سند راهبردی «آب» یک گام به جلو رفت

سند راهبردی «آب» یک گام به جلو رفت


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 48043
چارچوب نظام‌نامه تحقق راهبردها و اقدامات ملی سند راهبردی توسعه فناوری‌های آب توسط ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری تصویب شد.

هم‌زمان با پنجمین جلسه کارگروه این ستاد این نظام‌نامه تصویب شد. سند راهبردی توسعه فناوری‌های آب دارای 25 راهبرد است. این نظام‌نامه مراحل تحقق اقدامات هر راهبرد را مشخص می‌کند. پس ستاد با تصویب این نظام‌نامه یک گام دیگر برای اجرایی کردن سریع‌تر اقدامات سند برداشت.

سند راهبردی توسعه فناوری‌های آب توسط جمعی از فعالان و کارشناسان این حوزه تدوین شده است. این سند به عنوان یک نقشه راه برای مدیریت بهینه آب در کشور کاربرد دارد. مسئله آب و چالش‌های آن موضوعی مهم است که با راهکارهای فناورانه و دانش‌بنیان می‌توان در مسیر رفع آنها گام برداشت و به کمک دانش و فناوری روز برای رفع آنها اقدام کرد.

پس با در نظر گرفتن این مسئله این سند در چهار بخش آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست تنظیم شده است. توسعه فناوری‌هایی که در بهره برداری از آب، پایش و حفاظت منابع آبی، استحصال آب، بازچرخانی و استفاده از آ‌ب‌های غير متعارف کاربرد دارد در این سند مورد توجه است.

همچنین بهره گیری و توسعه فناوری‌های نوین متناسب با شرایط طبیعی، اقتصادی و اجتماعی کشور برای توسعه پایدار، بکارگیری فناوری‌های جدید برای افزایش آگاهی‌ها نسبت به شرایط بحرانی، تحلیل علت‌ها، عواقب و پیدا کردن راهکارها، سازگاری و تطبیق یافتن با چالش‌های آب از طریق ارائه و توسعه روش‌ها، تکنیک‌ها و فناوری‌های جدید و بومی‌سازی شده، فرهنگ‌سازی و آموزش در جهت مشارکت مردمی، حمایت از نهادهای مردمی، مهم ترین ماموریت‌هایی است که در سند ملی فناوری‌های راهبردی آب مطرح شده است.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/25


اخبار مرتبط:

*ارائه نیازهای فناورانه شرکتهای دانش بنیان در حوزه آب و انرژی

*توسعه و بهبود منابع آب با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ ها تقویت می‌شود

*فعالیت ۱۴۰ شرکت دانش بنیان در حوزه آب و خشکسالی

* سند راهبردی توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست نهایی می‌شود


 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم