توسعه فناوری بدون توجه به پژوهش‌های بنیادین ممکن نیست
وطنی در جمع مدیران آزمایشگاهی:

توسعه فناوری بدون توجه به پژوهش‌های بنیادین ممکن نیست


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 19251
معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی گفت: توسعه فناوری کشور بدون توجه به پژوهش‌های بنیادین و در نظر گرفتن جایگاه پژوهش‌های مرز دانش ممکن نیست که در این راستا، تجهیزات و مراکز آزمایشگاهی معتبر و مجهز نقشی مهم و انکارناپذیر ایفا می‌کنند.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوریهای راهبردی گفت: توسعه فناوری کشور بدون توجه به پژوهش‌های بنیادین و در نظر گرفتن جایگاه پژوهش‌های مرز دانش ممکن نیست که در این راستا، تجهیزات و مراکز آزمایشگاهی معتبر و مجهز نقشی مهم و انکارناپذیر ایفا می‌کنند.

 

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌‌های راهبردی، نقش ویژه آزمایشگاه‌ها در توسعه فناوری بر محور پژوهش‌های بنیادی را یادآور شد و افزود: با توجه به نقش مهمی که آزمایشگاه‌های کشوردر توسعه و  ثروت ملی دارند، مدیران آزمایشگاه‌ها امانت‌دار و کلیددار ثروت و سرمایه ملی کشور کشورمان هستند.

وطنی، با تأکید بر این‌که توسعه فناوری بدون پژوهشهای بنیادی ممکن نیست ، شکل‌گیری یک مدل همکاری بین اساتید و محققان و دانشگاهها را از بحث‌های حائز اهمیت در شبکه آزمایشگاهی دانست و افزود:  توسعه فناوری کشور بدون توجه به پژوهش‌های بنیادین و در نظر گرفتن جایگاه پژوهش‌های مرز دانش ممکن نیست که در این راستا، تجهیزات و مراکز آزمایشگاهی معتبر و مجهز نقشی مهم و انکارناپذیر ایفا می‌کنند.

وطنی، اهمیت داده‌های آزمایشگاهی را در صحت، دقت و کالیبره بودن تجهیزات آزمایشگاهی عنوان کرد و افزود: بهره‌مندی از پشتوانه آزمایشگاهی قوی یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین الزامات توسعه فناوری و تجاری‌سازی است و مدیران آزمایشگاه‌های کشور، در مسیر ارائه خدمات مطلوب به محققان، پژوهشگران و فناوران کشور نقشی سازنده ایفا می‌کنند.

وطنی، استقرار استاندارد« ISO/IEC۱۷۰۲۵ » را یک ضرورت برای آزمایشگاه‌های کشور در جهت ارائه خدمات مطلوب و متناسب‌ عنوان کرد و افزود: تا کنون در دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاه‌ها عرضه محور بوده‌اند و این رویکرد می‌بایست به نفع متقاضیان و مشتریان خدمات آزمایشگاهی اصلاح شود.

 

لزوم تعامل و همکاری اعضای شبکه آزمایشگاهی

در ادامه این نشست رضا اسدی فرد مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوریهای راهبردی معاونت علمی و فناوری ، با ارایه گزارشی از وضعیت فعالیت‌های شبکه به حجم بالای درخواست‌های عضویت در این شبکه اظهار کرد: «در حال حاضر تمام استانهای کشور تحت پوشش شبکه آزمایشگاهی قرار دارند و اطلاعات بیش از 6500 تجهیز در شبکه به اشتراک گذاشته شده‌است».

وی با تاکید بر لزوم همکاری و رابطه دو سویه بین اعضای شبکه آزمایشگاهی گفت: روند تکامل شبکه آزمایشگاهی  یک روند تدریجی و با برنامهریزی است که در تعامل و ارتباط اثرگذار میان آزمایشگاه‌ها با شبکه و یکدیگر محقق می‌شود.

اسدی‌فرد، با بیان این‌که کل درخواست‌‌های رسیده به شبکه تاکنون 590 آزمایشگاه از 403 مرکز است گفت: «تا کنون 177 آزمایشگاه به عنوان عضو قطعی و 121 آزمایشگاه به عنوان عضو آزمایشی پذیرفته شده‌اندو درخواست 14 آزمایشگاه نیز در دست بررسی است.  40درصد اعضای شبکه وابسته به وزارت علوم و 60 درصد مابقی از مراکز غیر وزارت علوم هستند».

وی، شبکه آزمایشگاهی فناوریهای راهبردی را از نظر پوشش جغرافیایی، موضوعی و سازمانی به تمام معنا یک شبکه ملی دانست و بر حمایت از کارشناسان در کارگروه‌های تخصصی شبکه تأکید کرد و افزود: از اهداف مهم این شبکه آزمایشگاهی، همکاری خوب میان آزمایشگاه‌ها و شناخت بهینه فرصتها به منظور تعامل و همکاری بین شبکهای است.

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری  با ارزیابی دقیق و تفصیلی مراکز عضو با سه شاخص کلی میزان کارکرد، مشتری مداری و همکاری شبکه‌‌ای به صورت سالانه توسط این شبکه آزمایشگاهی را یادآور شد گفت: «نقاط قوت و ضعف مراکز در این ارزیابیها به طور دقیق مشخص شده و بر این اساس آزمایشگاه‌ها رتبه‌‌بندی می‌شوند.»

اسدیفرد در ادامه به پیادهسازی سیاستهای شبکه در مراکز آزمایشگاهی تأکید و استقرار استاندارد ISO/IEC17025 را یکی از این سیاست‌ها دانست و گفت: استانداردسازی آزمایشگاه‌ها، تهیه نمونههای مرجع استاندارد و کالیبراسیون، تهیه و استقرار نرمافزار مدیریت فرآیندهای آزمایشگاهی و حمایت از تجهیز مراکز که شامل خرید دستگاههای ایرانی و خارجی است، جز حمایتهای این شبکه است

 

تعامل آزمایشگاهی با دیگر دانشگاه‌ها در دستور کار مرکز خدمات آزمایشگاهی شریف

محمدرضا اجتهادی مدیر مرکز خدمات آزمایشگاهی دانشگاه صنعتی شریف ضمن معرفی این مرکز، كاربرد بهینه دستگاه‌های تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف آموزشی- پژوهشی دانشگاه و خدمترسانی به متقاضیان داخل و خارج از دانشگاه را از اهداف این مرکز دانست و افزود:  به روزرسانی تجهیزات آزمایشگاهی، تعامل با مراکز گوناگون علمی و تحقیقاتی، پیش‌بینی نیازهای دستگاهی و تجهیزاتی آینده دانشگاه و به‌کارگیری و آموزش نیروی انسانی علمی و فنی مجرب برای انجام و تحلیل آزمایش‌ها از اقدامات در دستور انجام مرکز خدمات آزمایشگاهی شریف هستند.

وی، با ارائه آماری از خدمات ارایه شده توسط مرکز گفت: تلاش برای کسب تأییدیههای استاندارد از اولویتهای این مرکز به شمار می‌رود و پیاده‌سازی پرتال و سامانه گردش کار (نرم‌افزار مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی) در مجتمع خدمات آزمایشگاهی از دیگر اقداماتی است که در دستور کار این مرکز قرار دارد.

 

نقش اساسی دانشگاه‌ها در رشد و توسعه کشور

در ادامه این نشست داود رشتچیان، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، ضمن اشاره نقش اساسی دانشگاه‌ها به‌عنوان زیرساخت علمی کشور گفت: «باید با بهترین استفاده از امکانات موجود کشور را در مسیر توسعه و پیشرت هدایت کرد و مرکز خدمات آزمایشگاهی دانشگاه صنعتی شریف از بدو فعالیت خود ضمن همکاری با دانشگاههای سراسر کشور و همکاری و ارایه خدمات هر چه بیشتر به سراسر کشور از اهداف این مرکز است». وی همچنین از امضای تفاهمنامه همکاری با دانشگاههای سراسر کشور خبر داد.

در این نشست با حضور معاون توسعه فناوری، مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف 200 نفر از مدیران، رابطین و کارشناسان مراکز عضو شبکه از  6 آزمایشگاه‌ برتر و نیز رابطین و کارشناسان منتخب شبکه در سال 1394 قدردانی شد و شرکت‌کنندگان، از امكانات و توانمندی‌های آزمایشگاهی دانشگاه صنعتی شریف، بازدید کردند.

 

پایان پیام/24

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم