حفظ سلامت؛ تاثیر گذر زمان بر افت عملکرد مغز را کاهش دهیم

حفظ سلامت؛ تاثیر گذر زمان بر افت عملکرد مغز را کاهش دهیم


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 69052
گذر زمان بر مغز تاثیر می‌گذارد. افت می‌کند. ابعاد شناختی آن مانند تصمیم‌گیری سریع، توجه و استدلال با نقص مواجه می‌شود. پس برای دوری یا دیر رخ دادن این اتفاق باید به حفظ سلامت شناختی توجه کرد.

حفظ سلامت مغز تلاشی برای پیشگیری از افت عملکردهای شناختی در میان افراد است. در حال حاضر سلامت جسم در جامعه بیشتر مورد توجه است. در حالی که توجه به سلامت شناختی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. در این راستا باید اقداماتی مانند افزایش سطح آگاهی و اطلاعات در میان افراد نسبت به حفظ سلامت شناختی انجام شود. در این صورت افراد دوران سالمندی بهتری را می‌گذرانند.

در این زمینه باید آگاهی افراد افزایش یابد. ترجمه کتاب‌های گوناگون در این زمینه می‌تواند یکی از راهکارها باشد. البته در این حوزه می‌توان به موارد دیگری مانند تولید بازی‌های شناختی و تهیه فیلم‌های آموزشی نیز اشاره کرد.

در ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کارگروهی راه اندازی شده است که این موضوعات را بررسی می‌کند. در این زمینه می‌توان به برگزاری چالش سرمایه شناختی و طراحی بازی اشاره کرد که با حمایت ستاد برگزار شد و استارتاپ‌ها برای تولید بازی‌های شناختی حمایت شدند.

با این اقدامات قدرت یادگیری و به کارگیری عملکردهای شناختی افزایش می‌یابد. در این صورت بدون استفاده از داروها بر مبنای دانش و علم افراد زندگی بهتری را با افزایش سن تجربه می‌کنند.

با توجه به اهمیت این موضوع ستاد اقدام دیگری را علاوه بر حمایت از رویدادهای در این حوزه انجام داده است و آن انتشار فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی در حوزه ارتقاء و توانبخشی شناختی است. البته چالشی نیز برای توسعه محصولات و خدمات شناختی سالمندان برگزار می‌شود. پیشگیری و کاهش  عملکرد های شناختی با استفاده از مداخلات و خدمات شناختی از اهداف این برنامه‌ها است.

 

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/25

اخبار مرتبط:

* رقابت 50 ایده در حوزه بازی‌های شناختی آغاز شد

* چالش«توسعه فناوری و محصولات شناختی سالمندان» برگزار می شود

* حمایت از طرح‌های پژوهشی علوم شناختی شتاب می‌گیرد

 

 

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم