در کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار چه گذشت
نگاه به فعالیت‌ها در سال 94؛

در کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار چه گذشت


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 13736
سال 94 همزمان با دور جدید فعالیت‌های کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار نشستی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل و حکم‌های ریاست سه کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار اعطا شد.

سال 94 همزمان با دور جدید فعالیت‌های کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار نشستی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل و حکم‌های ریاست سه کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار اعطا شد.

 

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سال 94 همزمان با دور جدید فعالیت‌های کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار نشستی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل و حکم‌های ریاست سه کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار اعطا شد.

در این جلسه حکم ریاست کانون آبزیان به عباسعلی مطلبی، حکم ریاست کانون جواهرات و سنگ‌های قیمتی به اسماعیل پیش‌بین و حکم ریاست کانون فرش به حمیدرضا مؤمنیان اعطا و پس از آن این کانون‌ها فعالیت خود را از سر گرفتند.

براساس این گزارش،کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار با مشارکت و حضور نمایندگان ارکان اصلی چرخه اقتصاد دانش‌بنیان همچون؛ مجامع دانشگاهی و پژوهشی، صنایع، بازار و متقاضیان فناوری و نوآوری و نمایندگان بخش‌های دولتی و حاکمیتی در یک زمینه تخصصی مشخص و تحت نظارت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت می‏کنند.

کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار آبزیان یکی از نخستین کانون‌هایی است که در دور جدید فعالیت‌ها‌ آغاز به کار کرده است. بدون شک انجام فعالیتی سالم، پویا و متناسب با شرایط اجتماعی و اقتصادی بدون ایجاد هماهنگی بین کلیه دست اندرکاران و بکارگیری دانش و فناوی‌های روز میسر نخواهد بود. بنابراین مرکزی نیاز است که بتواند ضمن ایجاد هماهنگی بین کلیه دست اندر کاران بخش فرآوری آبزیان، زمینه انتقال دانش و استفاده از فناوری‌های نوین را نیز در این حوزه فراهم کند .

 

حمایت از برگزاری همایشی با محوریت "پرورش آبزیان در قفس"

مصطفی شریف روحانی دبیر کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار آبزیان درباره فعالیت‌های کانون در سال 94 اظهار کرد: با توجه به اینکه در سال 94 مدت کوتاهی به دور جدید فعالیت‌های کانون اختصاص یافت در این زمان هیات اجرایی کانون تشکیل، برنامه کاری کانون بر مبنای اولویت صنعت آبزیان در کشور و دستور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین و ارسال شد. همچنین کانون از حامیان برگزاری همایش آبزیان پروری با محوریت "پرورش آبزیان در قفس" بود.

 

توسعه فناوری واکسن‌های اختصاصی آبزیان

مطلبی رئیس کانون آبزیان نیز عنوان کرد: طرح‌های فناورانه بسیاری در این حوزه برای توسعه صنعت شیلات و اشتغال آن تعریف شده است، تنوع موضوعات در این حوزه زیاد است و با توجه به این مسئله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رویکردی جدید در این حوزه پیش گرفته است.

وی همچنین درباره سایر اقدامات این کانون گفت: یکی از اقدامات این کانون راه‌اندازی مرکز اس پی اف (عاری از بیماری) ماهی قزل‌آلا در کشور است و با توجه به اینکه این ماهی سردابی بوده و طرفداران زیادی دارد، مقدمات راه‌اندازی این مرکز شروع شده است همچنین استخراج مواد دارویی بیولوژیک از آبزیان دریایی خصوصا گیاهان ، خارتنان و نرم تنان و خیار دریایی از دیگر پروژه‌های مدنظر کانون است.

مطلبی استخراج داروی ضد سرطان کبد از خیار دریایی با حمایت معاونت علمی و همکاری دانشگاه شهید بهشتی را نیز از دیگر طرح‌های در دست اجرای این کانون دانستهمچنین طرح و برنامه پروژه استخراج داروهای آنتی باکتریال و ضد قارچ نیز در مراحل اولیه خود قرار دارد.
به گفته وی، علاوه بر این موضوعات، توسعه فناوری واکسن‌های اختصاصی آبزیان در دستور کار این کانون قرار دارد. بخشی از این دانش در کشور وجود دارد و قصد داریم بخشی از این فناوری را نیز از کشورهای دیگر دریافت کنیم.

 

تدوین برنامه عمل سال 95 حوزه جواهرات و سنگ‌های قیمتی

اسماعیل پیش بین رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی نیز درباره تاسیس این کانون و فعالیت‌های آن در سال 94 اظهار کرد: با توجه به اینکه بازار مشهد بارانداز سنگ‌های قیمتی است و 85 درصد واحدهای تراش این سنگ‌ها نیز در مشهد مستقر هستند و حدود 28.5 درصد طلای کشور نیز در مشهد مصرف می‌شود، از این رو پیشنهاد تاسیس کانون مذکور با محوریت این استان و البته با رسالت ملی و فرا استانی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه و با نگاه مثبت معاونت مواجه شد.

وی درباره اقدامات کانون در دور جدید گفت: در چند ماهی که در سال 94 فرصت داشتیم برنامه عمل سال 95 برای کانون تنظیم شد کهبه نوعی بودجه بندی نخستین سال فعالیت کانون محسوب می‌شود. در واقع این برنامه بر مبنای اهداف کانون به خصوص در حوزه فناوری‌ها و توسعه فعالیت‌های مرتبط با این حوزه و حمایت از بخش خصوصی است.

پیش‌بین عنوان کرد: شرکت در همایش‌های مختلف با هدف معرفی کانون از دیگر اقدامات انجام شده توسط کانون است که بر اساس آن تا کنون درخواست ایجاد 3 نمایندگی در سایر شهرها به کانون ارسال شده است. تدوین استاندارد فیروزه ایران (نیشابور) نیز از اقدامات دیگری است که در سال 94 مورد برررسی قرار گرفت.

عضو کمیته تدوین استاندارد ملی جواهرات گفت: معرفی مشهد به عنوان مرکز جهانی سنگ‌های قیمتی از مسائلی است که از حامیان آن هستیم این مسئله در میراث فرهنگی در حال پیگیری است. همچنین مسئولیت ادامه توسعه خوشه صنعتی جواهرات مشهد به کانون واگذار شد.

 

کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار فرش

حمیدرضا مومنیان رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار فرش درباره فعالیت‌های این کانون در دور جدید اظهار کرد:طرح‌های کلان ملی حوزه فرش در این کانون مطرح است که ارزیابی‌های آن در دوره گذشته انجام شده و به دنبال این موضوع هستیم تا در دور جدید این طرح‌ها را اجرایی کنیم. فعالیت کانون پیشبرد فناوری و افزایش ضریب نفوذ فناوری‌های نو در حوزه فرش به خصوص فرش ماشینی است.

 

انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم