جوشکاری لیزری چیست؟

جوشکاری لیزری چیست؟


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 39396
جوشکاری لیزری؛ یک فرایند صنعتی مبتنی بر دانش است، که بر اساس کنترل برهمکنش لیزر و ماده پدیدار می‌شود.

 
جوشکاری لیزری؛ یک فرایند صنعتی مبتنی بر دانش است، که بر اساس کنترل برهمکنش لیزر و ماده  پدیدار می‌شود.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ فرآیند جوشکاری لیزری؛ بر اساس کنترل برهمکنش لیزر و ماده است، در جوشکاری لیزری باید باریکه لیزر از ماده مذاب محل جوش فلز عبور کند و ناحیه زیرین را تحت تأثیر قرار دهد، به عبارت باید به این نکته توجه داشت که اگرچه جذب از سطح اتفاق می‌افتد، اما استحکام جوشکاری به نفوذ جوش وابسته است. لذا فرآیند جوشکاری لیزری از اهمیت بسزایی برخوردار است.
بر اساس این گزارش؛ به‌منظور استحکام اتصال از جوشکاری لیزری؛ باید در نظر داشت که اگر نفوذ باریکه لیزر کم باشد؛ از استحکام اتصال کاسته می‌شود، از طرف دیگر نباید ماده ذوب‌شده از محل خود حرکت کند و این نیازمند آن است که هنگام تزریق انرژی لیزر و سرد شدن بدنه فلز به نحوی باشد که از تلاطم مذاب و پخش شدن آن جلوگیری کند. لذا توجه به این نکات برای آنکه بتوان جوشکاری موفقی داشت بسیار مهم است.
یکی از کاربردهای صنعتی لیزر که در دنیا بسیار پرطرفدارتر و به لحاظ اقتصادی بسیار مقرون‌به‌صرفه است، برش لیزری است، برش لیزری در صنعت به علت سرعت بسیار بالا و کیفیت بالای کاری بی‌رقیب است هیچ‌یک از فنّاوری‌های رایج به لحاظ سرعت و مزیت اقتصادی نمی‌توانند با لیزر رقابت کنند
بعد از برش لیزری که شروع توسعه‌اش از سال‌ها قبل در کشور آغازشده است، لیزر حکاکی یعنی برش و حکاکی لیزری نیز راه توسعه خود را پیدا کرد.
اما کاربردهای دیگر لیزر مانند جوشکاری لیزری laser welding"" و پوشش دهی لیزری ""laser cladding همچنان توسعه‌نیافته باقی‌مانده‌اند.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم