ساخت واکسن کرونا؛ کدام کشور برنده است؟

ساخت واکسن کرونا؛ کدام کشور برنده است؟


زمان مطالعه : 6 دقیقه
کد خبر : 71087
کرونا موضوع داغ این روزها است. اتفاقی که کشورها را به خود مشغول کرد و همه پای کار آمدند تا با تولید واکسنی این بیماری همه‌گیر را مهار کنند.

ویروس کرونا 9 ماهی است که میهمان ناخوانده دنیا است. 9 ماهی که هر روز چهره جدیدی از این بیماری رو شده و همه معادلات علمی و درمانی را با چالشی فناورانه مواجه کرده است. روزهای پرالتهاب برای نظام بهداشت و درمان دنیا و پاسخ‌ها و نظریه‌های علمی که با سرعت رنگ می‌بازد و به نتیجه مطلوب نمی‌رسد.

از ابتدای شیوع کرونا کشورهای زیادی اعلام کردند که مطالعات بالینی بر روی ساخت واکسن کرونا را آغاز کرده‌اند. واکسنی که به طور قطع خط پایانی برای این بیماری مهلک است. در این میان برخی سران کشورها، تست واکسن‌های تولیدی کشورشان را هم آغاز کردند؛ اما هنوز هیچ کدام از این واکسن‌ها پاسخ مطمئن و قابل قبولی برای درمان این بیماری محسوب نمی‌شود.

کشورهای آمریکا، روسیه، چین، آلمان و انگلستان از جمله کشورهایی هستند که بارها اعلام کرده‌اند برای این بیماری جهانی درمانی یافته‌اند تا مرحله تست نهایی هم رفته‌اند؛ اما همه این درمان‌های موقتی به فراموشی سپرده شد و نتیجه مطلوب حاصل نشد.

مثلا یک هفته پیش بود که شرکت آمریکایی فایزر اعلام کرد، با کشف واکسن جدید خود می‌تواند بیش از ۹۰ درصد افراد را از ابتلا به کووید۱۹ مصون کند. این شرکت آمریکایی دور روز بعد از اعلام شکست دونالد ترامپ در انتخابات، نتیجه آزمایش‌های موفقیت‌آمیز خود را اعلام کرد خبری که باعث شد برخی آن را یک حرکت سیاسی بدانند و عده‌ای به درمان این بیماری امیدوار شوند.

کشور روسیه هم بارها اعلام کرده که تست بالینی واکسن کشف شده در کشورش را بر روی بیماران امتحان کرده و جواب مثبت گرفته است. خبری که چندباری تکذیب و تایید شد. شرکت مدرنا هم مدعی شده که واکسن بالقوه‌اش برای مقابله با کرونا، ۹۴.۵ درصد کارآمد است. اما همه این اخبار هنوز هم برای مردمی که گرفتار این بیماری مهلک هستند جواب قانع‌کننده و مطمئنی نیست و در حال حاضر با وجود همه این اخبار، تعداد مبتلایان به این بیماری از مرز ۵۵ میلیون نفر عبور کرده است و تعداد قربانیان این ویروس نیز از مرز یک میلیون و ۳۳۲ هزار نفر فراتر رفت.

به گواه آمارهای جهانی، در حال حاضر آمریکا با بیش از ۱۱ میلیون و ۵۳۸ هزار مبتلا، از نظر تعداد مبتلایان به این ویروس در رده اول قرار دارد و کشورهای هند، برزیل و فرانسه در رده‌های دوم تا چهارم هستند. ایران نیز از نظر تعداد مبتلایان کووید-۱۹ هم‌اکنون در رده چهاردهم قرار دارد.

 

پیوستن ایران به لیست کشورهای در حال ساخت واکسن کرونا

ایران هم اوایل اسفندماه بود که به عنوان نخستین کشورها به لیست جهانی مبتلایان به کرونا اضافه شد. روزهای ابتدایی این بیماری برای ایران با اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه و هم‌زمانی با تعطیلات عید، با روند واگیری‌ها همراه بود و آمارها کمی از نگرانی‌ها کم کرد. اما به واسطه شروع فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی و کمتر شدن توجهات عمومی به تذکرات پیشگیرانه، این آمارها هر روز بیشتر شد تا اینکه امروز وضعیت کشور در این بیماری رو به وخامت است.

خبر تولید واکسنی ایرانی مبتنی بر ویروس سرخک، هم یک ماه پیش در کشور خبر ساز شد واکسنی که توسط شرکتی دانش‌بنیان تولید و به عنوان نسل جدید واکسنی نوترکیب برای مقابله با بیماری کرونا معرفی شد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری چندباری اعلام کرده است که بیش از 6 شرکت و مؤسسه پژوهشی در حوزه تولید واکسن کرونا فعالیت می‌کنند که نتایج را وزارت بهداشت اعلام می‌کند.

به گفته او، اتفاقات خوبی در حوزه واکسن کرونا رخ داده است اما معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به اعلام آمارهای این حوزه ورود نمی‌کند. چون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسوول این کار است.

 

پیشتازی دو تا واکسن در حال ساخت

البته مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که به عنوان دبیر کمیته علمی مبارزه با کرونا هم منصوب شده است؛ درباره واکسن کرونا، می‌گوید: دو نوع واکسن «mRNA» و شکل کشته شده ویروس در مرحله تست جلوتر از انواع دیگر واکسن‌ها هستند و دو داروی گیاهی برای درمان سرپایی بیماران مجوز گرفتند.

قانعی با اشاره به جلسه با سازندگان واکسن، بیان می‌کند: در این جلسه تمام واکسن‌سازها که در کمیته اخلاق و اداره بیولوژیک مورد تأیید هستند، توجیه شدند که مستندات واکسن را مرحله به مرحله به سازمان غذا و دارو ارائه کنند.

او همچنین می‌گوید: این واکسن‌ها باید مجوز تست بالینی دریافت کنند. این مجوز باید قبل از اردیبهشت‌ماه یعنی در بهمن و اسفند اخذ شده باشد و کار را شروع کرده باشند. یعنی برای شرکت‌های سازنده تاریخ تعیین کرده‌ایم.

اما یکی از نکاتی که درمان کرونا در ایران را با سایر کشورها متفاوت کرده، درمان‌های گیاهی است که به پروتکل دارویی اضافه شده است. گیاهان دارویی که به زعم سازندگان آن، می‌توانند نقشی تاثیرگذار در کاهش عوارض بیماری و سرعت بخشیدن به این درمان‌ها داشته باشند.

مثلا چند روز پیش یکی از متخصصان طب سنتی با برگزاری نشستی خبری اعلام کرد که پیش از این نیز شبیه به بیماری کرونا در جهان وجود داشته است که در منابع طب سنتی از آنها تحت عناوین مختلفی یاد شده است؛ ما می‌توانیم با استفاده از منابع طب سنتی در مورد بیماری‌هایی که پیش از این شبیه به این بیماری اتفاق افتاده است، داروهای طب سنتی را متناسب با شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی و ابزار زیست و سبک زندگی مردم، تغییر و ارائه دهیم.

به گفته این فعال طب سنتی، در ایران، طب سنتی توانمندتر از طب سنتی چین است و بر مبانی‌ و داروهایی استوار است که توانایی بیشتری دارد. بنابراین می‌توانیم از طب سنتی ایرانی برای کرونا نیز استفاده کنیم.

اما همه این درمان‌ها و نقطه نظرات هنوز به اثبات قطعی نرسیده و همچنان این بیماری کشنده، همه دنیا را به هم ریخته است. بیماری که هر روز محدویت‌های جدی برای فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی در دنیا به وجود می‌آورد.

بیمارستان‌ها را مملو از بیماران بدحال و نظام درمانی را با چالش‌های جدی مواجه کرده است. این بیماری همچنان با سرعت و بدون توقف در حال سرایت و توسعه است و چشم امید مردم جهان به یافته‌های علمی است که در نهایت قرار است آنها را از این ترس‌ها و نگرانی‌های هر روزه خلاص کند. باید منتظر بود و دید که کدام کشور گوی سبقت در تجاری‌سازی واکسن کرونا را از دیگر کشورها می‌رباید.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/23 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
برنده جایزه مصطفی (ص) واکسن کرونا تولید کرد
برنده جایزه مصطفی (ص) واکسن کرونا تولید کرد
99/08/21 - 11:36
ساخت واکسن کووید 19؛ آنلاین آموزش ببینید
ساخت واکسن کووید 19؛ آنلاین آموزش ببینید
99/08/11 - 13:22
توسط برگزیده جایزه مصطفی؛ واکسنی برای درمان کرونا به مرحله بالینی رسید
توسط برگزیده جایزه مصطفی؛ واکسنی برای درمان کرونا به مرحله بالینی رسید
99/02/20 - 07:57
بیشتر بخوانیم