روش‌ها و فناوری‌های بیوفوتونیک به‌سوی بهبود تشخیص و درمان هدایت می‌شود
بررسی پیامدهای روند مسن شدن در جوامع؛

روش‌ها و فناوری‌های بیوفوتونیک به‌سوی بهبود تشخیص و درمان هدایت می‌شود


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 34150
پیشرفت در زمینه روش‌ها و تکنیک‌های فوتونیک برای علم، زندگی و سلامت کمک زیادی به حل تعدادی از چالش‌های بزرگ ( در زمینه سلامت) می‌کند





پیشرفت در زمینه روش‌ها و تکنیک‌های فوتونیک برای علم، زندگی و سلامت کمک زیادی به حل تعدادی از چالش‌های بزرگ ( در زمینه سلامت) می‌کند،  تا آنجا که با توجه به روند افزایشی مسن شدن جوامع، این فناوری ظرفیت بالایی در کاهش بسیاری از پیامدهای مرتبط با سلامت در جامعه در حال مسن شدن دارد و آینده سلامت، را تضمین می‌کند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ در بیشتر کشورهای اروپایی، تغییرات جمعیتی پیش‌بینی‌شده نشان دهنده پیامدهای شدید برای شهروندان اروپایی و سامانه‌های سلامت آن‌ها است. به طور مثال، تعداد افراد بالای 65 سال تا سال 2030 دو برابر می‌شود و منجر به رشد بیماری‌های افراد مسن مثل آلزایمر، حمله قلبی، سکته مغزی، کاهش بینایی ناشی از سن، دیابت، نارسایی کلیه، آرتروز و همچنین سرطان می‌شود.

جابجایی بیشتر جمعیت منجر به افزایش بیماری‌های همه گیر می‌شود. بنابراین مراقبت‌های بهداشتی کافی برای تمام شهروندان اروپا، نیاز به تلاش زیادی دارد، این چالش‌ها می‌توانند از طریق فناوری‌های بیوفوتونیک حل شوند و روش‌های مقرون‌به‌صرفه جدید برای تشخیص و درمان را بهتر فراهم کند، همین فناوری‌ها می‌توانند برای کنترل کیفیت آب و غذا به کار روند و بیماری‌های ناشی از آلودگی را کاهش دهند.

مهم‌ترین نیازهای فوتونیک

یک قدم مهم برای مقابله با این چالش‌ها تمرکز روی تحقیق و نوآوری بیو فوتونیک و روی توسعه روش‌های غربالگری با دسترسی آسان، با حداقل حالت تهاجمی، با حداقل هزینه است، این‌ها مبتنی بر روش‌ها و فناوری‌های نقطه سلامت فوتونیکی خواهد بود، که ریسک مربوط به بیماری‌های مربوط به سن و یا شیوه زندگی ( به طور ایده آل عوامل ریسک مربوط به ترکیبی از بیماری‌های مختلف باید به شکل همزمان ارزیابی شوند) را امکان‌پذیر می‌کنند، بنابراین نتایج قابل اعتمادی را در چند دقیقه ارائه می‌کنند.

اگر غربالگری یک نتیجه مثبت برای یکی از علائم بیماری نشان می‌دهد، ارزیابی جامع و استفاده از روش‌های تشخیص پیشرفته‌تر برای تعیین و ارزیابی دقیق علت بیماری می‌توانند به کار روند.

تشخیص و روش‌های درمانی بر پایه فوتونیک چند باندی بهبودیافته ( اشعه ایکس، ماوراءبنفش، مرئی، نزدیک/ میانه/ دور از مادون قرمز، ترا هرتز) ابزارهای طیف‌سنجی و آندوسکوپی باید به کار گرفته شوند. این‌ها میتواننند بدون افزایش هزینه تشخیص یا مدت آن، ارزیابی دقیق‌تر و قابل اعتماد تری  از روش‌های استاندارد فعلی را فراهم کنند، یک نمونه آن در تشخیص سرطان روده است که رویه فعلی( کلونوسکوپی با نور سفید) نه دقیق است و نه به‌اندازه کافی حساس، تا تمام ساختارهای سرطانی را تشخیص دهد، و برای بیشتر مردم یک ابزار تصویربرداری تهاجمی محسوب می‌شود.

 

 تشخیص بهبودیافته باید مشخص کند که در چه زمان نیاز به ارزیابی بیشتری وجود دارد و می‌تواند بیماری را قبل از اینکه اقدامات درمانی شروع شوند شناسایی و تحلیل کند. همچنین می‌توان از تکنیک‌های فوتونیک چند باندی استفاده کرد تا روش‌های درمانی ایمن‌تر و شخصی‌تر ارائه شوند که برای معالجات خاص و پایش درمان طراحی‌شده‌اند.

 

پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم