توسعه علوم شناختی؛ تقویت هسته‌های تحقیقاتی و پژوهشی در دستور کار قرار گرفت

توسعه علوم شناختی؛ تقویت هسته‌های تحقیقاتی و پژوهشی در دستور کار قرار گرفت


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 69784
«دانش علوم شناختی درایران در برخی زمینه‌ها جایگاه ممتازی نسبت به دیگر کشورها دارد. البته تقویت هسته‌های تحقیقاتی و پژوهشی در این حوزه هم ضروری است.» این نکته نقل قولی است از زبان رییس هشتمین همایش بین‌المللی علوم شناختی. موضوعی که در حاشیه این همایش مطرح شد.

ایران یکی از کشورهای پیشرو در حوزه علوم شناختی است. همه کمبودها و تحریم‌ها نتوانست ایران را از این مسیر رو به رشد و توسعه باز دارد. اتکا به ظرفیت‌های داخلی ایران را به یکی از کشورهای دارای این فناوری بدل کرده است. «اتفاقی که با شکل‌گیری هسته‌های تحقیقاتی و پژوهشی سرعت و شتابی فناورانه را تجربه خواهد کرد.»

علیرضا مرادی رییس هشتمین همایش بین‌المللی علوم شناختی با اشاره به مطلب بالا، می‌گوید: به آینده دانش علوم شناختی در داخل کشور بسیار امیدوارم. اما این روند رو به رشد به تقویت و حمایت نیاز دارد. کاری که با همکاری مشترک ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مراکز علمی و دانشگاهی محقق خواهد شد.

به گفته او، همکاری‌های مشترک و ایجاد رشته‌های تخصصی این حوزه در دانشگاه‌ها نقش تاثیرگذاری در توسعه این علم در کشور دارند.

مرادی با اشاره به برگزاری هشتمین همایش بین‌المللی علوم شناختی، بیان می‌کند: این همایش 4 روز به صورت مجازی و غیرحضوری برای علاقه‌مندان برگزار شد. رویدادی که با استقبال خوب اساتید، محققان، علاقه‌مندان، دانشجویان مراکز علمی و تخصصی داخلی و استادان و متخصصان دیگر کشورها مواجه شد.

او در ادامه تاکید می‌کند: با برگزاری موفق این همایش مجازی، تلاش خواهد شد تا همایش آینده علوم شناختی به‌صورت تلفیقی یعنی به شکل حضوری و آنلاین برگزار شود تا زمینه شرکت بیشتر محققان و اساتید خارجی دراین رویداد فراهم شود.

رییس هشتمین همایش بین‌المللی علوم شناختی همچنین بیان می‌کند: یکی از مهم‌ترین اولویت‌هایی که در این حوزه وجود دارد، تقویت ارتباطات میان مراکز علمی و دانشگاهی داخل و خارج از کشور است. این کار به ارتقا و ترویج دانش علوم شناختی و توسعه و گسترش این دانش در سطح کشور کمک می‌کند.

مرادی ادامه می‌دهد: قرار بر این است که برای بالا بردن تعاملات بین‌المللی میان محققان، متخصصان، پژوهشگران و اساتید در داخل و خارج از کشور، یک دبیرخانه دائمی مرکزی برای برگزاری این همایش ایجاد شود. 

وی با اشاره به حمایت‌های ستاد توسعه علوم شناختی از برگزاری این همایش، می‌گوید: ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری متولی و سیاستگذار اهداف و برنامه‌های دانش علوم شناختی در کشور است. حمایت‌های این ستاد نقش تاثیرگذاری در رشد طراحی، ساخت و تولید تجهیزات و ابزارهای مورد نیاز علوم شناختی در کشور دارد.

رییس هشتمین همایش بین‌المللی علوم شناختی در ادامه درباره جزییات این همایش اظهار می‌کند: در این همایش، چهارده پنل تخصصی و کاربردی توسط محققان و اساتید داخلی و خارجی در حوزه‌های دانش علوم شناختی برگزار شد.

هشتمین همایش بین‌‏المللی علوم شناختی با حضور سید کمال خرازی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در امور توسعه علوم شناختی، مجید نیلی احمدآبادی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و جمعی از محققان و پژوهشگران کشورمان و چند کشور دیگر به صورت مجازی در دانشگاه شهید بهشتی گشایش یافت. 

دراین همایش یافته‌های علمی و تخصصی در محورهای عصب‌‌شناسی شناختی، روان‌شناسی شناختی، آموزش و پرورش شناختی، زبان‌شناسی شناختی، فلسفه ذهن، هوش مصنوعی، مدل‌سازی شناختی، بازتوانی شناختی، عصب‌شناسی بالینی با تاکید بر اوتیسم وآلزایمر، نقشه‌برداری و تصویربرداری مغز، هنر و شناخت، رسانه و شناخت، فناوری‌های واسط مغز و رایانه مورد بحث و بررسی قرارگرفت.

در هشتمین همایش بین‌‏المللی علوم شناختی محققانی از کشورهای استرالیا، مالزی، کانادا، آمریکا و انگلیس، آخرین یافته‌های علمی جهانی در زمینه آموزش شناختی، کاربردهای بالینی و پایه علوم شناختی و مدل‌‌سازی شناختی را با شرکت‌کنندگان در این رویداد به اشتراک گذاشتند.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/23

اخبار مرتبط:

نوآوری‌های رسانه‌ای علوم شناختی را توسعه می‌دهد

نخستین شتابدهنده علوم و فناوری‌های شناختی افتتاح شد

فعالیت بیش از ۳۴ شرکت‌فناور در حوزه فناوری‌های شناختی

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم