حضور 28 کشور در جایزه جهانی مصطفی(ص)
صفاری نیا اعلام کرد:

حضور 28 کشور در جایزه جهانی مصطفی(ص)


زمان مطالعه : 6 دقیقه
کد خبر : 10899
دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی (ص) در نشست خبری این رویداد ضمن تاکید بر حضور 28 کشور در این جایزه جهانی، به تشریح برنامه روزهای برگزاری این جایزه پرداخت.

دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی (ص) در نشست خبری این رویداد ضمن تاکید بر حضور 28 کشور در این جایزه جهانی، به تشریح برنامه روزهای برگزاری این جایزه پرداخت.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهدی صفاری نیا، دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی (ص) در نشست خبری این رویداد گفت: جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم با نام جهانی جایزه مصطفی (ص) به عنوان نشان قانونی جایزه علمی و فناوری در سطح جهان اسلام،  در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است. ما در سه سال گذشته عمدتاً سیاست‌ها، راهبردها، استانداردها و شاخصه‌هایی که برای برگزاری چنین برنامه‌ای در سطح جهانی نیاز است، مشغول فعالیت و آماده‌سازی بوده‌ایم. به امید خدا نخستین دوره جایزه امسال برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: چهارم دی ماه، همزمان با ایام میلاد پیامبر عظیم الشان اسلام، نخستین دوره این جایزه در تالار وحدت آغاز به کار می‌کند. همزمان با برگزاری این جایزه، نشست آکادمی علوم جهان اسلام نیز روز شنبه، 5 دی ماه در تهران با حضور دانشمندانی از کشورهای مختلف اسلامی و دانشمندانی که در اقصی نقاط جهان در عرصه علم و فناوری حضور دارند برگزار می‌شود.

صفاری نیا با اشاره به راهبردهای اصلی جایزه مصطفی (ص) که در شورای سیاست‌گذاری جایزه طراحی‌شده است، افزود: این شورا را اعضایی از دانشمندان و مدیران علم و فناوری از تمامی نقاط ایران تشکیل‌ داده است. نهادهای اسلامی زیرمجموعه سازمان کنفرانس اسلامی و مدیران بین‌المللی کشورهای اسلامی منتخب نیز از اعضا این شورا هستند.
رئیس پارک فناوری پردیس معاونت علمی توضیح داد: در این راه مطالعه‌ای صورت گرفته و نزدیک به 300 جایزه علمی و فناوری در سطح جهانی موردمطالعه قرار گرفت که در قالب دانشنامه جوایز علمی در سطح جهان نتایج آن حاضر هست. پیرو آن مطالعه بسیار عمیقی از جوایز علمی جهانی انجام شد.

همکاری با مراکز علمی برای کاندید دانشمندان برجسته
دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی (ص) تاکید کرد: در این جایزه فرد یا افراد علمی به شخصه کاندید نمی‌شوند. یک نهاد علمی ممتاز یا دانشمندان برجسته می‌توانند معرفی کننده دانشمندان برجسته باشند. لازم به ذکر است که  200 مرکز علمی با جایزه مصطفی(ص)  به عنوان نهادهای نامزد کننده در ارتباط بودند.

وی  از جمله خصوصیات ویژه این جایزه را این نکته بیان کرد که آثاری که در مرزهای دانش باشد و کارهایی که دارای اصالت، بدیع بودن و مسبوق به سابقه نبودن باشد می‌توانند کاندید شوند. در کنار این که صاحب اثر باید دارای شهرت علمی باشد. اما خود اثر نیز باید کاربرد مشخصی در زندگی مردم داشته باشد و به شکلی پیوند بین علم و زندگی بشریت باشد.

 اطلاع‌رسانی به 13 هزار مخاطب
صفاری نیا در رابطه با اطلاع‌رسانی این جایزه گفت: اطلاع‌رسانی این جایزه به بیش از 13 هزار مخاطب در سطح بین‌الملل و به بیش از 5 زبان زنده دنیا صورت گرفته و تلاش شده تا کنون سطح اطلاع‌رسانی خوبی انجام شود. همچنین در نهادهای علمی کنفرانس اسلامی، در مجمع عمومی  ISCO  در باکو، جایزه مصطفی (ص) به عنوان نشان عالی علم و فناوری در جهان اسلام معرفی شد. ضمن این که معرفی جایزه پیامبر اعظم به سازمان همکاری‌های علم و فناوری اسلامی هم صورت گرفته است.

همکاری داوران داخلی و خارجی
دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی (ص) گفت: فراخوان رسمی دور نخست جایزه مصطفی (ص) که امسال برگزار می‌شود از اسفند 92 اعلام شد و در دو بخش داوری، نزدیک به 13 مشاور و داور خارجی در داوری آثار به ما کمک کردند. در کل نزدیک به 60 داور آثار را داوری کرده‌اند.

وی از مراکزی که دوره اول با این جایزه در حوزه علمی همکاری داشته‌اند؛ آکادمی علمی جهان اسلام، دانشگاه مالزی، بنیاد علمی اکو، کمیته همکاری‌های علمی و فناوری سازمان کنفرانس اسلامی، سازمان آموزشی فرهنگی اسلامی، سازمان فرهنگی تربیتی ملل مختلف (یونسکو)را نام برد.

حضور 28 کشور جهان در جایزه مصطفی (ص(
صفاری نیا درباره برندگان این گفت:  برندگان تقریباً به جمع بندی نهایی رسیده‌ایم و چهارشنبه، دوم دی ماه برندگان نهایی جایزه به صورت رسمی معرفی خواهند شد.

وی بیان کرد: در برنامه‌ریزی که صورت گرفته، مراسم در تالار وحدت برگزار خواهد شد و بیش از 60 میهمان از سایر کشورها در این مراسم حضور خواهند یافت. در این میان36 نفر از 13 کشور و از قاره آسیا ، 12 نفر از هفت کشور واز قاره آفریقا ، 6 نفر از قاره آمریکا و 8 نفر از اروپا شرکت خواهند کرد. مجموعاً از 28 کشور جهان، افراد و دانشمندان برجسته در این جایزه حضور دارند.
 
نذر محصولات شرکتی برای جایزه علمی
رئیس پارک فناوری پردیس معاونت علمی گفت: در کنار سرمایه‌گذاری و موقوفات جایزه از آذرماه 93 موافقت اصولی آن از سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ شد  و مهرماه 94 صادر شد و تا امروز بیش از 235 نفر شخص حقیقی و حقوقی مشارکت مالی در صندوق این جایزه داشته‌اند. مجموعاً نزدیک به پنج و نیم میلیارد ریال تأمین مالی برای جایزه مصطفی (ص) صورت گرفته و نزدیک به 40 میلیارد ریال نیز تعهد تأمین انجام‌شده و در حال پیگیری است. به طور کلی نزدیک به 90 میلیارد ریال تعهد تجاری و اهدا سرمایه به صندوق سرمایه‌گذاری جایزه انجام شد.


نشان «خادم مصطفی» ویژه واقفین
رئیس پارک فناوری پردیس تاکید کرد: دوم دی‌ماه پایان دور نخست این جایزه نخواهد بود و دوره‌های جدید آغاز می شود. همزمان با معرفی برندگان و مراسم، فعالیت‌های دیگری نیز از سوی دبیرخانه این جایزه دنبال می‌شود. از جمله این فعالیت‌ها همکاری مشترک بین مراکز علمی بین کشورهای اسلامی و دانشمندان است. بخشی از سرمایه تأمین شده جایزه صرف این موضوع خواهد شد. همچنین نشانی با نام نشان خادم مصطفی برای واقفین جایزه مصطفی (ص) طراحی شده است.

آشنایی دانش آموزان با ابن هیثم در قالب مسابقه
دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی (ص) به فعالیت دانش‌آموزی جایزه اشاره کرد و گفت: امسال این فعالیت در قالب مسابقه نور ابن هیثم برگزار شد. امسال هزارمین سال کتاب «المناظر» ابن هیثم است. به منظور آشنایی دانش آموزان با این شخصیت برجسته و این که در حوزه کاربردهای علمی هم بتوانند آشنایی و نزدیکی بیشتری داشته باشند، این مسابقه از اول آبان ماه فراخوان خود را اعلام کرد.
 
جایزه مصطفی(ص)، جایزه عالی علم و فناوری است که هر دو سال یک بار به دانشمندان برتر جهان اسلام در حوزه های علوم و فناوری نانو، علوم و فناوری ارتباطات و اطلاعات، علوم و فناوری زیستی و پزشکی و طرح برتر در دیگر رشته ها اعطا می‌شود.
براساس سند اجرایی جایزه پیامبر اعظم، دکتر سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری) رییس شورای سیاست‌گذاری و مهدی صفاری نیا (رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی) دبیر شورای سیاست‌گذاری این جایزه است.
از اعضای بین‌المللی شورای سیاست‌گذاری می‌توان به بانک توسعه اسلامی،آکادمی علوم جهان اسلام، دانشگاه کراچی و دانشگاه مالایا اشاره کرد و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزرای علوم و تحقیقات و فناوری، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، امورخارجه، روسای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، فرهنگستان علوم، فرهنگستان علوم پزشکی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف، جامعه المصطفی العالمیه نهادهای عالی‌رتبه و موسسات علمی ایرانی عضو شورا هستند.
این رویداد علمی، که با استقبال دانشگاه ها، موسسات و مراکز علمی و فناوری مواجه شده است، 4 دي ماه طی مراسمی در تهران برگزیدگان خود را خواهد شناخت و تا 8 دی ماه با برگزاری برنامه های مختلف، ادامه خواهد داشت.

پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم