روش اجرايي تعمير و نگهداري اویونیک مدرن هواپیماهای پیشرفته وارداتی تدوين می‌شود
ریيس کارگروه اویونیک و تجهیزات فرودگاهی ستاد توسعه فناوری هوایی معاونت علمی:

روش اجرايي تعمير و نگهداري اویونیک مدرن هواپیماهای پیشرفته وارداتی تدوين می‌شود


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 13923
رییس کارگروه اویونیک و تجهیزات فرودگاهی ستاد توسعه صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: نقشه راه فناوري كشور در حوزه اويونيك و تجهيزات فرودگاهي در حال تدوين بوده و به زودي روش اجرايي براي MRO‌ اويونيك پيشرفته تهيه و تدوين خواهد شد.

رییس کارگروه اویونیک و تجهیزات فرودگاهی ستاد توسعه صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در حال تدوين بوده و به زودي روش اجرايي براي   MRO‌ اويونيك پيشرفته تهيه و تدوين خواهد شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محسن علوی سیرت رییس کارگروه اویونیک و تجهیزات فرودگاهی ستاد توسعه صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی بیان کرد: یکی از مهم ترین اقدامات کارگروه كه از طرف دبیر ستاد هوایی به اين كارگروه ارجاع شده است، تدوين روش اجرايي براي  MRO‌اويونيك پيشرفته هواپیماهای جدیدی است که قرار است به کشور وارد شود که این کار به صورت جدی در حال پیگیری است.

وی افزود: براي تعمير و نگهداري اویونیک پیشرفته هواپیماهای جدیدی که قرار است خریداری شود سازماندهي لازم و تجهيزات مورد نياز در کشوروجود ندارد و باید زیرساخت هاي مربوطه ايجاد شود.

وی اظهار کرد: پیشرفت سریع تکنولوژی از یک سو و افزایش تقاضا برای مسافرتهای هوایی و نیازهای بازار از سوی دیگر سبب شده است تا شرکتهای سازنده هواپيما به فکر تغییر ناوگان هوایی خود و بروز رسانی آن با استفاده از هواپیماهایی با تجهیزات نوین باشند.

به گفته علوی سيرت، امروزه با پيشرفت سريع علم الكترونيك و ارتقاء سامانه هاي اويونيكي تحول بزرگي نيز در زمينه تجهیزات تست، تعمير و نگهداري اين سامانه ها  بوجود آمده است. در هواپیماهای نوین شاهد یکپارچه سازی و تلفیق سامانه‌ها و وظایف مربوط به آنها بوده ایم. وی تصریح کرد: این وظایف بیشتر در بخش نرم افزاری و توسط هسته های کامپیوتری انجام می‌شود، معمولا در صورتیکه براي يكي از سخت افزارها مشکل ايجاد شود وظایف مربوط به آن به کامپیوتر دیگر محول می‌شود.

رییس کارگروه اویونیک و تجهیزات فرودگاهی ستاد توسعه صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی افزود: مطمئنا در چنین معماری نقش بخش نرم افزاری نسبت به گذشته پر رنگ‌تر بوده و می‌توان انتظار داشت قسمت عمده ای از مشکلات در سیستمها با اصلاح نرم افزاری برطرف شود. در نتیجه شاهد تحول زیادی در تجهیزات و نيروي انساني لازم برای تست، تعمير و نگهداری سیستمهای اویونیکی خواهیم بود.

علوی سيرت بیان کرد: در حالیکه در گذشته تقریبا برای هر تجهیز اویونیکی در هواپیما نیاز به دستگاه تست مجزا بود، با اجرای فناوری یکپارچه سازی سیستمها و تعیین استانداردهای بین المللی مشخص در ارتباطات بین آنها، دستگاههای تست نیز تا حد زیادی با یکدیگر ترکیب شده و در قالب یک Embeded System عرضه می‌شوند.

رییس کارگروه اویونیک و تجهیزات فرودگاهی ستاد هوایی معاونت علمی با اشاره به ایجاد تغییرات اساسی در MRO در سالهای اخیر گفت: عوامل متعددی سبب شده اند که ایرلاین هاي مطرح دنيا مجبور به ارتقا و بروز رسانی ناوگان هوایی خود شوند  و بهره مندی از نسل جدید هواپیماها که مبتنی بر سیستمهای نرم افزاری هستند آنها را مجبور به اصلاح بخش MRO خود کرده است.

 وی افزود: این تغییر باید هم در بخش سخت افزار و هم در بخش پرسنل متخصص صورت گیرد. هزینه بالای این اصلاحات باعث شده است آنها تمایل كمتري به  انجام فرآیند MRO توسط بخش داخلی خود داشته باشند.

وی با اشاره به پیشرفت سریع فناوری‌های حوزه اویونیک و تجهیزات مبتنی بر آن‌ها، گفت: با  توجه به این شرایط، زیرساخت‌ها و پرسنل فعلی فعال درMRO کشور برای سرویس‌دهی به هواپیماهای جدید ناوگان کشور مناسب نخواهند بود.

وی افزود: يكي از راه‌هاي سريع براي ايجاد اين زيرساخت استفاده از ظرفيت شركتهاي دانش بنيان خصوصي در اين زمينه است، ايرلاين ها و شركت هاي ارايه دهنده خدمات تعمير و نگهداري مي‌توانند با بكارگيري اين ظرفيت بزرگ سهم مناسبي از بازار عظيمMRO  در منطقه غرب آسيا را بدست آورند، در این حالت چند شرکت کوچک برای اینکه بتوانند خدمات گسترده تری ارائه کرده و نیاز مشتریها را برطرف سازند، اقدام به همکاریهای چند جانبه با یکدیگر کرده و به صورت یک شبکه MRO عمل می‌کنند و هر شرکت، بخشی از خدمات تعمیر و نگهداری هواپیما را انجام داده و یک سازمان یا شرکت وظیفه ارتباط با مشتری و کنترل شبکه را بر عهده دارد.

وی تصریح کرد: این زیرساخت ها با همکاریMRO ، ايرلاين ها و بخش خصوصی ایجاد می شودو قرار بر این است که پيشنهاد اوليه روش اجرايي آن با محوریت کارگروه اویونیک و تجهیزات فرودگاهی ستاد هوایی تدوين و به اقاي دكتر منطقي ارايه شود.

رییس کارگروه اویونیک و تجهیزات فرودگاهی ستاد هوایی معاونت علمی خاطرنشان کرد: ایجاد این زیرساخت ها کار دشوار و زمانبري خواهد بود اما انشالله با رهنمودهاي آقاي دكتر منطقي و حمايتهاي معاونت علمی از شركتهاي خصوصي دانش بنيان، همكاري سازمان هواپيمايي كشوري جهت صدور گواهينامه هاي مربوطه وهمچنين ايرلاينها و شركت هاي فعال در حوزهMRO  مانند فارسكو به بهترين نحو در موعد مقرر اين زير ساخت ايجاد شود.طبيعي است كه براي اين حركت بزرگ بايستي همكاري نزديكي در حوزه سامانه ها و تجهيزات و آموزش با سازندگان هواپيما داشته باشيم.

 

پایان پیام/23

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم