تولید گیاهان عاری از بیماری شتاب می‌گیرد

تولید گیاهان عاری از بیماری شتاب می‌گیرد


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 47347
ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دنبال توسعه کشت گیاهان عاری از بیماری در کشور است. روش های نوینی که با اقبال جهانی مواجه شده است و یکی از بهترین و سریع ترین روش ها برای تولید حجم بالایی از گیاهان است.

استفاده از روش های نوین کشت و زرع یکی از رسالت های علم و فناوری است که محققان به دنبال تحقق آن هستند. روش هایی پربازده، کم خطر و با سرعت بالا. این روش های نوین که معمولا با زیست فناوری گره خورده اند. 

یکی از این روش های کشت که دریچه تازه‌ای را برای محققان علوم زیستی گشود، روش کشت بافت گیاهی است. در این روش نوین سرعت تولید و به ثمر نشستن گیاهان سرعت بالایی دارد و گیاه به جای رشد در طبیعت، در فضای آزمایشگاهی و کاملا کنترل شده، تکثیر می یابد.

این روش موثر در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته و با توجه به اینکه این کار در منزل نیز قابل اجرا است، طرفداران زیادی دارد. در ایران نیز این نوع کشت، مخاطبان خود را دارد و دروه های آموزشی مختلفی در این زمینه در کشور برگزار می شود.

از جمله دوره های آموزشی می توان به برگزاری سیزدهمین دوره آموزشی و تخصصی کشت بافت گیاهی اشاره کرد. دوره آموزشی که با حمایت کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و  18 تا 20 آذرماه امسال در کشور در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری برگزار می شود. 

«آشنایی با تجهیزات آزمایشگاه کشت بافت»، «نحوه طراحی یک آزمایشگاه کشت بافت»، «اصول کار در آزمایشگاه کشت بافت»، «نحوه محاسبه غلظت مواد»، «تهیه استوک های ماکرو»، «میکرو و ویتامین» و «تهیه و آماده سازی محیط کشت های پایه» از جمله محورهای برگزاری این دوره آموزشی است.

علاقه‌مندان برای ثبت نام و حضور در این دوره آموزشی می توانند تا 15 آذرماه به آدرس اینترنتی http://biodc.isti.ir مراجعه کنند.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم