تولید محصولات تحریمی و راهبردی به دانش‌بنیان‌ها سپرده شد

تولید محصولات تحریمی و راهبردی به دانش‌بنیان‌ها سپرده شد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 70332
تحریم‌، واژه‌ای آشنا برای ایرانیان. اتفاقی تلخ که در کنار همه سختی‌هایش، تکاپو و تحرکی فناورانه در کشور به راه انداخت. باعث شد که مدیران به یاد داشته‌های دانشی و تخصصی داخلی که سال‌ها به فراموشی سپرده شده بود، بیفتند. ظرفیت‌هایی که ناجی کشور در شرایط بحرانی شدند.

در گرماگرم این تحریم‌های جهانی، کمبود اقلام مورد نیاز کشور خود را نشان داد. محصولاتی که دیگر امکان خرید آنها از بازارهای جهانی میسر نبود. اما نیاز به آنها همچنان وجود داشت و باید راهی برای آن پیدا می‌شد. توانایی‌هایی که دیده نمی‌شد و در گوشه ذهن‌ها خاک می‌خورد.

اما زیست‌بوم فناوری و نوآوری این خلاقیت‌ها را  به میدان آورد و از ظرفیت‌های آن برای نجات کشور بهره برد. ظرفیت‌هایی جوان و توانمند که این روزها خود را به جهان اثبات کرده‌اند. توانایی‌هایی به بخش اقتصادی کشور تزریق شد که پیش از این نادیده گرفته می‌شد.

امروز هم با کمک همین داشته‌های علمی و فناورانه در کشور، توانستیم از پس تحریم‌ها بربیاییم و کشور را از گردبادی که هر لحظه بزرگ وبزرگ‌تر می‌شد نجات دهیم. اتکا به جوانانی که درهای اقتصادی کشور به روی آنها بسته بود، کشور را به خوداتکایی و توانمند شدن نزدیک کرد.

این نیروی انسانی که به گفته سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، بزرگ‌ترین و ارزشمندترین ثروت کشور هستند، طناب نجاتی شدند برای کشور در مواقع بحرانی و خطر. به گونه‌ای که در حال حاضر، تولید اقلام تحریمی که برای کشور بسیار راهبردی هستند به دست آنها سپرده شده است. محصولات و خدماتی در حوزه‌های مختلف فناورانه. تولید داروهای مورد نیاز بیماران، تامین نیاز صنایع بزرگ کشور از جمله این موارد است.

آن‌طور که اسماعیل قادری‌فر رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره این موضوع، می‌گوید: یکی از اولویت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمایت از تولید دانش‌بنیانی اقلام تحریمی و بار اولی در کشور است. ما اطمینان داریم با اتکا به توان زیست‌بوم فناوری و نوآوری، کشور از خرید خارجی این اقلام بی‌نیاز خواهد شد.

به گفته او، حوزه‌های تعمیر هواپیما، فولاد، اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی، نفت و گاز و … از جمله بخش‌هایی هستند که محققان در شرکت‌های فناورانه دست به کار شده‌اند تا نیاز به واردات نداشته باشیم.

قادری‌فر با تاکید بر اینکه یکی از حوزه‌های مهم حوزه موتور هواپیما، متعلقات و سامانه‌های هوایی است، بیان می‌کند: اگرچه در حوزه صنعت هوایی با سخت‌ترین و شدید ترین تحریم‌ها مواجه هستیم اما ناوگان هوایی کشور به همت شرکتهای دانش بنیان در بعد تعمیرات و اورهال موتورهای هوایی به خوبی در حال فعالیت است.

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین بیان می‌کند: مدیران به این باور رسیده‌اند که باید نگاه خود را از بیرون مرزها بگیرند و به ظرفیت‌های داخلی توجه کنند. توانایی‌‌هایی که نقطه عطف کشور است.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/23

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بازار دستگاه‌های دولتی به دانش‌بنیان‌ها سپرده شود
بازار دستگاه‌های دولتی به دانش‌بنیان‌ها سپرده شود
98/11/29 - 14:26
«رونق تولید» و «تامین نیازهای تحریمی» اولویت دانش‌بنیان‌ها است
«رونق تولید» و «تامین نیازهای تحریمی» اولویت دانش‌بنیان‌ها است
98/01/26 - 14:40
لزوم افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز و تکمیل زنجیره پایین دستی
لزوم افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز و تکمیل زنجیره پایین دستی
95/04/15 - 10:50
بیشتر بخوانیم