طراحی سامانه هوشمند کنترل محیط گلخانه
با توجه به‌ضرورت کنترل پارامترهای حیاتی گیاهان میسر شد؛

طراحی سامانه هوشمند کنترل محیط گلخانه


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 10835
محققان در کشور موفق شدند سامانه‌ای طراحی کنند که از طریق کنترل محیط گلخانه بتوان پارامترهای حیاتی گیاهان را نیز به صورت هوشمند کنترل کرد.

محققان در کشور موفق شدند سامانه‌ای طراحی کنند که از طریق کنترل محیط گلخانه بتوان پارامترهای حیاتی گیاهان را نیز به صورت هوشمند کنترل کرد.


به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محبوبه ایلدر آبادی مدیر عامل شرکت راه سبز چهلستون با اشاره به ضرورت کنترل محیط گلخانه و حفظ پارامترهای حیاتی گیاهان، گفت: به منظور کنترل محیط گلخانه­ایی سامانه‌ای را در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان طراحی کرده‌ایم، تا بتوانیم اقلیم گلخانه را مورد بررسی و کنترل قرار دهیم. حداکثر قابلیت اطمینان از طریق سخت افزارهای حرفه‌ای از امکانات این سامانه است و نرم افزار مرتبط با این سیستم می‌تواند تمام نیازهای گلخانه از کنترل مانیتورینگ و ذخیره سازی اطلاعات را برآورده کند.
وی در ادامه افزود: این سیستم همچنین با قابلیت اتصال به شبکه GPRS امکان کنترل و مانیتورینگ وضعیت گلخانه را از طریق شبکه جهانی اینترنت و از هر مکانی فراهم می‌کند.
 این محقق ایرانی با بیان اینکه پارامترها نسبت به نیاز گلخانه و سفارش کاربر قابل افزایش یا کاهش است، عنوان کرد: دقت این سامانه برای اندازه گیری دما یک دهم درجه سانتی گراد، برای اندازه‌گیری رطوبت یک دهم درصد و برای اندازه‌گیری گاز دی‌اکسیدکربن 100PPM است.
به گفته وی، کنترل تمام دستگاه‌های موجود در یک گلخانه نظیر فن، پد، بخاری، سایه انداز، نور مصنوعی، آبیاری، فن چرخشی، پنجره، گوگرد سوز نیز از دیگر قابلیت‌های این سامانه است.
ایلدر آبادی پاسخگویی به نیازها و حل مشکلات جامعه صنعتی کشور، را از جمله مهمترین اهداف پیش رو دانست و گفت: ضمن پاسخگویی به نیازها و حل مشکلات جامعه صنعتی کشور در حوزه طراحی، تولید و اجرای سیستم های ابزار دقیق ، کنترل و اتوماسیون فعالیت داریم.
 
 
این فعال حوزه فناوری با تاکید بر کیفیت محصولات تولید شده و میزان رقابت پذیری آن با نمونه مشابه خارجی بیان کرد: محصولات شرکت علاوه بر اینکه قیمتی کمتر از نمونه های مشابه خارجی دارند با صرفه جویی به وجود آمده از نصب آنها می توان در مصرف سوخت کاهش چشم گیری داشت به عنوان نمونه اگر 411 کارخانه تولید آجر به سیستم کنترل و مانیتورینگ این شرکت مجهز شوند سالانه بالغ بر 311 میلیارد ریال در مصرف گاز صرفه جویی می شود.
وی افزود: تمامی محصولات تولیدی شرکت با کیفیت بالا و قابل رقابت با شرکت های خارجی تولید می شوند.و تمامی محصولات مشابه از خارج از کشور وارد می شوند و محصولات شرکت رقیب داخلی ندارد. با توجه به گستردگی بازار محصولات این شرکت، حجم بسیار بالایی از این محصولات وارد می شوند.
ایلدر آبادی اضافه کرد: گزارش دهی از شرایط اقلیمی گلخانه، هواشناسی بیرون از گلخانه، گزارش عملکرد هریک از تجهیزات، دسترسی به تنظیمات و امکان ثبت و چاپ نمودارها و گزارش‌ها، امکان ارتباط با اینترنت و گزارش‌دهی و اعمال دستورات از راه دور از جمله قابلیت‌های این سامانه است.
وی گفت: همچنین در کنار سامانه کنترل اقلیم گلخانه، سیستم برق کشی و تابلوی برق نیز برای محیط قابل پیاده سازی است. این سیستم قابلیت کنترل تمامی تجهیزات به صورت مجزا، حافظت کامل تجهیزات در مقابل اتصال کوتاه و اضافه بار، اتوماتیک کردن تمامی تجهیزات با اتصال به سامانه کنترل اقلیم گلخانه، استفاده دستی یا اتوماتیک از هر کدام از تجهیزات، نمایش جریان مصرفی از سه فاز و ولتاژهای مربوطه دارد.
مدیر عامل این شرکت فناور با اشاره به نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در عملی کردن پروژه‌های در دست بیان کرد: تا کنون مبلغ یک میلیارد ریال در قالب وام از معاونت علمی و فناوری گرفته شده است. و امیدواریم تا بتوانیم با تولیدات خود در زمینه‌های علمی  به تبدیل علم به ثروت بپردازیم و توسعه تکنولوژی را به بار آوریم.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم