با توسعه همکاریهای فدراسیون صنعت نفت ایران و ستاد توسعه فناوری نفت و گاز معاونت علمی ؛
جریانهای فکری سازنده حوزه صنعت نفت کشور ایجاد میشود
همکاری ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ معاونت علمی و فدراسیون صنعت نفت ایران با حضور نمایندگان کمیسیون فرهنگ تجاریسازی فدراسیون در جلسه شورای راهبری ستاد مورد بررسی و تبادلنظر قرار گرفت.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی معاونت علمی، در این نشست جعفر توفیقی دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ با تاکید بر همکاری ستاد و فدراسیون صنعت نفت ایران خواهان افزایش این تعاملات شد و گفت: شبکهسازی در توسعه فناوری در کشور حائز اهمیت است و با تشکیل این فدراسیون گامهای موثری در جهت تقویت، توانمندسازی و ارتقاء جایگاه بخش خصوصی برداشته میشود تا ما شاهد افزایش روزافزون نقش بخش خصوصی در تصمیمسازی و ایجاد جریانهای فکری سازنده در صنعت نفت و دولت باشیم.
در بخش دیگری از این نشست رامین خسرو خاور رییس هیات مدیره فدراسیون صنعت نفت ایران، ضمن معرفی کمیسیونهای تخصصی این فدراسیون، بر ضرورت همگرایی در تشکلهای عضو فدراسیون تاکیدکرد و گفت: فدراسیون صنعت نفت ایران این همگرایی را کلید اصلی موفقیت فدراسیون صنعت نفت در انجام ماموریتهای خود برشمرد.
رییس هیات مدیره فدراسیون صنعت نفت ایران ادامه داد: تلاش ما این بوده است که به موضوعاتی که در تشکلها مورد توجه لازم قرار نگرفتهاند و در عین حال دارای اولویت اساسی هستند، پرداخته شود و کمیسیونهای تخصصی فدراسیون نیز با این هدف و برای استفاده از تجارب اندوخته شده اعضا و تمرکز در پرداختن به چالشهایی که حل آنها میتواند دستاوردهای بسیاری برای کشور داشته باشد، تشکیل شدهاند.
خسرو خاور در ادامه این کمیسیونها را متشکل از کمیسیون فرهنگ تجاریسازی، کمیسیون تنظیمگری، کمیسیون مسوولیت اجتماعی ، کمیسیون توسعه محیط کسب و کار و کمیسیون تصمیمسازیخواند.
شکرخدایی، رئیس کمیسیون فرهنگ تجاریسازی فدراسیون صنعت نفت، عمدهترین مشکل تجاریسازی در کشور را حاکم بودن نگاه بودجه ¬محور در این زمینه دانست. وی اقتصاد دارایی محور را نقطه مقابل اقتصاد دانش بنیان ارزیابی و نقش منابع مالی را شتاب دهنده توسعه ایدهها دانست.
وی اعتماد را حلقه گمشده تجاریسازی برشمردند و افزود: ما باید تلاش کنیم تا با شبکهسازی و ایجاد ارتباط بین سرمایهداران و سرمایه پذیران و ایجاد ارتباط بین پروژهها و ایدههایی که به آنها کمک میکند، شبکهای از فرصتها و ایدهها ایجاد کنیم.
رییس کمیسیون فرهنگ تجاریسازی فدراسیون صنعت نفت با بیان اینکه حدود 700 شرکت در دوران تحریم در صنعت نفت بخشی از تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت را تأمین نمودند ادامه داد ما باید ساختار خود را از نگاه بودجه محور به نگاه فرصتسازی تغییر بدهیم و البته بدیهی است که در تحقق این فرصت حمایت مالی کمک کننده خواهد بود.
شکرخدایی گفت: اگر تجاریسازی را از نگاه بودجه محور دور کنیم و این ایدهها در بستری مثل فدراسیون که دارای ساختار شبکهای است و از راهکار شبکهسازی نیز استفاده میکند، ثبت شود و بازار ایده در این حوزه فعال شود، تبادل این ایدهها مسیر تجاریسازی و توسعه فناوری را باز خواهدکرد و فدراسیون میتواند به عنوان تسهیل کننده، مسیر تجاریسازی این ایدهها را از طریق شرکتها و انجمنهای زیر مجموعه خود هموار کند.
بغدادی، دبیر کمیسیون فرهنگ تجاریسازی فدراسیون، یکی دیگر از مشکلات این حوزه را نگاه شرکت¬ محور و نه ایده¬ محور به موضوع دانش¬ بنیان دانست و افزود مهمترین علت خروج شرکتهای دانش¬ بنیان از مسیر کسب و کار، نداشتن یک طرح کسب وکار شفاف و مدون است.
دبیر کمیسیون فرهنگ تجاریسازی فدراسیون برخی از مشکلات شرکتهای دانش¬ بنیان را تواناییهای ضعیف مدیریت برای هدایت کسب و کار، عدم دریافت گواهیها و استانداردهای لازم در حوزههای مدیریتی و تخصصی، عدم استقرار سیستم مهندسی فروش و بازاریابی در شرکتهای دانش¬ بنیان، عدم آشنایی با بازار، تحلیل بازار و نگاه به بازار¬داخل و عدم ¬اتصال به بازارهای بینالمللی برشمرد و ادامه داد با ایجاد شبکهای برای ارائه مشاورههای تخصصی و مدیریتی میتوان این کاستیها را برطرف کرد.
وی برخی از حمایتهای مؤثر در ارتقاء شرکتهای دانش بنیان را افزایش توانمندیهای تحقیق و توسعه در این شرکتها و کمک به اتصال آنها به جریان-های دانشی برای تسهیل انتقال فناوری، حمایت در استفاده از دانش کسب شده برای افزایش بهرهوری، کاهش هزینه و افزایش ظرفیت تولیدی، کمک در ارزش گذاری نوآوریها و مدیریت داراییهای فکری، ارتقاء توانایی کسب منافع تجاری از نوآوریها از طریق اعطای لیسانس و فروش فناوری و اتصال به مجموعههای بزرگتر و نهایتاً حمایت در استقرار مکانیسمهای بازاریابی و فروش محصولات شرکتهای دانش بنیان برشمرد.
پایان پیام/32
Send to friends