زیست‌بوم دریایی کشور با فعالیت 49 شرکت دانش‌بنیان و خلاق توسعه یافت

زیست‌بوم دریایی کشور با فعالیت 49 شرکت دانش‌بنیان و خلاق توسعه یافت


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 78402
با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ زیست‌بوم دریایی کشور با فعالیت مراکز نوآوری، شتابدهنده‌ها و ۴۹ شرکت دانش‌بنیان و خلاق توسعه یافت.

بهره‌مندی از 5 هزار و 800 کیلومتر خط ساحلی تنها یکی از مزایای ایرانی محاصره شده با آب‌های آزاد است. کشوری که در جوار خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر آرام گرفته است و می‌تواند یکی از کشورهای بهره‌مند از مزایای این موهبت الهی باشد.

هم‌جواری کشورمان با دریا، حضوری به بلندای تاریخ در این صنعت برایمان رقم زده است. کشوری که از همان ابتدا برای ارتباط با دیگر کشورها و کسب درآمد از این پهنه آبی به دریا زد و از مواهبت آن بهره‌مند شد. اما هنوز هم حق مطلب ادا نشده و بسیاری از مزایای این گستره، نادیده گرفته شده و به اقتصاد کشور تزریق نشده است.

این صنعت راهبردی که جایگاهی نظامی نیز برای کشورمان دارد، امروز به عنوان یکی از عرصه‌های فناورانه شناخته می‌شود و در کنار استفاده نظامی از آن، سعی می‌شود با کمک فناوری‌های نوین، از دیگر مزایای دریا برای رونق اقتصادی کشور استفاده شود.

این صنعت کاربردی در دنیا به حوزه‌های مختلفی چون «حمل‌ونقل دریایی»، «ساخت و تعمیر کشتی»، «صنایع فراساحل»، «انرژی های تجدیدپذیر»، «صنایع دریایی نظامی»، «تامین مواد و تجهیزات»، «گردشگری دریایی»، «شیلات» و «صنایع وابسته» مرتبط است.

در حاضر 49 شرکت دانش‌بنیان و خلاق در این زمینه فعالیت می‌کنند. شرکت‌هایی چون «آرش شاتین»، «ابتکار صنعت فاطر»، «آریانا مدرن صنعت»، «آکام صنعت آسیا فعال»، «پترو انرژی خلیج فارس»، «بدر سیستم»، «پترو انرژی خلیج فارس»، «پرتو تاپ رایان»، «پرگاسیران»، «پویا اندیشان موج آریا»، «توسعه فناوری‌های هوشمند سپهران»، «حدید پردازان اصفهان»، «دریا پردازشگران سورین طبرستان»، «جهان صنعت جنوب»، «دریا نقشه »، «شرکت ژرف دریا پژوهش پارس» و « موسسه رده‌بندی ایرانیان» از جمله این شرکت‌ها هستند.

با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تلاش این شرکت‌ها محصولاتی چون «تجهیزات نجات و سیستم‌‌های تعلیق و انواع جلیقه‌های نجات بادی نظامی و غیر نظامی در ایران»، «دستگاه‌های اندازه‌گیری توان و گشتاور دینامیکی»، «انواع الکترو سیلندر، اکچویتورهای خطی و دورانی، عملگر الکتریکی، دستگاه‌های تست پیشرفته»، «موقعیت یابی بارج و تاگ، نصب جکت، فیلم برداری از بستر آب، نقشه برداری لوله گذاری، نقشه برداری ساحلی، غواصی و مدیریت پروژه»، «بازوهای بارگیری دریایی و انواع آب‌بند»، «ساخت و تولید شبیه سازهای آموزش دریانوردی» و غیره به تولید رسیده است.

همه این شرکت‌ها به میدان آمده‌اند تا با فعالیت در این حوزه، صنعت دریایی کشور را توسعه دهند و فناوری‌های نوین را به این عرصه انتقال دهند تا با این کار رونقی فناورانه به این حوزه دهند. ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با حمایت از این شرکت‌ها، تجاری‌سازی ایده‌ها را تسهیل کرده و فعالیت آنها را رونق داده است.

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#23

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
کاروان علمی و فناوری وارد «خوزستان» شد
کاروان علمی و فناوری وارد «خوزستان» شد
98/03/20 - 09:21
 کتابچه معرفی شرکت دانش‌بنیان دریایی منتشر شد
کتابچه معرفی شرکت دانش‌بنیان دریایی منتشر شد
97/02/01 - 11:52
 محورهای نهایی شده نقشه راه فناوری‌های دریایی دوبرابر می‌شود
محورهای نهایی شده نقشه راه فناوری‌های دریایی دوبرابر می‌شود
97/01/06 - 11:16
بیشتر بخوانیم