران بر بستر شبکه‌ای ارتباطی و فعال از متخصصین و صاحب‌نظران حوزه تحت تصدی مسیر دیگری است که ستاد در امتداد آن گام برمی‌دارد.

 

وی با بیان این‌که در سال 1400 دیدگاه‌ها و نظرات سازندگان ساختار فناوری لیزر، فوتونیک و مواد پیشرفته گردآوری شده است، افزود: امسال نیز همچون سال‌های پیش، با دریافت دیدگاه نظرات و مشورت‌های خبرگان علمی و صنعتی، موضوعات دارای اولویت برای رفع نیازهای مختلف در کشور شناسایی و تعریف شدند.

 

رفع گلوگاه‌های فناورانه

لطیفی ادامه داد: این ستاد در بخش حمایت از دستیابی به مرجعیت علمی کشور و ایجاد زیرساخت‌های راهبردی ملی در حوزه‌های کلیدی، برنامه حمایت از مقالات با کیفیت را پیگیری می‌کند که پذیرش و پیگیری انجام حمایت متناسب با سطح آن، برای بیش از 100   مقاله در برنامه‌های پیش روی ستاد در سال جاری قرار دارد.

لطیفی با از ادامه  حمایت از طرح‌های اولویت‌دار توسعه فناوری و رفع گلوگاه‌های فناورانه مورد نیاز کشور گفت و ادامه داد: حمایت از تعداد طرح‌های زیرساختی را در دستور کار دارد که عموماً بخش قابل توجهی از طیف جامعه فناوران را هدف قرار داده و یا اثرگذاری ملی خواهند داشت. همچنین رویکرد ایجاد مدل و زیرساخت همکاری با هلدینگ‌های بزرگ سرمایه‌گذاری که از سال گذشته در ستاد در پایه‌ریزی شده است، ادامه خواهد یافت.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/24

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
برای حمایت طرح های فناورانه در حوزه لیزر یک فراخوان منتشر شد
برای حمایت طرح های فناورانه در حوزه لیزر یک فراخوان منتشر شد
00/03/26 - 13:09
20 طرح حوزه فوتونیک و لیزر حمایت شد
20 طرح حوزه فوتونیک و لیزر حمایت شد
99/01/23 - 10:38
برقراری ارتباط سرمایه‌گذاران با طرح‌های نوپا در حوزه فناوری‌های فوتونیک، لیزر و مواد پیشرفته
برقراری ارتباط سرمایه‌گذاران با طرح‌های نوپا در حوزه فناوری‌های فوتونیک، لیزر و مواد پیشرفته
97/11/14 - 16:28
بیشتر بخوانیم